W 1967 roku wznowiono przedwojenną współpracę między Polską a koncernem FIAT. W 1967 roku uruchomiono licencyjną produkcję samochodu bazującego konstrukcyjnie na modelach Fiat 125 i Fiat 1300/1500. Ta trwająca od kilku lat współpraca między FSO a włoskim koncernem FIAT mogła być w latach 70-tych wzorcem dla innych tego rodzaju stosunków ekonomicznych. Współpraca rozwijała się znakomicie i obie strony podjęły decyzję o jej rozszerzeniu. Było to o tyle proste że zainteresowana w takiej współpracy była również jugosłowiańska firma CRVENA ZASTAVA która w Kragujevacu montowała duże ilości samochodu ZASTAVA 125PZ czy Polski Fiat 125p w jugosłowiańskiej wersji. W Polsce natomiast uruchomiono montaż ZASTAVY 1100p czyli ZASTAVY 101 ala polacca. Wzajemna wymiana z ZASTAVĄ dotyczyła też wielu części a nawet całe podzespoły (tylne mosty napędowe do 125p), elementy blacharskie do 1100p, elementy tapicerki, wyposażenia elektrycznego itp. itd.
Efektem negocjacji był wybór najnowszy model FIAT 132. Jego montaż został uruchomiony zarówno w FSO (wykorzystano miejsce po zlikwidowanej linii produkcyjnej samochodu WARSZAWA 223/224) oraz w Jugosławii. W Polsce otrzymał nazwę Polski Fiat 132p a w Jugosławii ZASTAVA 132.
Pisałem o nim https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-132-p.html
Model ten zaprezentowano w 1975 roku
Jednocześnie z modelem 132p uruchomiono też montaż innych modeli Fiata ale o tym już niedługo w oddzielnych postach gdyż każdy z tych samochodów zasługuje na uwagę i oddzielny opis. Jednym z nich był samochód jakiego w Polsce nigdy nie produkowano. To FIAT 128p. Samochód ten to dwudrzwiowe coupe.
Już w 1971-72 roku czyli 4-5 lat od uruchomienia w Polsce seryjnej produkcji pierwszego nowoczesnego samochodu, jakim był Polski Fiat 125p
dyrekcja postanowiła rozszerzyć paletę oferowanych modeli. Sprzyjało
temu kilka czynników. Pierwszym i zasadniczym była akceptacja i znaczne
poparcie władz państwa pod kierownictwem pana Edwarda Gierka.
Stawiało ono ogromny nacisk na unowocześnienie przemysłu i znaczący wzrost poziomu życia Polaków. Drugim była potrzeba posiadania w palecie produkcyjnej nowoczesnych samochodów klasy premium podobnie jak samochodu popularnego który miałby zmotoryzować społeczeństwo. Postulowano również produkcję samochodów które jako takie oprócz funkcji użytkowych mogłyby dawać kierowcy dużą satysfakcję z jazdy. Mogłyby być też wykorzystywane w sporcie motorowym. Zastąpiłyby one tak bardzo już przestarzałe auta jak Warszawa 223/224 a w przypadku pojazdu popularnego Syrena 105. Trzeba tu zaznaczyć że również przemysł tzw. bratnich krajów socjalistycznych nie produkował na tyle dobrych i nowoczesnych pojazdów które mogłyby wypełnić tę lukę na polskim rynku samochodowym. Wołga 24 importowana do Polski bazowała na starych rozwiązaniach i była już w latach 70-tych pojazdem siermiężnym nadającym się głównie do pełnienia roli taksówki. Radziecka Łada, rumuńska Dacia, Skoda S100 to odpowiednicy naszego 125p. Pozostałe marki samochodów na polskim rynku, Moskwicz, Trabant, Zaporożec, Wartburg to też była raczej niższa liga.
Wybór padł na Fiata 128 Sport Coupe – to coupe klasy niższej-średniej było odmianą nadwoziową Fiata 128, pierwszy przednionapędowy model firmy Fiat, produkowany w latach 1969-1985. Zastąpił Fiata 1100 . W 1970 roku Fiat 128 został wybrany samochodem roku.
Napędzany był czterocylindrowymi benzynowymi silnikami o pojemności 1116 cm³ (55-65 KM) i 1290 cm³ (60-75 KM). wersja Fiat 128 Sport Coupe była produkowana do 1975 roku kiedy to ustąpiła miejsca kolejnej generacji a mianowicie Fiat 128 Coupe 3P.https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-polski-fiat-128-3p.html
W 1979 w koncernie Fiat podstawowa wersja zastąpiona została modelem Ritmo
Na model Fiat 128 została kupiona przez blisko współpracującą z FSO jugosłowiańską firmę Zastava, która produkowała go od 1971 jako ZASTAVA 101. Samochód ten był montowany w dużych ilościach w FSO jako ZASTAVA 1100p.
Ten fakt był jednym z przyczynków do tego by wybór FSO padł na Fiata 128 Sport Coupe.
W Polsce pod nazwą Polski Fiat 128p montowano w Warszawie odmianę Sport Coupe, a następnie Polski Fiat 128 Coupe 3P (będzie oddzielny post), z włoskich kompletów. W latach 1974–79 powstało ich 824. W trakcie produkcji polonizowano samochód. Używano też podzespołów identycznych z tymi z Zastavy 1100p.
W przeciwieństwie do modeli Polski Fiat 125p, 126p, 127p, 130p, 132p model 128p Sport Coupe nie nosił na karoserii Loga Polski Fiat mimo że tak był rejestrowany.
Tego logo na Polskim Fiacie 128p Sport Coupe niestety nie zobaczymy.
Model ten zaprezentowano w 1975 roku
Produkcję Polskiego Fiata 128 Sport Coupe zakończono w 1975 roku. Produkcję jego następcy Polskiego Fiata 128p Coupe 3P w 1979 roku a włoskiego Fiata 128 Coupe 3P w 1980 roku.
Dzisiaj Polski Fiat 128p Sport Coupe to wyjątkowo cenny rarytas kolekcjonerski.
Polski Fiat 128 Sport Coupé 1100 S
Polski Fiat 128 3p Sport Coupe Racing (1980)
Szanowni czytelnicy.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
PRZYPISY
https://classiccarcatalogue.com/FSO_1975.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_128#/media/Plik:Fiat_128_Sport_1100.jpg
http://www.fiat128.e.pl/fiat128sport3p.htm
https://gomotors.net/Fiat/Fiat-128-coupe/photos.html?pic=14
https://classiccarshq.co.uk/ads/sale-1976-fiat-128-coupe-rallye/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz