Translate

niedziela, 22 sierpnia 2021

#154 - PIRIN , BUŁGARSKI FIAT / ARTYKUŁ NA ZAMÓWIENIE.

 Dzisiaj artykuł na zamówienie "Kaśki Ż."

 

O motoryzacji Bułgarii przeciętni czytelnicy wiedzą nic albo prawie nic. Od jakiegoś czasu na łamach Męskiego Bigosu staram się przybliżyć tą ciekawą a co najważniejsze dosyć różnorodną motoryzację.


 undefined

Pirin-Fiat był znakiem towarowym kilku samochodów osobowych produkowanych w Łoweczu w Bułgarii i był wynikiem współpracy Fiata (włoska firma motoryzacyjna) i SPC Balkankar (bułgarska państwowa spółdzielnia produkcyjna). Produkcja trwała pięć lat (1967-1971). 

 fiat-850

Pomimo tego że samochody produkowane / montowane w Łoweczu nosiły markę Pirin to nigdy ta nazwa ani logo nie pojawiło się na nich

 Pirin-Fiat 850 Coupe (a Fiat 850 Coupe assembled in Bulgaria) | Autos  

PIRIN FIAT 850 SPORT COUPE

W Bułgarii od dawna interesowano się produkcją samochodów. Jednakże w niewielkim kraju o niewielkiej populacji nie zawsze jest to ekonomicznie uzasadnione. Pisałem o tym w artykule pt. SAMOCHODY Z RÓŻANEGO OGRODU" https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html Za każdym razem wiadomym było że będzie to raczej montaż niż produkcja a i do tego raczej niewielki. Zakup licencji i uruchomienie masowej produkcji wiązałoby się z olbrzymimi nakładami finansowymi i koniecznością budowy rynku zbytu nie tylko we własnym kraju ale i za granicą. Taka fabryka by istnieć musi eksportować.

26 września 1966 odbyło się spotkanie kierownictwa SPC (państwowej spółdzielni produkcyjnej) Balkankar z przedstawicielami włoskiej firmy motoryzacyjnej Fiat. Wynikało z niego że SPC Balkankar chce zawrzeć umowę z Fiatem, której wykonanie ma nastąpić w kilku etapach.850

1- Do końca 1966 roku Fiat miał dostarczać 300-350 samochodów osobowych Fiata 850 w kompletnych zestawach do montażu (CKD) do montażu przez SPC Balkankar.

2- Do końca 1967 roku Fiat miał dostarczyć 3000-5000 samochodów osobowych Fiata 850 w kompletnych zestawach do montażu przez SPC Balkankar. Fiat miał zaprojektować fabrykę do montażu i częściowej produkcji samochodów, która miała rozpocząć działalność w Bułgarii w późniejszym terminie. 

3-  Fiat miał stworzyć sieć nowoczesnych stacji paliw których brak było w Bułgarii.

4-   Fiat miał zaprojektować i wybudować magazyn części zamiennych na potrzeby produkcji i serwisu.

 
 

 

Pierwsze 18 samochodów Fiata 850 przybyło do Fabryki Samochodów Osobowych Bałkan w Łoweczu 10 maja 1967 roku. Stanowiły one bazę do przeszkolenia załogi fabryki Bałkan zatrudnionej przy produkcji Fiata.
Pierwszy samochód osobowy Pirin Fiat 850 został zmontowany w bałkańskiej fabryce 27 czerwca 1967 roku. 12 marca 1968 roku pierwsze samochody Pirin Fiat 850 oparte na wariancie zostały odebrane w fabryce jako kompletne zestawy do montażu.
Praktycznie od samego początku w Łoweczu byli obecni pracownicy Fiata którzy szkolili swoich bułgarskich kolegów. Obecny był również stały doradca techniczny Fiata.

Fiat 850 (1968r.) - KlassikAuto.pl

Montaż Fiata 850 opartego na wariancie 2A rozpoczął się 4 kwietnia 1968 roku. Ostatni Fiat 850 opuścił fabrykę w Łoweczu we wrześniu 1971 roku.

 1968 Pirin-Fiat 850 Sport Coupé [100GC]

Pirin-Fiat 850 Sport Coupé w Rajdzie Bułgarii w 1970 roku.

 

Oprócz modelu Pirin Fiat 850 w zakładach w Łoweczu montowano samochody Pirin Fiat 850 Sport Coupe (bardzo poszukiwane na rynku kolekcjonerskim) oraz Pirin Fiat 124 w wersji sedan i kombi. 850 Sport Coupe był wykorzystywany z sukcesami przez bułgarskich kierowców rajdowych. 

PIRIN
2

 
  

Ogółem całkowita produkcja Pirin Fiata w wersjach 850 i 124 wyniosła 758 egzemplarzy. W rozbiciu na poszczególne lata przedstawiała się następująco:

Pirin Fiat 850 sedan (1967/71): 360 ezgemplarzy
Pirin Fiat 850 coupe (1967/70): 87 egzemplarzy
   Pirin Fiat 124 sedan (1967/71): 274 egzmeplarzy
   Pirin Fiat 124 Kombi (1967/70): 35 egzemplarzy
 
Trzeba przyznać, że w porównaniu z późniejszą produkcją bułgarskiego Moskwicza nie były to znaczące liczby.
FIAT


 
 
  UWAGA: Na temat samochodów Bulgarrenault i Bulgaralpine a także innych marek tj. Balkan, Pirin, Sofia, Madara, Czavdar, Preslav, Kenta i innych jest bardzo mało materiałów. Jeśli więc ktoś nimi dysponuje, szczególnie wśród moich bułgarskich przyjaciół, to będę wdzięczny za ich udostępnienie. 


ЗАБЕЛЕЖКА: Има много малко налични материали за автомобили Bulgarrenault и Bulgaralpine, както и за други марки като Балкан, Пирин, София, Мадара, Чавдар, Преслав, Кента и други. Така че, ако някой ги има, особено сред моите български приятели, ще съм благодарен да ги сподели.

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.htm
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz