. Projektantami Tatra 87 byli
Hans Ledwinka i Erich Übelacker
Tatra 87 był luksusowym samochodem z chłodzonym powietrzem ośmiocylindrowym silnikiem w układzie V. Następca Tatry 77TATRA 77 (1934-1938) TATRA 77 prototyp 1933
był produkowany w latach 1937-1950, z przerwą spowodowaną II wojną światową. Łącznie 3023 pojazdy opuściły fabrykę w Kopřivnice (Nesselsdorf). Następcą był Typ 603 zaprezentowany w 1956 roku
W stosunku do poprzednika nieznacznie
zmniejszono pojemność skokową silnika przy niezmienionej mocy. Masę
całkowitą zmniejszono o 470 kg przy nieco mniejszej długości całkowitej,
co wynika głównie z zastosowania lżejszych materiałów (blok silnika i
skrzyni biegów oraz inne elementy wykonane są z elektronu, niezwykle
lekkiego stopu magnezu ). Podobnie jak w przypadku poprzednika, z tyłu
Tatra 87 zainstalowano chłodzony powietrzem silnik V8, ale przy wyższych
prędkościach poprawiono dopływ powietrza chłodzącego. Zaprojektowany
dla ówczesnych nowych autostrad, osiągał prędkość maksymalną od 150 do
160 km/h, zalecana prędkość jazdy to 135 km/h. W 1948 roku nadwozie, które wcześniej projektowano w stylu Art Deco,
zmodernizowano przy udziale Františka Kardausa - z reflektorami
zatopionymi w bardziej obszernych przednich błotnikach, zmodyfikowanymi
zderzakami i zmodyfikowanym wnętrzem (przyrządy w kolorze kości
słoniowej zamiast czarnych) z większą ilością chromowanych elementów
wykończenia na desce rozdzielczej. Ta wersja, budowana od 1948 roku,
znana jest również jako model „Diplomat”. W latach 1936-1950 zbudowano 3023 pojazdy, z czego 1371 do 1945 roku,
pozostałe 1652 sztuki od 1946 roku. Najwyższa roczna produkcja w 1948
roku wyniosła 700 pojazdów.Nowy przód jest podobny do
tego z mniejszego Tatra 600.
.
Typ 87-603
W latach 1950-1953 niektóre Tatry 87 wyposażono w nowy silnik OHV z 603 A. Te pojazdy testowe otrzymały nazwę Tatra 87-603.
Wybitni właściciele Tatr 87
Hans Ledwinka, długoletni konstruktor wagonów Tatra, jako emeryt w Monachium jeździł pojazdem Tatra 87, który został odrestaurowany przez Ringhoffer AG w Wiedniu i który podarował mu jego przyjaciel Felix Wankel. Ten egzemplarz jest obecnie wystawiony w Deutsches Museum w Monachium.
Josef kardynał Beran (1888-1969), arcybiskup Pragi
Ernst Heinkel (1888-1958), projektant samolotów
Feldmarszałek Erwin Rommel (1891-1944),
Fritz Todt (1891–1942), szef Organizacji Todta
John Steinbeck (1902-1968), laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury
Jay Leno (* 1950), komik i prezenter telewizyjny
Eliška Junková (1900-1994), kierowca wyścigowy
Emil František Burian (1904-1959), reżyser teatralny
Faruq (1920-1965), król egipski
Vítězslav Nezval (1900-1958), poeta
Klement Gottwald (1896-1953),
Prezydent Republiki
Antonín Zápotocký (1884-1957),
Norman Foster (* 1935), architekt
Czescy pisarze i światowi podróżnicy Jiří Hanzelka (1920–2003) i Miroslav Zikmund (* 1919), który od 1947 r. jeździł po świecie samochodem
Literatura
Ivan Margolius & John G Henry: Tatra - Dziedzictwo Hansa Ledwinka, Veloce, Dorchester 2015. ISBN 978-1-845847-99-9.
Ringhoffer-Tatra-Werke A.G. Zakład w Nesselsdorf: samochód Tatra 87 w pełni opływowy, ok. 1939 r.
Ringhoffer-Tatra-Werke A.G. Zakład w Nesselsdorf: Instrukcja obsługi opływowego samochodu Tatra Typ 87, ok. 1939 r.
Ringhoffer-Tatra-Werke A.G. Zakłady w Nesselsdorf: Wykaz części do Typ 87. 1940.
Ringhoffer-Tatra-Werke A.G. Zakład w Nesselsdorf:
Broszura reklamowa Tatra 87, ok. 1938 r.
Wolfgang Schmarbeck:
Tatra - Historia samochodów Tatra. Wydawnictwo Międzynarodowego Muzeum Motoryzacji i Motocykli Niemcy, Bad Oeynhausen 1977.
Karel Rosenkranz: Samochód osobowy Tatra - 100 lat. GT Club - Motormedia, Praga 1998.
BIOS. (Podkomisja ds. Celów Brytyjskiego Wywiadu) Raport końcowy nr 922, pozycja nr 19 Tatra Car, typ 87, silnik V8 chłodzony powietrzem z tyłu (15 lipca 1946), Londyn.
H. Kremser: Budowa szybkoobrotowych silników spalinowych do pojazdów samochodowych i wagonów kolejowych. W: Hans List (red.): Silnik spalinowy. Tom 11. Springer, Wiedeń 1942, ISBN 978-3-7091-5016-0, s. 212-214, doi: 10.1007 / 978-3-7091-5016-0 (ograniczony podgląd w wyszukiwarce Google).
A to piękna wizja nowej Tatry 87. Oby się spełniła. Szanowni czytelnicy. Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Polecam też inne nasze
posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach
i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.
http://podroze-totutotam.blogspot.com/2016/12/cystersi-historia.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz