Translate

piątek, 26 sierpnia 2022

#339 - STAR 200 IWP 633


 

 
W 1936 roku podjęto pracę nad skonstruowaniem nowego (właściwie to całej serii pojazdów), na wskroś nowoczesnego pojazdu dla gospodarki kraju. Pracę rozpoczęto w Państwowych Zakładach Inżynierii PZInż. Inżynierowie Mieczysław Dębicki Mieczysław Dębicki z żoną Stanisławą i Polskim Fiatem 508...
Jan Werner  Jerzy Werner - Wikiwand, Stanisław Panczakiewicz 
Stanisław Panczakiewicz – Wikipedia, wolna encyklopedia  wraz z całym zespołem inżynierów, techników i wysoko wykwalifikowanych robotników stworzyli całą serię bardzo nowoczesnych, jak na owe czasy, pojazdów.  To właśnie po jeden z tych pojazdów sięgnięto zaraz po II Wojnie Światowej by w oparciu jego konstrukcję stworzyć nową polską ciężarówkę.  Wybór padł na model z wagonową kabiną PZInż 703.  

Po pewnych zmianach konstrukcyjnych, głównie upraszczających konstrukcję i pozwalających na zastosowanie prostszych technologii Panczakiewicz. Już w 1948 roku zjechały pierwsze prototypowe egzemplarze  samochodu (10-20 szt. - nikt dokładnie nie wie ile ich było), by w następnych latach osiągnąć poziom produkcji na poziomie ponad 7000 szt rocznie. Samochód w przeciwieństwie do swojego pierwowzoru którego nazwa była nijaka otrzymał dźwięczną nazwę "STAR". Oficjalnie w Polsce mówiono że nazwa pochodzi od nazwy miasta w którym produkowano Stara, od Starachowic. Podobnie było z rodowodem konstrukcji. Oficjalnie było to dzieło polskiego robotnika i inżyniera zbudowane z myślą o odbudowie i rozwoju socjalistycznej ojczyzny. O korzeniach w PZInż. nikt nie wspominał. Natomiast w materiałach reklamujących Stara za granicą STAR to był The STAR czyli GWIAZDA
 Historia polskiej motoryzacji - gwiazdy ze Starachowic 
Samochód cieszył się dużym uznaniem polskich kierowców. Bił na głowę sowieckie ciężarówki importowane do Polski a dorównywał czechosłowackiej Skodzie i niemieckiemu Horchowi. Pojazd w toku produkcji poddawano stałej modernizacji i tak już w w 1957 roku z taśmy zaczął zjeżdżać jego następca czyli STAR 21. Był to model przejściowy, krótko produkowany bo do 1960 roku. Zapisał się jednak trwale bo był eksportowany do Hiszpanii. To właśnie w tej hiszpańskiej wersji zastosowano po raz pierwszy silnik Diesla. 

 
 
W 1960 roku z fabryki wyjeżdż nowy model STAR 25 a dwa lata później bo w 1962 STAR 27 z silnikiem Diesla. Samochód jest produkowany z trzema rozstawami osi. Standardowym, skróconym dla małych wywrotek oraz ciągników siodłowych i wydłużonych oznaczanych literą "L" .

Kabina została zmodernizowana. Poprawiono w niej komfort pracy kierowcy. Jednocześnie cały czas oferowana jest uboższa kabina N-23. Pojawia się nowoczesna kabina K-26 lecz ze względu na wysokie koszta nie zostaje wprowadzona do produkcji seryjnej. Powód prawdziwy był chyba inny. Podobno to Gomółka powiedział że kierowca nie musi mieć luksusów w pracy, ważne by mu się na łeb nie lało.

  prototypowy STAR A-25 z 1956 r. z kabiną K-26 (kabina miała ... 
 
 n721g.jpg 

Starachowicka fabryka nieustannie dążyła do poprawiania swoich wyrobów. inżynierowie i robotnicy z FSC to była bardzo ambitna załoga. Ciągle mówiło się o nowoczesnym samochodzie ukrywającym się pod kryptonimem STAR 200. 
Firma współpracowała z wieloma uczelniami technicznymi, instytutami naukowymi. Podglądano czołówkę światową produkującą podobne auta. Zanim z taśmy zaczęły zjeżdżać seryjne 200-tki pojawiło się szereg prototypów. Fabryka Samochodów Ciężarowych tak jak każda szanująca się fabryka musiała prowadzić badania, rozwijać się, tworzyć wersje rozwojowe swoich produktów, a także wykonywać prototypy i właśnie postaram się wam przybliżyć sylwetkę jednego z prototypów ze Starachowic.

Dziś krótko o samochodzie Star 200/ IWP 633. 
 
Prototyp Stara 200 został opracowany przez stołeczny Instytut Wzornictwa Przemysłowego w 1963 roku. Była to bardzo ciekawa konstrukcja zarówno pod względem użytkowym jak i wizualnym. Dbano o ekonomię produkcji ale też o bardzo ergonomiczne warunki pracy kierowcy. Ergonomia - ten termin pozostanie już na zawsze w katalogu terminów używanych w FSC. 
Wytłoczki drzwi z obydwu stron były jednakowe, zespół przyrządów, wskaźników i przełączników stanowił podzespół kolumny kierowniczej. Kabinę można było wykorzystać także w większych pojazdach wystarczyło trochę zmienić jej parametry. Można ją było wydłużać tworzą w niej miejsca do spania. 
 
Ten bardzo ciekawy projekt,  niestety nie został zaakceptowany. Nie wszedł do produkcji. Pozostało po nim kilka fotografii i rysunków. Prototyp, jak to zwykle w Polsce poszedł na żyletki a nowego Stara 200 nadal nie było.









Prototyp te zakładał rozbudowę masy całkowitej do 12,5 tony. Była to konstrukcja ciekawa i bardzo obiecująca pod względem parametrów technicznych jak na ówczesne czasy . Star 12,5 tony miał ważyć 5,5 tony i mieć ładowność 7 ton. Planowano odchylaną kabinę co było bardzo nowoczesnym rozwiązaniem. 

Nowy silnik miał bazować na konstrukcji silnika S-359 z tym, że nowy silnik miał mieć moc 180 KM, aluminiowy kadłub silnika S-359 nie był zbyt wytrzymały do takiej mocy. Postanowiono stworzyć żeliwny kadłub nowego silnika, silnik miał mieć turbodoładowanie. 

WSK w Rzeszowie rozpoczęła produkcję licencyjnych sprężarek Garett’a z USA. W oparciu o turbosprężarkę przeznaczoną dla przemysłu lotniczego, postanowiono zbudować jej odmianę dla silnika samochodowego. WSK w Mielcu podjęła się opracowania nowej aparatury wtryskowej paliwa, silnik o mocy 180 KM potrzebował więcej paliwa, wiązało się to z opracowaniem nowej aparatury chłodzącej ponieważ silnik o większej mocy wytwarza więcej ciepła a więc należało skonstruować nowy wentylator, nową chłodnicę itp, postanowiono zmienić instalację elektryczną na napięcie 24 V gdyż uważano to za nowoczesne rozwiązanie, poziom głośności postanowiono zmniejszyć do 72-73 decybeli. 

 Załoga FSC głównie jej Ośrodek Badawczo Rozwojowy z jej kierownikiem inż. Andrzejem Chmielnickim wykonali nie lada zadanie. W ciągu 14 miesięcy zbudowali prototyp całkowicie nowego samochodu ciężarowego, o bardzo nowoczesnych rozwiązaniach technicznych jak i konstrukcyjnym (nowoczesna kabina i silnik). Niestety nie wiadomo jakim cudem przyszło pismo ze Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego ‘’Polmo’’ o surowym zakazie dalszych prac nad nowym samochodem ciężarowym. Pozwolono jedynie prowadzić badania silnika na hamowni. 


Na prawdziwego STARA 200 musieliśmy poczekać jeszcze parę lat.



 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz