O tym jak wiele
marek samochodów było produkowanych lub montowanych w Jugosławii a
wszystkie one miały jugosłowiańską markę umieszczaną przed marką
własną, pisałem już wielokrotnie. Wynikało to z przychylności władz Jugosławii dla wszelkich inicjatyw mających wzbogacić asortyment produkowanych w kraju wyrobów a jednocześnie za pomocą zaimportowanych nowoczesnych technologii podnosić do światowego poziomu rdzennie jugosłowiańskie produkty. Było to możliwe dzięki niezależności od ZSRR. Wszystkie te zabiegi związane były z promocją i rozwojem
własnego przemysłu jak i przepisami celno-podatkowymi.
IDA-Opel (Industrija Delova Automobila-Kikinda) była serbskim (jugosłowiańskim) producentem samochodów z siedzibą w Kikindzie w Serbii w latach 1977-1992.
Pierwotny zakład został założony w 1908 roku jako warsztat przy lokalnej cegielni. Warsztaty te zajmowały się szeroko rozumianymi naprawami maszyn przemysłowych. Początkowo na własne potrzeby a z czasem na potrzeby innych przedsiębiorstw. W międzyczasie warsztaty wzbogaciły się o odlewnię żeliwa i nowoczesny park maszynowy. W 1969 roku zakłady w Kikindzie zawarły umowę z firmą Adam Opel AG (Opel) wyłączną sprzedaż na rynku Jugosławii samochodów Opel oraz dostawę podzespołów do samochodów Opel.
W 1977 roku, po ośmiu latach owocnej współpracy, odlewnia żeliwa w Kikindzie podpisała z firmą Adam pel AG (Opel) umowę typu joint venture i długoterminową kooperacyjną umowę produkcyjną na okres 15 lat. W nowo utworzoną fabrykę IDA-Kikinda, finansowaną w 51% przez odlewnię żelaza Kikinda i w 49% przez General Motors, zainwestowano 78,5 miliona USD.
Pierwsza dostawa wyprodukowanych części z dwóch nowych fabryk w Kikindzie (Livac i Metalac) odbyła się w grudniu 1979 roku. Eksport części wyprodukowanych w Jugosławii pozwolił IDA na import w większości gotowych Opli, około 3000 rocznie na początku lat 80. traktowano je jako produkty jugosłowiańskie.
Eksportując częściowo wyprodukowane w pełni części/komponenty do pojazdów Opla, uzyskano stosunek importu do eksportu wynoszący 1:1.
Do czasu nałożenia sankcji gospodarczych na Federalną Republikę Jugosławii (Serbia i Czarnogóra) w maju 1992 roku wyprodukowano 38 700 pojazdów Opla i dużą liczbę części zamiennych o wartości około 100 milionów marek.
W ciągu 12 lat współpracy produkcyjnej IDA-Opel z tego wspólnego przedsięwzięcia zarobiono ponad 1,3 miliarda marek. Zakład został później zrestrukturyzowany jako odlewnia stali i żeliwa Livnica Kikinda, którą przejął słoweński Cimos D.D. Od 2004 roku i produkuje tam części samochodowe dla różnych europejskich producentów.
Łączna liczba wyprodukowanych pojazdów: 38 700
produkowane modele: Opel Kadett, Opel Rekord, Opel Ascona, Opel Senator, Opel Corsa, Opel Vectra i Opel Omega
Rok modelowy 1983 i późniejsze Opel Senator był sprzedawany na rynku jugosłowiańskim pod nazwą „Opel Kikinda”. Pomimo upływu czasu, do dnia dzisiejszego na ulicach i szosach krajów dawnej Jugosławii można spotkać różne modele Opla z charakterystycznym logo IDA KIKINDA na grillu.
Więcej o tekście źródłowym
Wskaż tekst źródłowy, by wyświetlić dodatkowe informacje o tłumaczeniu
Prześlij opinię
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
Polecam też inne nasze
posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach
i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz