Historia
Tatra 97 została zaprojektowana jako uzupełnienie dwóch pełnowymiarowych samochodów z gamy Tatra: Tatra 77 z 1934 i Tatra 87 z 1936 wraz z Type 97.
Każdy z trzech modeli ma powietrze - chłodzony tylny silnik i podobne, aerodynamiczne nadwozie typu fastback, czterodrzwiowego sedana. Ale podczas gdy typy 77 i 87 mają duży silnik V8, typ 97 ma płaski czterocylindrowy silnik.
Typ 97 wyróżnia się też dwoma reflektorami i jednoczęściową szybą przednią, podczas gdy modele 77 i 87 mają trzy reflektory i trzyczęściową szybę przednią.
Typ 97 wyróżnia się też dwoma reflektorami i jednoczęściową szybą przednią, podczas gdy modele 77 i 87 mają trzy reflektory i trzyczęściową szybę przednią.
Płaski czterocylindrowy silnik Type 97 ma pojemność 1759 cm3 i wytwarza 40 koni mechanicznych (30 kW), co daje mu prędkość maksymalną 130 km/h (81 mph). Tatra miała już samochód średniej wielkości w tej samej klasie, bardziej konwencjonalny Tatra 75 o pojemności 1688 cm3, który wypuścił na rynek w 1933 roku. Tatra kontynuowała produkcję Typu 75 obok futurystycznego Typu 97. W rzeczywistości produkcja Typu 75 przeżyła produkcję Typ 97 i trwała do 1942 roku. Kopřivnice leży w części północnych Moraw, którą nazistowskie Niemcy zaanektowały po porozumieniu monachijskim we wrześniu 1938 roku.
Produkcja Typ 97 została zakończona w 1939 roku, być może w celu uniknięcia porównania z KdF-Wagen (patrz poniżej). Produkcja Typu 97 wyniosła w sumie 508 samochodów.
W 1946 roku Tatra wznowiła produkcję samochodów i po wyprodukowaniu kilkunastu sztuk zastąpiła Typ 97 większym i nowocześniejszym modelem Tatra 600 „Tatraplan”.
Podobieństwo do Volkswagena KdF-Wagen Typ 97
Zarówno pod względem opływowego designu, jak i specyfikacji technicznych, zwłaszcza konstrukcji i położenia silnika, Type 97 jest uderzająco podobny do Volkswagena KdF-Wagen. Jednak sama Tatra 97 nie wydaje się być oryginalna, ponieważ przypomina szkice węgierskiego inżyniera Beli Barenyi, stworzone w latach dwudziestych i opublikowane w 1934 roku.
Ferdinand Porsche został oskarżony o wykorzystanie projektów Tatrz 97 do szybkiego i taniego zaprojektowania Volkswagena.
Jak twierdził Hans Ledwinka: „Cóż, czasami Porsche zaglądał mi przez ramię, a czasami ja przez jego”. Tatra pozwała Porsche o odszkodowanie, a Porsche chciało się ugodzić.
Hitler jednak odwołał to, mówiąc, że „rozwiąże sprawę”. Wkrótce po zajęciu Sudetów przez Niemcy, Tatra zaprzestała produkcji Typ 97 i proces został umorzony. Po II wojnie światowej Tatra wznowiła proces. W 1965 roku Volkswagen uregulował to, płacąc Tatra 1 000 000 DM odszkodowania.
Szanowni czytelnicy.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
https://pl.pinterest.com/pin/685954586964425922/
https://pl.pinterest.com/pin/582723639271786408/
https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_97
https://ru.wikipedia.org/wiki/Tatra_97
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz