ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Gdy myślimy o motoryzacji naszego zachodniego sąsiada, pierwsza myśl która przychodzi nam do głowy to oczywiście TRABANT. Później WARTBURG, IFA, MZ-tka. Bardziej obeznani w temacie wymienią jeszcze BARKASA-a, ROBUR-a, Simsona. Reszta wschodnio niemieckich marek ginie w pomrokach dziejów.
Można za tą sytuację podziękować sowietom, komunistom i tzw. RWPG oraz osławionemu podziałowi pracy. Tenże podział pracy jednym posunięciem zrujnował odradzający się po wojnie przemysł motoryzacyjny. Powstające w Zwickau w zakładach HORCH konstrukcje modeli 920S (o tym prototypie będzie niedługo oddzielny felieton)
i 930S
mimo wysokich ocen odstawiono na półkę. Zaniechano produkcji modelu HORCH / SACHCENRING P240
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2018/06/kebab.htmlbo przecież radziecka Pobieda czy Wołga jest bardziej odpowiednia dla partyjnych działaczy.
Zlikwidowano produkcję rewelacyjnej ciężarówki IFA G5 https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-vomad-horch-g-5-ifa-g5.html bo była lepsza od ZIS-a 151.
Podobnie było z HORCH P2 https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-awz-p-2-p-3-gelenda-z-nrd.html i to przy perspektywie prawdziwie przemysłowej produkcji oraz uruchomieniu montowni w Polsce i na Węgrzech.
Można by długo wymieniać marki niemieckie zniszczone przez politykę RWPG.
Horch zaprezentował swoją nową luksusową limuzynę 930S na targach motoryzacyjnych w Berlinie w 1939 roku. Zaprojektowane przez Güntera Mickwauscha, Georga Böhma i Johna Hufnagela, podwozie oparte było na 930V
z 1935 roku i zamontowano silnik V-8 o pojemności 3,9 litra. Ręcznie wykonane nadwozie było ściśle wzorowane na streamlinerach DKW-Wanderer z 1938 roku. Samochód był sensacją, z całym luksusowym wyposażeniem, takim jak rozkładana umywalka za przednim kołem, które były znakiem rozpoznawczym marki Horch. Testy osiągów na torze wyścigowym w Dessau wykazały, że ważący 2300 kilogramów samochód osiąga 178 kilometrów na godzinę. Przed wojną zbudowano tylko trzy samochody.
Po wojnie w Niemczech Wschodnich było pewne zainteresowanie uruchomieniem produkcji tego auta. Bardzo zainteresowana była też sowiecka generalicja zarządzająca niemieckim przemysłem. Podobno w ramach SAG AWTOWELO zmontowano kilka sztuk które wywieziono do ZSRR. W muzeum Augusta Horcha jest jeden egzemplarz.
https://auta5p.eu/lang/en/katalog/auto.php?idf=Horch-930S-Stromlinie-6754
https://dkwautounionproject.blogspot.com/2017/07/auto-union-streamliners.html
https://dyler.com/posts/449/the-horch-930-s-an-exclusive-car-that-had-a-sink
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz