Gdy mówimy o Krajach Demokracji Ludowej czy też Krajach Socjalistycznych to większość ludzi ma na myśli państwa europejskie, leżące najbliżej Wielkiego Brata czyli ZSRR. No, niektórzy dodadzą jeszcze Chiny Ludowe i Koreę rządzoną przez dynastię Kim-ów. Jest jeszcze Kuba w Ameryce środkowej. O reszcie większość współczesnych nic nie wie. A było tych krajów trochę więcej. Gdy zaś zapytamy o produkowane tam pojazdy to poza nieliczną garstką pasjonatów tematu, możemy spotkać się z niedowierzaniem i zdziwieniem "To oni coś tam takiego produkują?" No właśnie! Produkują albo produkowali w czasach zanim krwiożerczy, drapieżny kapitalizm zniszczył ich przemysł a kraj zamienił w jeden wielki hipermarket zaopatrujący społeczeństwo w zunifikowane produkty, marnej jakości występujące na całym świecie. Coś na wzór Big Maca.
Porozmawiajmy sobie dziś o Kubie. Zdziwienie? No bo przecież tam jeżdżą tylko te piękne stale amerykańskie krążowniki z lat 50-tych XXw., dużo radzieckich Ład i Ziłów ciężarowych oraz polskich Maluchów.
W 1960 r. podpisano traktat sowiecko-kubański, który miał nieoczekiwane konsekwencje dla Kubańczyków, ponieważ Stany Zjednoczone zerwały stosunki dyplomatyczne z wyspą. Stosunki dyplomatyczne a niedługo po nich ekonomiczne. Kraj z monokulturowym rolnictwem (trzcina cukrowa, tytoń, kawa), słabo rozwiniętym przemysłem i olbrzymim potencjałem turystycznym został praktycznie odcięty od świata przez USA.
Podpisanie traktatu z ZSRR oraz późniejsze przystąpienie do RWPG sprawiło że na Kubę zaczęła płynąć pomoc z Bloku Wschodniego. Pomoc finansowa, technologie oraz specjaliści pomagający tworzyć nowoczesną kubańską gospodarkę. Również niektóre kraje kapitalistyczne nie ugięły się pod presją USA i również współpracowały z władzami tego kraju. Obecnie, pomimo kryzysu trawiącego ten kraj, Kuba ciągle posiada dobrze rozwinięty przemysł hutniczy, elektrotechniczny, metalowy i chemiczny. Najważniejszymi partnerami handlowymi kraju są Niederlandy, Rosja, Niemcy, Hiszpania i Chiny. Zyski ze świetnie rozwijającej się turystyki można inwestować w inne dziedziny gospodarki narodowej.
Któregoś dnia, przeglądając Internet w poszukiwaniu interesujących mnie tematów, natrafiłem na informację o samochodzie ciężarowym TAINO CP64 Jakież było moje zdziwienie gdy okazało się auto jest kubańskie. (aktualnie zbieram info o nim i obiecuję napisać o mim posta).
Idąc dalej tym tropem, natknąłem się na na kubańską markę autobusów "GIRON". Nota bene Gilbert Giron to był taki pirat francuski, zbój i łotr którego złapano i za jego niecne czyny powieszono ze skutkiem śmiertelnym. Miejsce jego stracenia nazwano później "Plaja Giron" a jeszcze później nazwano tak pierwszy kubański autobus.
Nałożenie amerykańskich sankcji gospodarczych na Kubę miało też jeden bardzo dotkliwy skutek. Praktycznie cały park samochodowy na Kubie był pochodzenia amerykańskiego. Jednego dnia zostały odcięte dostawy wszelkich części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Samochody starzeją się i zużywają. Nawet najbardziej delikatna eksploatacja nie uchroni ich przed serwisem.
I tak na Kubie pojawiły się nieduże warsztaty specjalizujące się w naprawach amerykańskich krążowników szos ale też ciężarówek i autobusów. Z braku części oryginalnych, przeszczepiano im podzespoły z samochodów radzieckich, polskich, czechosłowackich.
Z czasem niektóre z warsztatów przekształciły się w małe fabryczki produkujące dziwne konstrukcje przypominające często samoróbki. Głownie były to pojazdy ciężarówkopodobne i autobusopodobne. Dostawy z RWPG były niewystarczające i Kubańczycy musieli też radzić sobie sami.
W 1959 roku w jednej z takich małych fabryczek podjęto decyzję o uruchomieniu produkcji autobusów na potrzeby transportu publicznego. Spotkało się to z poparciem El Comandante i władz komunistycznej Kuby.
Za bazę nowej konstrukcji wzięto podwozie radzieckiego GAZ-a 51 na które nałożono własnej konstrukcji nadwozie. Przypominało ono trochę nadwozie radzieckich autobusów TARTU TA-6
Ile ich wyprodukowano i czy w ogóle podjęto produkcję nic nie wiadomo. Prawdopodobnie skończyło się na kilku sztukach a fabryka dalej zajmowała się remontami i adaptacjami.
GIRON 1 1959-60 |
Potem zbudowano autobus Giron II. (zdjęcie poniżej z serwisu http://www.ifriedegg.com)Bazował na podwoziu GAZ-a 53. Miał też całą jego mechanikę w tym silnik.
Ten autobus ewoluował do poziomu GIRON V.
Na początku 1979 roku rynkiem kubańskim zainteresował się potentat branży autobusowej,węgierska firma IKARUS. Zawarto umowę z Kubą na montaż autobusów serii 211, 260 i 280. Każdego roku na Kubie pod marką GIRON miano montować około tysiąca autobusów Ikarus 211, 260 i 280.
Kubańczycy cały czas dodatkowo tworzyli włane pojazdy z wykorzystaniem częśći GAZ-a, ZIŁ-a i IKARUSA. W tym czasie importowani też na Kubę japońskie autobusy HINO. Ich podzespoły również wykorzystywano w konstruowaniu własnych pojazdów. Tak narodziły się autobusy GIRON VII i jego modernizacje VII, IX, X
oraz jego następca GIRON XI
Kolejny GIRON XIII to już znany na całym świecie IKARUS 260.
Potem zrobiono Girona XV, czyli montowany na Kubie autobus dalekobieżny Ikarus 256. |
GIRON XXII T. http://www.bus-planet.com |
Giron V. http://www.ifriedegg.com |
Giron TE http://www.bus-planet.com |
Giron XVII.http://www.bus-planet.com |
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-ifa-awe-wartburg-311312313.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-127p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-128-3p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-132-p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-130-p.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-bmw-emw-3273.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-krupp-protze.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-polski-fiat.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-sr-carpati-i-sr-bucegi.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/fap-famos-najwiekszy-bakanski-producent.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-skoda-1000-mb-nowe-otwarcie.html
BIBLIOGRAFIA
https://pl.wikipedia.org/wiki/Gir%C3%B3n_(przedsi%C4%99biorstwo)
http://autobezsens.blogspot.com/2015/12/motohistoria-autobusy-giron.html
https://www.bus-planet.com/bus/bus-americas/Cuba-site/builders/Giron/model-15.htmlhttps://www.nbcnews.com/news/latino/voices-cuba-s-vintage-cars-are-cool-not-their-exhaust-n603951
https://www.shutterstock.com/pl/video/clip-7761862-havana-cuba---october-8-2014-old
https://www.facebook.com/photo/?fbid=163624629218076&set=pcb.1043015886439753
https://m.facebook.com/Eduardo-Barreiros-202240239816714/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz