Translate

czwartek, 22 lipca 2021

#122 - II Wojna Światowa na kołach - ZIS 5

 ZIS-5 truck 1933.JPG

ZiS-5 (ЗИС-5) –  3-tonowy wielozadaniowy samochód ciężarowy  produkowany w latach 1933-1958 przez zakłady ZIS, ULZIS i UralZIS ZIS - Historia marki motoryzacyjnej. ZIS - Historia silnika marki  motoryzacyjnej ZIS 5

Pojazd był głęboką modernizacją amerykańskiej ciężarówki AUTOCAR CA.  Obok ciężarówki GAZ AA i GAZ AAA był to podstawowy samochód ciężarowy własnej produkcji, używany przez Armię Czerwoną  podczas II WŚ do czasu podpisania ustawy LEND LEASE ACT i rozpoczęcia w jej ramach w latach 1942-1944 dostaw sprzętu wojskowego ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. ZIS - Historia marki motoryzacyjnej. ZIS - Historia silnika marki  motoryzacyjnej ZIS 5

W związku z problemami z dostępnością materiałów do produkcji samochodów ZiS-5, które pojawiły się wkrótce po rozpoczęciu wojny, w 1942 roku znacznie uproszczono konstrukcję pojazdu, m.in. zastępując dotychczas metalową kabinę, kabiną wykonaną z drewna. Zmodyfikowane samochody otrzymały oznaczenie ZiS-5W. ZiS 5V 1942–55 photos (1024x768)

Na bazie ZiS-5 zbudowano wiele odmian i wariantów, m.in. ciężarówkę trzyosiową ZIS-6, półgąsienicową ZIS-42, autobusy ZIS-8 i ZIS-16. Produkowano także wersję zasilaną gazem generatorowym ZiS-21

 

HISTORIA

ZIS-5 był rozwinięciem 2,5-tonowej ciężarówki AMO-3 (1931-1933)AMO 3 (Commercial vehicles) - Trucksplanet – czyli zmodernizowanej wersji modelu AMO-2 (1930-1931).AMO 2 (Commercial vehicles) - Trucksplanet

W  rzeczywistości AMO-2 była to ciężarówka Autocar Dispatch SA Autocar Dispatch SA в СССР,  снимок сделан вероятнее всего во время заводских испытаний składaną w AMO z dostarczanych z USA zestawów. Samochód ten był przeznaczony głównie do sprzedaży na rynkach Ameryki Południowej. Zakhar Ivanovich" or "three-ton" - truck ZIS-5

W przeciwieństwie do AMO-2, wszystkie części AMO-3 i ZIS-5 zostały wyprodukowane w Związku Radzieckim. 

Pierwsza partia 10 ciężarówek ZIS-5 została zmontowana w czerwcu 1933 roku. Od 1934 roku rozpoczęto masową produkcję ciężarówki a dzienna produkcja wynosiła 65 samochodów. Na podstawie ZIS-5 opracowano 25 wersji, z których 19 wprowadzono do produkcji. Biorąc pod uwagę modele AMO-2, AMO-3, ZIS-50, UralZIS-5M i UralZIS-355, które poprzedzały i następowały po ZIS-5 i ZIS-5V, produkcja tej ciężarówki trwała od 1930 do 1958 roku, a biorąc pod uwagę głęboko zmodernizowany model UralZIS-355M (z kabiną i usterzeniem w stylu GAZ-51) - do 1965 r. Cechy konstrukcyjne

W stosunku do poprzednika zastosowano silnik dolnozaworowy Hercules - zmodernizowany o pojemności skokowej  5550 cm³ moc 73 KM przy 2300 obr./min. Zmieniono chłodnicę, gaźnik i filtr powietrza, a także skrzynię biegów i konstrukcję wału napędowego; wzmocniono ramę i oś, zwiększony prześwit pod obudową tylnej osi; hydrauliczny napęd hamulców przednich kół został zastąpiony mechanicznym (tylny napęd jest mechaniczny, jak w AMO-3). Przedni zderzak montowany był tylko w wersjach eksportowych i podwoziu autobusu. W przeciwieństwie do AMO-3, ZIS-5 miał kokpit bez płóciennej ściany bocznej. 

W 1942 roku ZIS-5V został wyposażony w lżejszą o 124 kg kabinę wykonaną ze sklejki i drewna, błotniki wykonano prostą metodą gięcia ze zwykłej blachy zamiast tłoczenia. W modelu wojennym hamulce pozostawiono tylko na tylnych kołach, boczną platformę z jedną tylną klapą i pojedynczym reflektorem (po lewej). Pod koniec wojny sprzęt został częściowo uzupełniany w brakujące elementy - pojawił się drugi reflektor i składane ściany boczne.

W latach 1946-1948. wyprodukowano model przejściowy (do ZIS-150) ZIS-50, wyposażony w silnik ZIS-120 (wzmocniony do 80 KM) o eksploatacyjnym zużyciu paliwa 30 l/100 km, wobec 34 l/100 km dla ZIS -5.

 

 

W 1934 partia 100 sztuk. ZIS-5 został sprzedany Turcji. Według magazynu „Za Rulem” ZIS-5 był pierwszym eksportowanym samochodem produkcji radzieckiej. Eksportowy ZIS-5 różnił się od modelu seryjnego niklowaną chłodnicą i zderzakiem wykonanym z dwóch stalowych, niklowanych pasków. Później ZIS-14 był również eksportowany z rozszerzonym rozstawem osi i tymi samymi funkcjami konfiguracyjnymi, co ZIS-5, a także autobus ZIS-8

W latach 30. ciężarówki i autobusy ZIS były eksportowane do Afganistanu, Iraku, Iranu, Hiszpanii, Chin, Łotwy, Litwy, Mongolii, Rumunii, Turcji i Estonii. Dość duży park samochodów ZIS powstał w Finlandii po wojnie radziecko-fińskiej oraz na terenach ZSRR okupowanych przez Niemcy w latach 1941-1944. 

W latach powojennych produkcja tej ciężarówki została przeniesiona do Ural Automobile Plant w mieście Miass, gdzie UralZIS-5 był produkowany do 1955, od 1956 do 1958 lekko zmodyfikowany UralZIS-355, od 1958 do 1965 głęboko zmodernizowany UralZIS-355M


 

 

Nikt dokładnie nie jest w stanie policzyć ile ich wyprodukowano do oficjalnego zakończenia produkcji. Podobno jeszcze przez kilka lat różne zakłady w ZSRR a nawet Kołchozy i Sovchozy z części zgromadzonych w magazynach budowały ten samochód na własne potrzeby. Przed wojną to było pierwsze doświadczenie eksportowe Rosji Radzieckiej. W trakcie wojny samochód bohater dowożący zaopatrzenie do oblężonego Leningradu, dla obrońców Moskwy i walczących pod Stalingradem. Po wojnie, zdemobilizowany odbudowywał zniszczony kraj. Wiele z nich zawędrowało do innych krajów których armie też walczyły w wojnie. Pewna ilość trafiła jako zdobycz do niemieckiego Wehrmachtu. Dziś to pamiątka, w Rosji często jako pomnik a na pewno zabytek motoryzacji.Spoils of war: Tatra 92 and captured ZiS-5 in German use. | Tanks military,  Military vehicles, Old trucks ZIS 5

 

 

 Пожарный автомобиль на базе ЗИС-5 на параде в г. Барнауле, 2016 г. 

 

   

 

Datei:Kolyma road01.jpg 

 

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%98%D0%A1-5_(%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C)

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz