Gdy mówimy o Krajach Demokracji Ludowej czy też Krajach Socjalistycznych to większość ludzi ma na myśli państwa europejskie, leżące najbliżej Wielkiego Brata czyli ZSRR. No, niektórzy dodadzą jeszcze Chiny Ludowe i Koreę rządzoną przez dynastię Kim-ów. Jest jeszcze Kuba w Ameryce środkowej. O reszcie większość współczesnych nic nie wie. A było tych krajów trochę więcej. Gdy zaś zapytamy o produkowane tam pojazdy to poza nieliczną garstką pasjonatów tematu, możemy spotkać się z niedowierzaniem i zdziwieniem "To oni coś tam takiego produkują?" No właśnie! Produkują albo produkowali w czasach zanim krwiożerczy, drapieżny kapitalizm zniszczył ich przemysł a kraj zamienił w jeden wielki hipermarket zaopatrujący społeczeństwo w zunifikowane produkty, marnej jakości występujące na całym świecie. Coś na wzór Big Maca.
Porozmawiajmy sobie dziś o Kubie. Zdziwienie? No bo przecież tam jeżdżą tylko te piękne stale amerykańskie krążowniki z lat 50-tych XXw., dużo radzieckich Ład i Ziłów ciężarowych oraz polskich Maluchów.

W 1960 r. podpisano traktat sowiecko-kubański, który miał nieoczekiwane konsekwencje dla Kubańczyków, ponieważ Stany Zjednoczone zerwały stosunki dyplomatyczne z wyspą. Stosunki dyplomatyczne a niedługo po nich ekonomiczne. Kraj z monokulturowym rolnictwem (trzcina cukrowa, tytoń, kawa), słabo rozwiniętym przemysłem i olbrzymim potencjałem turystycznym został praktycznie odcięty od świata przez USA.
Podpisanie traktatu z ZSRR oraz późniejsze przystąpienie do RWPG sprawiło że na Kubę zaczęła płynąć pomoc z Bloku Wschodniego. Pomoc finansowa, technologie oraz specjaliści pomagający tworzyć nowoczesną kubańską gospodarkę. Również niektóre kraje kapitalistyczne nie ugięły się pod presją USA i również współpracowały z władzami tego kraju. Obecnie, pomimo kryzysu trawiącego ten kraj, Kuba ciągle posiada dobrze rozwinięty przemysł hutniczy, elektrotechniczny, metalowy i chemiczny. Najważniejszymi partnerami handlowymi kraju są Niederlandy, Rosja, Niemcy, Hiszpania i Chiny. Zyski ze świetnie rozwijającej się turystyki można inwestować w inne dziedziny gospodarki narodowej.
![]() |
Któregoś dnia, przeglądając Internet w poszukiwaniu interesujących mnie tematów, natrafiłem na informację o samochodzie ciężarowym TAINO CP64 Jakież było moje zdziwienie gdy okazało się auto jest kubańskie. (aktualnie zbieram info o nim i obiecuję napisać o mim posta).
Idąc dalej tym tropem, natknąłem się na na kubańską markę autobusów "GIRON". Nota bene Gilbert Giron to był taki pirat francuski, zbój i łotr którego złapano i za jego niecne czyny powieszono ze skutkiem śmiertelnym. Miejsce jego stracenia nazwano później "Plaja Giron" a jeszcze później nazwano tak pierwszy kubański autobus.
![]() | |
Nałożenie amerykańskich sankcji gospodarczych na Kubę miało też jeden bardzo dotkliwy skutek. Praktycznie cały park samochodowy na Kubie był pochodzenia amerykańskiego. Jednego dnia zostały odcięte dostawy wszelkich części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Samochody starzeją się i zużywają. Nawet najbardziej delikatna eksploatacja nie uchroni ich przed serwisem.
I tak na Kubie pojawiły się nieduże warsztaty specjalizujące się w naprawach amerykańskich krążowników szos ale też ciężarówek i autobusów. Z braku części oryginalnych, przeszczepiano im podzespoły z samochodów radzieckich, polskich, czechosłowackich.
Z czasem niektóre z warsztatów przekształciły się w małe fabryczki produkujące dziwne konstrukcje przypominające często samoróbki. Głownie były to pojazdy ciężarówkopodobne i autobusopodobne. Dostawy z RWPG były niewystarczające i Kubańczycy musieli też radzić sobie sami.
W 1959 roku w jednej z takich małych fabryczek podjęto decyzję o uruchomieniu produkcji autobusów na potrzeby transportu publicznego. Spotkało się to z poparciem El Comandante i władz komunistycznej Kuby.
Za bazę nowej konstrukcji wzięto podwozie radzieckiego GAZ-a 51 na które nałożono własnej konstrukcji nadwozie. Przypominało ono trochę nadwozie radzieckich autobusów TARTU TA-6
Ile ich wyprodukowano i czy w ogóle podjęto produkcję nic nie wiadomo. Prawdopodobnie skończyło się na kilku sztukach a fabryka dalej zajmowała się remontami i adaptacjami.
![]() |
GIRON 1 1959-60 |
Potem zbudowano autobus Giron II. (zdjęcie poniżej z serwisu http://www.ifriedegg.com)Bazował na podwoziu GAZ-a 53. Miał też całą jego mechanikę w tym silnik.
Ten autobus ewoluował do poziomu GIRON V.
Na początku 1979 roku rynkiem kubańskim zainteresował się potentat branży autobusowej,węgierska firma IKARUS. Zawarto umowę z Kubą na montaż autobusów serii 211, 260 i 280. Każdego roku na Kubie pod marką GIRON miano montować około tysiąca autobusów Ikarus 211, 260 i 280.
Kubańczycy cały czas dodatkowo tworzyli włane pojazdy z wykorzystaniem częśći GAZ-a, ZIŁ-a i IKARUSA. W tym czasie importowani też na Kubę japońskie autobusy HINO. Ich podzespoły również wykorzystywano w konstruowaniu własnych pojazdów. Tak narodziły się autobusy GIRON VII i jego modernizacje VII, IX, X
oraz jego następca GIRON XI

Kolejny GIRON XIII to już znany na całym świecie IKARUS 260.

![]() |
Potem zrobiono Girona XV, czyli montowany na Kubie autobus dalekobieżny Ikarus 256. |
GIRON XXII T. http://www.bus-planet.com |

![]() |
Giron V. http://www.ifriedegg.com![]() |
Giron TE http://www.bus-planet.com |
Giron XVII.http://www.bus-planet.com |

![]() |


Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-ifa-awe-wartburg-311312313.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-127p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-128-3p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-132-p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-130-p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-bmw-emw-3273.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-krupp-protze.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-polski-fiat.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-sr-carpati-i-sr-bucegi.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/fap-famos-najwiekszy-bakanski-producent.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-skoda-1000-mb-nowe-otwarcie.html
BIBLIOGRAFIA
https://pl.wikipedia.org/wiki/Gir%C3%B3n_(przedsi%C4%99biorstwo)
http://autobezsens.blogspot.com/2015/12/motohistoria-autobusy-giron.html
https://www.bus-planet.com/bus/bus-americas/Cuba-site/builders/Giron/model-15.htmlhttps://www.nbcnews.com/news/latino/voices-cuba-s-vintage-cars-are-cool-not-their-exhaust-n603951
https://www.shutterstock.com/pl/video/clip-7761862-havana-cuba---october-8-2014-old
https://www.facebook.com/photo/?fbid=163624629218076&set=pcb.1043015886439753
https://m.facebook.com/Eduardo-Barreiros-202240239816714/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz