Translate

sobota, 3 lipca 2021

#114 - SYRENA R-20

 

Pisałem jakiś czas temu o projekcie samochodu dla rolnika. W wyniku tych działań urodził się TARPAN. Możecie o nim przeczytać https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html .
Wspomniałem wtedy że do prac nad tym projektem przystąpiło kilka zespołów projektowych. Jednym z nich był zespół z Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. Mechanizacja prac w gospodarstwach i dzisiejszy swobodny dostęp do szerokiej gamy samochodów dostawczych i zabudów specjalistycznych sprawia, że obecnie nie trzeba szukać rolniczej wersji samochodu przewidzianego wcześniej jako osobowy. Przed ponad półwieczem, w rzeczywistości Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, takiego wyboru nie było. Dostęp do samochodów był bez porównania mniejszy, a ich osiągi i możliwości techniczne nie pozwalały na specjalistyczne wykorzystanie w rolnictwie.

Syrena R20 | Antique cars, Vehicles, CarPierwsze próby stworzenia samochodu dostawczego na bazie Syreny podjęto w 1968 roku. Skonstruowano wtedy dwie dostawcze wersje na bazie FSO Syrena 104 z wykorzystaniem stylizacji  

HISTORIA SAMOCHODU SYRENA - ppt video online pobierz 



  Stanisław Panczakiewicz – Wikipedia, wolna encyklopedia     
 Stanisława Panczakiewicza     
Konstruktorami obu tych samochodów byli inżynierowie FSOR-20 samochód dla rolnictwa, czyli Syrena z plecakiem | RetroTRAKTOR.pl –  Portal Miłośników Starej Techniki Rolniczej

Czesław Piechur (szukam fotografii) i Stanisław Łukaszewicz.Ilustracja 

Pomimo dużego zainteresowania nie znaleziono środków potrzebnych do kontynuacji prac. Ostatecznie decyzja o budowie samochodów zapadła dopiero w 1971 roku. SYRENA R-20 miała bagażnik o powierzchni 2 metrów kwadratowych, w którym można było przewieźć do 350 kg ładunku. Mimo niezbyt rewelacyjnych osiągów był to jeden z pierwszych profesjonalnych samochodów dla polskiego rolnika.

 Syrena R20 | Cars, Cars and motorcycles, Car

To samochód rolniczy Syrena R-20. 

Publicznie pokazano ją po raz pierwszy w 1972 roku podczas dożynek w Myślęcinku. „R-20” produkowano w Fabryce Samochodów Małolitrażowych Bielsko - Biała dość długo, bo od 1972 do 1983 roku. Była dwudrzwiowym pick-upem, z czterobiegową skrzynią biegów i przednim napędem, a jej 17 pierwszych sztuk przekazano 3 grudnia 1971 roku rolnikom do testowania. Zakładano, że samochód rolniczy powinien transportować ludzi i ładunki o łącznej masie około 400 kg, po nienajlepszych drogach. Trzeci prototyp, R-3, „dźwignął” nawet 500 kg ładunku, jednak seryjne R-20 przeznaczone były do transportu 350 kg ładunku i jednego pasażera, przy czym nie można było wykorzystać jej do holowania przyczepy.  Demonem prędkości rolnicza Syrena nie była – prędkość maksymalną określono na poziomie 80 km/godz.

Targi motoryzacyjneMOTOWEEKEND Gorzów Wlkp. 2015 - zdjęcie - Fotoblog  komunikacja-gorzow.flog.pl


W 1974 roku powstała wersja R-20M, która miała powiększoną powierzchnię ładunkową i obniżony próg załadunku. Kolejna wersja, z indeksem F miała zdejmowaną nadbudowę skrzyni z blachy stalowej i oszklonymi tylnymi drzwiami, podnoszonymi do góry.


 

 

  Dzisiaj będzie o Syrenach Pick-Upach Syrena... - K..........a - Wykop.pl


Dzisiaj będzie o Syrenach Pick-Upach Syrena... - K..........a - Wykop.pl 

  Dzisiaj będzie o Syrenach Pick-Upach Syrena... - K..........a - Wykop.pl Poland 1972 










Syrena R20 | Cars, Cars and motorcycles, Car Syrena R20 - Galeria - Swiatobrazu.pl


Syrena R20 | Antique cars, Vehicles, Car Syrena R20 | Bicycle bike, Oldsmobile, Bike 


 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

http://podroze-totutotam.blogspot.com/2016/12/cystersi-historia.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz