Translate

poniedziałek, 23 sierpnia 2021

#155 - GIRON - KUBAŃSKI AUTOBUS

Gdy mówimy o Krajach Demokracji Ludowej czy też Krajach Socjalistycznych to większość ludzi ma na myśli państwa europejskie, leżące najbliżej Wielkiego Brata czyli ZSRR. No, niektórzy dodadzą jeszcze Chiny Ludowe i Koreę rządzoną przez dynastię Kim-ów. Jest jeszcze Kuba w Ameryce środkowej. O reszcie większość współczesnych nic nie wie. A było tych krajów trochę więcej. Gdy zaś zapytamy  o produkowane tam pojazdy to poza nieliczną garstką pasjonatów tematu, możemy spotkać się z niedowierzaniem i zdziwieniem "To oni coś tam takiego produkują?" No właśnie! Produkują albo produkowali w czasach zanim krwiożerczy, drapieżny kapitalizm zniszczył ich przemysł a kraj zamienił w jeden wielki hipermarket zaopatrujący społeczeństwo w zunifikowane produkty, marnej jakości występujące na całym świecie. Coś na wzór Big Maca.

 Fashion models are driven in vintage American convertible cars along the Malecon in Havana, Cuba.

Porozmawiajmy sobie dziś o Kubie. Zdziwienie? No bo przecież tam jeżdżą tylko te piękne stale amerykańskie krążowniki z lat 50-tych XXw., dużo radzieckich Ład i Ziłów ciężarowych oraz polskich Maluchów. 
Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu

Havana, Cuba - October 8, Stock Footage Video (100% Royalty-free) 7761862 |  Shutterstock

W 1960 r. podpisano traktat sowiecko-kubański, który miał nieoczekiwane konsekwencje dla Kubańczyków, ponieważ Stany Zjednoczone zerwały stosunki dyplomatyczne z wyspą. Stosunki dyplomatyczne a niedługo po nich ekonomiczne.  Kraj z monokulturowym rolnictwem (trzcina cukrowa, tytoń, kawa), słabo rozwiniętym przemysłem i olbrzymim potencjałem turystycznym został praktycznie odcięty od świata przez USA.

 Fidel Castro – Wikipedia, wolna encyklopediaWyspa, jak wulkan gorąca | Kuba - Polityka.pl

Podpisanie traktatu z ZSRR oraz późniejsze przystąpienie do RWPG sprawiło że na Kubę zaczęła płynąć pomoc z Bloku Wschodniego. Pomoc finansowa, technologie oraz specjaliści pomagający tworzyć nowoczesną kubańską gospodarkę. Również niektóre kraje kapitalistyczne nie ugięły się pod presją USA i również współpracowały z władzami tego kraju. Obecnie, pomimo kryzysu trawiącego ten kraj, Kuba ciągle posiada dobrze rozwinięty przemysł hutniczy, elektrotechniczny, metalowy i chemiczny. Najważniejszymi partnerami handlowymi kraju są Niederlandy, Rosja, Niemcy, Hiszpania i Chiny. Zyski ze świetnie rozwijającej się turystyki można inwestować w inne dziedziny gospodarki narodowej.


Któregoś dnia, przeglądając Internet w poszukiwaniu interesujących mnie tematów, natrafiłem na informację o samochodzie ciężarowym TAINO CP64 Jakież było moje zdziwienie gdy okazało się auto jest kubańskie. (aktualnie zbieram info o nim i obiecuję napisać o mim posta).

 Eduardo Barreiros - Home | Facebook 
60. rocznica zwycięstwa rewolucji na Kubie – KOMUNISTYCZNA PARTIA POLSKI

Idąc dalej tym tropem, natknąłem się na na kubańską markę autobusów "GIRON". Nota bene Gilbert Giron to był taki pirat francuski, zbój i łotr którego złapano i za jego niecne czyny powieszono ze skutkiem śmiertelnym. Miejsce jego stracenia nazwano później "Plaja Giron" a jeszcze później nazwano tak pierwszy kubański autobus.



Nałożenie amerykańskich sankcji gospodarczych na Kubę miało też jeden bardzo dotkliwy skutek. Praktycznie cały park samochodowy na Kubie był pochodzenia amerykańskiego. Jednego dnia zostały odcięte dostawy wszelkich części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Samochody starzeją się i zużywają. Nawet najbardziej delikatna eksploatacja nie uchroni ich przed serwisem.Fidel Castro nie żyje. Był przywódcą Kuby przez niemal 50 lat

I tak na Kubie pojawiły się nieduże warsztaty specjalizujące się w naprawach amerykańskich krążowników szos ale też ciężarówek i autobusów. Z braku części oryginalnych, przeszczepiano im podzespoły z samochodów radzieckich, polskich, czechosłowackich.


Z czasem niektóre z warsztatów przekształciły się w małe fabryczki produkujące dziwne konstrukcje przypominające często samoróbki. Głownie były to pojazdy ciężarówkopodobne i autobusopodobne. Dostawy z RWPG były niewystarczające i Kubańczycy musieli też radzić sobie sami. Classic Cars to See in Cuba | Holt's Cigar Company

W 1959 roku w jednej z takich małych fabryczek podjęto decyzję o uruchomieniu produkcji autobusów na potrzeby transportu publicznego. Spotkało się to z poparciem El Comandante i władz komunistycznej Kuby.

 Spot vintage cars in Cuba - World WanderistaVintage Appeal: The History of 50s Cars in Havana, Cuba

Za bazę nowej konstrukcji wzięto podwozie radzieckiego GAZ-a 51 na które nałożono własnej konstrukcji nadwozie. Przypominało ono trochę nadwozie radzieckich autobusów TARTU TA-6

Ile ich wyprodukowano i czy w ogóle podjęto produkcję nic nie wiadomo. Prawdopodobnie skończyło się na kilku sztukach a fabryka dalej zajmowała się remontami i adaptacjami.

GIRON 1 1959-60

 Potem zbudowano autobus Giron II. (zdjęcie poniżej z serwisu http://www.ifriedegg.com)Bazował na podwoziu GAZ-a 53. Miał też całą jego mechanikę w tym silnik.

 Fidel Castro wafat pada usia 90 tahun - ANTARA News


Pojazdy te były raczej nędznej jakości, słabo wykonane, wentylacji praktycznie nie posiadały. W kubańskich warunkach często eksploatowane je z wyjętymi oknami.Kuba: Zmarł Fidel Castro. Reakcja świata - Wiadomości

Les pido a mis amigos cubanos cualquier información sobre vehículos de pasajeros, camiones y autobuses fabricados o ensamblados en Cuba. 
 
GIRON III był inspirowany autobusami Leylanda rónież montowanymi na Kubie ale tak naprawdę nigdy nie powstał. GIRON IV wzorowany na hiszpańskim PEGASO ale na radzieckim podwoziu powoli zaczynał przypominać prawdziwy autobus. PEGASO były w niewielkich ilościach importowane na Kubę.

 


 


                                                                                                                                                                                                                                            

 Ten autobus ewoluował do poziomu GIRON V.

  


Cuba, a Living Classic Cars Museum | Cuba Private Travel BlogWATCH: Why Cuba's streets are flooded with classic cars | Wheels

Na początku 1979 roku rynkiem kubańskim zainteresował się potentat branży autobusowej,węgierska firma IKARUS. Zawarto umowę z Kubą na montaż autobusów serii 211, 260 i 280. Każdego roku na Kubie pod marką GIRON miano montować około tysiąca autobusów Ikarus 211, 260 i 280.
Pierwszy buhaj kubańskiej rewolucji - Focus.pl| Shutterstock

Kubańczycy cały czas dodatkowo tworzyli włane pojazdy z wykorzystaniem częśći GAZ-a, ZIŁ-a i IKARUSA. W tym czasie importowani też na Kubę japońskie autobusy HINO. Ich podzespoły również wykorzystywano w konstruowaniu własnych pojazdów. Tak narodziły się autobusy GIRON VII i jego modernizacje VII, IX, X

  

 oraz jego następca GIRON XI

 

Jego następcą był GIRON XII. Bazował na mechanice HINO. Stylistycznie wzorowany na PEGASO 6035. Wykorzystywał też elementy IKARUSA i GAZ-a. GIRON XII był pierwszym, rodzimym autobusem o którym można w przybliżeniu powiedzieć że był pojazdem seryjnym.

Fidel Castro nie żyje. Zobacz archiwalne zdjęcia ikony rewolucji -  WiadomościTravel to Cuba! Ten Excellent Reasons to Spend Your Next Vacation in Cuba

 


Maryla Rodowicz i Fidel Castro w 1978 roku w Hawanie - Kobieta


Kolejny GIRON XIII to już znany na całym świecie IKARUS 260. 

  

 

W modelu GIRON XIV wykorzystano nadwozie IKARUSA i podwozie HINO. Powstało 350 sztuk.  

Classic Cars & History in Havana Cuba | Woody World PackerHavana, Cuba – 2019. Vintage American Car Used As Taxi On The Streets Of  Havana. Zdjęcia Royalty Free, Obrazki, Obrazy Oraz Fotografia Seryjna.  Image 130377552.





Potem zrobiono Girona XV, czyli montowany na Kubie autobus dalekobieżny Ikarus 256. 




GIRON XVI to IKARUS 280 - 434 sztuk przywieziono na Kubę już kompletnych i doczepiono im tylko emblematy GIRON.  Dodatkowo 205 sztuk zmontowano już na Kubie. 
 
 
 
 W produkcji wykorzystywano też podzespoły KAMAZA, LAZ-a a nawet KRAZ-a.
Najnowocześniejszym autobusem marki był GIRON XII T i TE.
 
 

 
 
GIRON XXII Thttp://www.bus-planet.com


 W 1990 roku fabrykę zamknięto. Na tym kończy się historia tej kubańskiej marki. W pozołych po nie budynkach montuje się chińskie motorowery. Ktoś powie że to też motoryzacja no i będzie miał rację. 
Na zakończenie trochę zdjęć starych GIRON-ów no i innych kubańskich wytworów motoryzacyjnych. 

Większość zdjęć w tym poście pochodzi z http://www.ifriedegg.com 
Zamieściłem też kilka niezidentyfikowanych fotek znalezionych w przepastnych czeluściach Internetu.

Matanzas, Giron # 117




Szanowni czytelnicy.  
Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-ifa-awe-wartburg-311312313.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-127p.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-128-3p.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-132-p.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-130-p.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-bmw-emw-3273.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-krupp-protze.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-polski-fiat.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-sr-carpati-i-sr-bucegi.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/fap-famos-najwiekszy-bakanski-producent.html  

https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-skoda-1000-mb-nowe-otwarcie.html




BIBLIOGRAFIA

 https://sadzv.sk/zaujimavosti-zo-sveta-autobusovej-dopravy/vyroba-autobusov-giron-na-unikatnom-videu/?fbclid=IwAR1XYHHalKagnopp7qvHsiY5TZbrFwMwBBrsoEc5TwJjPwEIh2dOxmpo7e8

https://pl.wikipedia.org/wiki/Gir%C3%B3n_(przedsi%C4%99biorstwo) 

http://autobezsens.blogspot.com/2015/12/motohistoria-autobusy-giron.html 

https://www.bus-planet.com/bus/bus-americas/Cuba-site/builders/Giron/model-15.html 

https://www.nbcnews.com/news/latino/voices-cuba-s-vintage-cars-are-cool-not-their-exhaust-n603951 

https://www.shutterstock.com/pl/video/clip-7761862-havana-cuba---october-8-2014-old 

http://www.ifriedegg.com 

http://www.bus-planet.com 

 https://www.facebook.com/photo/?fbid=163624629218076&set=pcb.1043015886439753

 https://m.facebook.com/Eduardo-Barreiros-202240239816714/

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz