Translate

środa, 23 czerwca 2021

#108 - TATRA T87

 

 

. Projektantami Tatra 87 byli 

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Han...Hans Ledwinka i Erich Übelacker - Alchetron, The Free Social EncyclopediaErich Übelacker 

Tatra 87 był luksusowym samochodem z chłodzonym powietrzem ośmiocylindrowym silnikiem w układzie V.  Następca Tatry 77File:Tatra 77a (1937).jpg - Wikimedia CommonsTATRA 77 (1934-1938)  Tatra 77TATRA 77 prototyp 1933

był produkowany w latach 1937-1950, z przerwą spowodowaną II wojną światową. Łącznie 3023 pojazdy opuściły fabrykę w Kopřivnice (Nesselsdorf). Następcą był Typ 603 zaprezentowany w 1956 roku

  W stosunku do poprzednika nieznacznie zmniejszono pojemność skokową silnika przy niezmienionej mocy.  Masę całkowitą zmniejszono o 470 kg przy nieco mniejszej długości całkowitej, co wynika głównie z zastosowania lżejszych materiałów (blok silnika i skrzyni biegów oraz inne elementy wykonane są z elektronu, niezwykle lekkiego stopu magnezu ). Podobnie jak w przypadku poprzednika, z tyłu Tatra 87 zainstalowano chłodzony powietrzem silnik V8, ale przy wyższych prędkościach poprawiono dopływ powietrza chłodzącego. Zaprojektowany dla ówczesnych nowych autostrad, osiągał prędkość maksymalną od 150 do 160 km/h, zalecana prędkość jazdy to 135 km/h. W 1948 roku nadwozie, które wcześniej projektowano w stylu Art Deco, zmodernizowano przy udziale Františka KardausaFrantišek Kardaus (1939).jpg - z reflektorami zatopionymi w bardziej obszernych przednich błotnikach, zmodyfikowanymi zderzakami i zmodyfikowanym wnętrzem (przyrządy w kolorze kości słoniowej zamiast czarnych) z większą ilością chromowanych elementów wykończenia na desce rozdzielczej. Ta wersja, budowana od 1948 roku, znana jest również jako model „Diplomat”.  W latach 1936-1950 zbudowano 3023 pojazdy, z czego 1371 do 1945 roku, pozostałe 1652 sztuki od 1946 roku. Najwyższa roczna produkcja w 1948 roku wyniosła 700 pojazdów.Nowy przód jest podobny do tego z mniejszego Tatra 600.Tatra T600 Tatraplan 

.

 

Typ 87-603 
W latach 1950-1953 niektóre Tatry 87 wyposażono w nowy silnik OHV z 603 A. Te pojazdy testowe otrzymały nazwę Tatra 87-603.
 
Wybitni właściciele Tatr 87
   
Hans Ledwinka, długoletni konstruktor wagonów Tatra, jako emeryt w Monachium jeździł pojazdem Tatra 87, który został odrestaurowany przez Ringhoffer AG w Wiedniu i który podarował mu jego przyjaciel Felix Wankel. Ten egzemplarz jest obecnie wystawiony w Deutsches Museum w Monachium.
Josef kardynał Beran (1888-1969), arcybiskup Pragi 
Ernst Heinkel (1888-1958), projektant samolotów 
Feldmarszałek Erwin Rommel (1891-1944),
Fritz Todt (1891–1942), szef Organizacji Todta 
John Steinbeck (1902-1968), laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury 
Jay Leno (* 1950),  komik i prezenter telewizyjny 
Eliška Junková (1900-1994), kierowca wyścigowy 
Emil František Burian (1904-1959), reżyser teatralny 
Faruq (1920-1965), król egipski 
Vítězslav Nezval (1900-1958), poeta 
Klement Gottwald (1896-1953), 
Prezydent Republiki Antonín Zápotocký (1884-1957), 
Norman Foster (* 1935), architekt 
Czescy pisarze i światowi podróżnicy Jiří Hanzelka (1920–2003) i Miroslav Zikmund (* 1919), który od 1947 r. jeździł po świecie samochodem

 

 
Literatura 
Ivan Margolius & John G Henry: Tatra - Dziedzictwo Hansa Ledwinka, Veloce, Dorchester 2015. ISBN 978-1-845847-99-9. 
Ringhoffer-Tatra-Werke A.G. Zakład w Nesselsdorf: samochód Tatra 87 w pełni opływowy, ok. 1939 r. Ringhoffer-Tatra-Werke A.G. Zakład w Nesselsdorf: Instrukcja obsługi opływowego samochodu Tatra Typ 87, ok. 1939 r. 
Ringhoffer-Tatra-Werke A.G. Zakłady w Nesselsdorf: Wykaz części do Typ 87. 1940. 
Ringhoffer-Tatra-Werke A.G. Zakład w Nesselsdorf: 
Broszura reklamowa Tatra 87, ok. 1938 r. Wolfgang Schmarbeck: 
Tatra - Historia samochodów Tatra. Wydawnictwo Międzynarodowego Muzeum Motoryzacji i Motocykli Niemcy, Bad Oeynhausen 1977. 
Karel Rosenkranz: Samochód osobowy Tatra - 100 lat. GT Club - Motormedia, Praga 1998. BIOS. (Podkomisja ds. Celów Brytyjskiego Wywiadu) Raport końcowy nr 922, pozycja nr 19 Tatra Car, typ 87, silnik V8 chłodzony powietrzem z tyłu (15 lipca 1946), Londyn. 
H. Kremser: Budowa szybkoobrotowych silników spalinowych do pojazdów samochodowych i wagonów kolejowych. W: Hans List (red.): Silnik spalinowy. Tom 11. Springer, Wiedeń 1942, ISBN 978-3-7091-5016-0, s. 212-214, doi: 10.1007 / 978-3-7091-5016-0 (ograniczony podgląd w wyszukiwarce Google).

 






























































A to piękna wizja nowej Tatry 87. Oby się spełniła.











 Szanowni czytelnicy.  
Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

http://podroze-totutotam.blogspot.com/2016/12/cystersi-historia.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz