ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Gdy na początku lipca 1945 roku oddziały Armii Czerwonej wkroczyły do
Turyngii, towarzyszyły im grupy operacyjne, których zadaniem było
wytypowanie obiektów przemysłowych przeznaczonych do wywózki do ZSRR.
Taki los spotkał m.in. fabrykę Opla w Brandenburgu produkującą model Blitz i większość sprzętu z
saksońskich zakładów koncernu Auto Union. Podobnie byłoby zapewne ze
zniszczoną w 60% fabryką
w Eisenach, należącą do BMW. Gdyby nie zapobiegliwość jednego z jej
dyrektorów, Alberta Seidlera pewnie tak by się stało. Zdołał on jednak dotrzeć do samego marszałka
Żukowa i zaprezentować mu samochód zmontowany z ocalałych części.
Uzyskał zamówienie na kolejnych pięć, wraz z mocnym argumentem, że
prowadzi produkcję dla sowieckich wojsk okupacyjnych. To posunięcie uratowało fabrykę.
Firma BMW powstała w Monachium w okresie I wojny światowej i początkowo produkowała silniki lotnicze. W czasach pokojowych jej egzystencję uratowały motocykle, a umocniło kupno w 1928 roku fabryki w Eisenach, należącej do firmy Dixi i produkującej małe samochody na licencji brytyjskiego Austina 7.
Pod koniec lat 30. w Eisenach powstawało kilka
modeli napędzanych sześciocylindrowym, dwulitrowym silnikiem.
Najbardziej znany był sportowy roadster BMW 328, BMW 328
który uważano za najlepsze wówczas auto tego typu w Europie. W okresie tuż powojennym nie miał on racji bytu, ale spokrewnione z nim, takie jak BMW 321, które spodobało się Żukowowi, owszem.
BMW 321 – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę BMW w latach 1938–1941 i 1945–1950. Następca modelu 320. Został skonstruowany w oparciu o skrócone podwozie modelu 326, przejęty został też z niego silnik. W porównaniu z BMW 320, zmieniono wygląd przedniej części nadwozia oraz układ zawieszenia. BMW 321 dostępne było jako 2-drzwiowy sedan lub 2-drzwiowy kabriolet. Do napędu użyto silnika OHV R6 o pojemności dwóch litrów i mocy 46 KM. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony po latach przez model E115
Awtowelo, lub w skrócie AWO, była (niemiecka) radziecką korporacją akcyjną (SAG lub SDAG), która powstała głównie z fabryki BMW w Eisenach, która została skonfiskowana, wywłaszczona i przekształcona w 1945 roku, oraz rusznikarza myśliwskiego Simsona w Suhl. Nazwa Awtowelo to skrót od rosyjskiego terminu Awto-Welosiped (samobieżny welocyped). Awtowelo obejmował również Elite Diamantwerke Siegmar-Schönau koło Chemnitz, fabrykę precyzyjnych urządzeń pomiarowych Keilpart w Suhl, Rheinmetallwerk w Sömmerda, fabrykę łożysk kulkowych Böhlitz-Ehrenberg w Lipsku, fabrykę zegarków i maszyn Ruhla oraz fabrykę Fichtel & Sachs w Reichenbach w Vogtland.
Od 5 marca 1947 firma w Suhl nosiła nazwę Staatliche Aktiengesellschaft Awtowelo Werk vorm. Simson & Co, w Suhl (Turyngia). Awtowelo objęło również zakład rozwoju konstrukcji samochodowych w Chemnitz z pracownikami byłego Centralnego Instytutu Konstrukcyjnego i Badawczego Auto Union. Kilka lat po powstaniu NRD (1949) Awtowelo zostało przeniesione do VEB Automobilwerk Eisenach w 1952, a zakład rozwoju konstrukcji samochodów w Chemnitz stał się zakładem badawczo-rozwojowym VEB IFA.
Das Awtowelo-Konstruktionsteam 1951
To właśnie pod szyldem AWTOWELO ruszyła produkcja BMW 321. Rozpoczęły się również prace badawczo konstrukcyjne nad przyszłymi modelami firmy które zaowocowały modelem BMW/EMW 340 oraz kilkoma innymi projektami które niestety nie doczekały się realizacji.
Produkcja w latach 1945-1950
- BMW 321 Limuzyna - 2078 szt.
- BMW 321 Kabriolet - 1551 szt.
BMW 321/2 verlassen das Awtowelo-Werk in Eisenach, Dezember 1948
Szanowni czytelnicy.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html
https://www.classicdigest.com/cars/bmw/327/159183
http://nrdblog.cmosnet.eu/2013/04/zegnaj-nrd-extra-rozne-bmw-i-emw-340/bmw-321-1946/#axzz73WeqRmTM
https://motorostalgie.de/hersteller/eisenach/sag-awtowelo
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz