Już w 1971-72 roku czyli 4-5 lat od uruchomienia w Polsce seryjnej produkcji pierwszego nowoczesnego samochodu, jakim był Polski Fiat 125p dyrekcja postanowiła rozszerzyć paletę oferowanych modeli. Sprzyjało temu kilka czynników. Pierwszym i zasadniczym była akceptacja i znaczne poparcie władz państwa pod kierownictwem pana Edwarda Gierka.
Stawiało ono ogromny nacisk na unowocześnienie przemysłu i znaczący wzrost poziomu życia Polaków. Drugim była potrzeba posiadania w palecie produkcyjnej nowoczesnego samochodu klasy premium podobnie jak samochodu popularnego który miałby zmotoryzować społeczeństwo. Zastąpiłyby one tak bardzo już przestarzałe auta jak Warszawa 223/224 a w przypadku pojazdu popularnego Syrena 105. Trzeba tu zaznaczyć że również przemysł tzw. bratnich krajów socjalistycznych nie produkował na tyle dobrych i nowoczesnych pojazdów które mogłyby wypełnić tę lukę na polskim rynku samochodowym. Wołga 24 importowana do Polski bazowała na starych rozwiązaniach i była już w latach 70-tych pojazdem siermiężnym nadającym się głównie do pełnienia roli taksówki. Radziecka Łada, rumuńska Dacia, Skoda S100 to odpowiednicy naszego 125p. Pozostałe marki samochodów na polskim rynku, Moskwicz, Trabant, Zaporożec, Wartburg to też była raczej niższa liga.
Trwająca od kilku lat współpraca między FSO a włoskim koncernem FIAT mogła być w tamtych latach wzorcem dla innych tego rodzaju stosunków ekonomicznych. Współpraca rozwijała się znakomicie i obie strony podjęły decyzję o jej rozszerzeniu. Było to o tyle proste że zainteresowana w takiej współpracy była również jugosłowiańska firma CRVENA ZASTAVA która w Kragujevacu montowała duże ilości samochodu ZASTAVA 125PZ czy Polski Fiat 125p w jugosłowiańskiej wersji. W Polsce natomiast uruchomiono montaż ZASTAVY 1100p czyli ZASTAVY 101 ala polacca. Wzajemna wymiana z ZASTAVĄ dotyczyła też wielu części a nawet całe podzespoły (tylne mosty napędowe do 125p), elementy blacharskie do 1100p, elementy tapicerki, wyposażenia elektrycznego itp. itd.
Efektem negocjacji był wybór najnowszy model FIAT 132. Jego montaż został uruchomiony zarówno w FSO (wykorzystano miejsce po zlikwidowanej linii produkcyjnej samochodu WARSZAWA 223/224) oraz w Jugosławii. W Polsce otrzymał nazwę Polski Fiat 132p a w Jugosławii ZASTAVA 132.
Jednocześnie z modelem 132p uruchomiono też montaż innych modeli Fiata ale o tym już niedługo w oddzielnych postach gdyż każdy z tych samochodów zasługuje na uwagę i oddzielny opis.
Fiat 132 – produkowany był przez włoski koncern FIAT w latach 1972–1981 i następnie jako Fiat Argenta w latach 1981–1985.
Fiat 132 zastąpił w produkcji Fiata 125. Odziedziczył po nim konstrukcję przedniego zawieszenia oraz przekładnię kierowniczą i element zasadniczy czyli płytę podłogową
do tylnego mostu – resory
eliptyczne zastąpiono sprężynami i drążkami oraz zastosowano dwa skośne drążki
prowadzące, co wpłynęło znaczne na poprawę komfortu jazdy.
Produkowany był początkowo w dwóch odmianach: 1600 i 1800, różniących
się pojemnością silnika. Silniki te też trafiały do pokrewnego modelu Fiat 131, który miał jednak zupełnie inną płytę podłogową o nowocześniejszym przednim zawieszeniu na kolumnach Mac'Phersona, i zębatkową przekładnię kierowniczą, oraz tylne zawieszenie z poprzecznym drążkiem prowadzącym typu Panharda jak we Fiacie 124.
W procesie produkcyjnym samochodu Fiat 132p stopniowo polonizowano konstrukcję. Używano polskich opon, akumulatorów, wycieraczek szyb itp. Samochody otrzymały emplematy Polski Fiat z przodu na atrapie chłodnicy i 132p na tylnym pasie.
Ale i tak nie każdy mógł sobie na niego pozwolić, a posiadaczem
Polskiego Fiata 132p mogli stać się jedynie wybrani. W jego posiadane
wejść można było na dwa sposoby: albo płacąc tzw. „twardą walutą” albo
za pomocą talonu, którym władza nagradzała zasłużonych obywateli. Auto
stało się bardziej samochodem reprezentacyjnym, który był wykorzystywany
przez wysoko postawionych urzędników państwowych a także przez służby
bezpieczeństwa. Powstała także nieznana ilość aut oznakowanych i
służących w Milicji. Był bardzo chętnie kupowany przez prywatnych przedsiębiorców z tej racji iż mimo zagranicznego rodowodu jego cena nie była obciążona opłatami celnymi.
W pierwszym roku zmontowano ich 390 szt. a w kolejnym 1974 roku – 1382
(najwięcej), a ogółem zmontowano 4461.
Od początku wyposażany był w nowoczesne siniki benzynowe konstrukcji Lamprediego czterocylindrowe, DOHC, o pojemności 1592ccm (98 KM) i 1756 cm³ (105 KM i 107 KM a pod koniec 111 KM). W 1977 roku, po zakończeniu produkcji Fiata 130, Fiat 132 stał się "modelem flagowym" firmy. W związku z tym silnik 1,8 l został zastąpiony motorem o pojemności 1995 cm³ o mocy maksymalnej 112 KM (model 2000). Silnik ten powstał przez wydłużenie skoku tłoka do 90 mm (przedtem w 1,8 l wynosił 79,8 mm), co dało w efekcie silnik z bardzo dużym momentem obrotowym od 2000 obr./min i z mocą maksymalną przy 5600 obr./min. Dwa lata wcześniej (1975) poprawiono silnik 1,6 l, zmniejszając skok tłoka do 71,5 mm i jednocześnie stosując większe tłoki o średnicy 84 mm – ta jednostka osiągała moc maksymalną 98 KM. Również te nowe silniki trafiły pod maskę Polskiego Fiata 132p. Nieco zmieniono też nadwozie, koła oraz hamulce. Rok później pojawiły się silniki wysokoprężne o pojemnościach 2,0 i 2,5 l. Model 132 poddano większym modernizacjom nadwozia dwukrotnie, w 1974 i 1977 roku.
Lifting i zmiana nazwy
W 1981 Fiat 132 przeszedł gruntowną modernizację, w wyniku której uzyskał znacząco odmłodzone nadwozie. Tak zmodernizowany pojazd uzyskał nazwę Fiat Argenta (132A) i był produkowany do 1985 roku. Pod koniec produkcji zastosowano w Argencie najmocniejsze silniki 2.5 TD o mocy 90 KM oraz 2.0 Volumex ze sprężarką Roots 135 KM i stąd symbol VX. Facelifting Argenty przeprowadzono w 1983 roku
W 1981 po wygaśnięciu umowy z Fiatem zaprzestano montażu tego auta. Wprowadzenie Stanu Wojennego przez Juntę gen. Jaruzelskiego i ogólna zapaść gospodarki PRL sprawiła że tak dobrze rozwijająca się współpraca z Fiatem uległa praktycznie zerwaniu. Wtedy to Fiat zakazał stosowania na samochodach produkowanych w FSO logo Polski Fiat. Planowane uruchomienie w Polsce Fiata Ritmo, Fiata Panda czy też planowana wspólna produkcja następcy TARPANA zostało zaprzepaszczone.https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html
Przypisy
Szanowni czytelnicy.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html
Przypisy
https://www.carfolio.com/fiat-132-67661?car=67661
https://www.carfolio.com/fiat-argenta-2000-berlina-33990?car=33990
https://www.automobile-catalog.com/model/fiat/132.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_132
https://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_132
https://bezpiecznapodroz.org/2016/01/26/fiat-132-auto-z-polskim-epizodem/
https://pl.pinterest.com/pin/812266482774606586/
https://www.imcdb.org/v249028.html
http://fiat132.pl/index.php?sid=cefac097405e920acd872ace1c825ce8
http://www.automobilrzesz.pl/pojazdy-zabytkowe/nasze-pojazdy/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz