Einheits-PKW der Wehrmacht – dosłownie: „znormalizowany samochód wojskowy (pasażerski)” – Był to nowy niemiecki plan nowej, wielozadaniowej floty samochodów z napędem na cztery koła, przystosowanych do jazdy w terenie i lekkich ciężarówek, opartych na zaledwie trzech podwoziach, specjalnie zaprojektowanych i zbudowanych dla Wehrmachtu.
Opracowane były w 1934 r. i budowane w latach 1936-1943. Nowe, znormalizowane pojazdy wojskowe miały zastąpić zróżnicowaną flotę zmilitaryzowanych pojazdów cywilnych z napędem na dwa koła, które wcześniej kupowała Reichswehra – armia Republiki Weimarskiej (1918–1933), poprzedniczka Wehrmachtu.
Nowe zunifikowane pojazdy terenowe zaprojektowane specjalnie do wymagań wojskowych, co miało uprościć logistykę, konserwację i szkolenie.
Trzy główne klasy: Leichter Einheits-PKW, Mittlerer Einheits-PKW i Schwerer Einheits-PKW (znormalizowane samochody lekkie, średnie i ciężkie) miały wykorzystywać jednolite podwozie i elementy mechaniczne, zgrupowane według masy i ładowności.
Każde podwozie miało szereg różnych nadwozi do różnych celów. Tym pomysłem Niemcy znacznie wyprzedzili konkurencję – podobne rozwiązanie Amerykanie zastosowali w serii samochodów Dodge WC, czy późniejszych High-Mobility, Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWV / Humvee).
Ze względu na niewystarczająco rozwinięty niemiecki przemysł motoryzacyjny w tamtym czasie Hitler zainicjował plan, aby wielu małych i średnich producentów współpracowało ze sobą w celu wytwarzania pojazdów w każdej klasie wagowej, dostarczając jak najwięcej jednolitych elementów (podwozia, silników, karoserii) . Program był bardzo ambitny. Niestety trudności logistyczne pomiędzy producentami i w dużej mierze ze względu na zbytnią złożoność nigdy nie zbliżył się do osiągnięcia swoich celów. Wersja Typ 40 produkowana była w latach 1940-1942. W sumie wyprodukowano 8135 samochodów Horch 108 wszystkich odmian.
Już w 1938 roku Hitler zlecił Ferdynandowi Porsche opracowanie lepszego, lekkiego, znormalizowanego i wystarczająco sprawnego w terenie samochodu, wykorzystującego jak najwięcej Volkswagena: VW Kübelwagen.
Niemiecki ciężki standardowy samochód terenowy s.gl. Einheits-Pkw. Horch 108 Typ 40 4x4 w wariancie lekkiego ciągnika (Kfz.69). Na samochodzie oznaczenia oddziału łączności 137. Dywizji Piechoty.
Zachowane do dziś nieliczne egzemplarze tego auta, pieczołowicie odrestaurowane, są prawdziwą atrakcją zlotów wojennej motoryzacji.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
BIBLIOGRAFIA
https://avto.goodfon.ru/other-technics/wallpaper-horch-108-type-40-vnedorozhnik-tretii-reikh.html
http://auto-zer.com/photo/horch-108-typ-40/10/default.html
https://modeland.com.ua/icm-35505-horch-108-typ-40.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz