Powstała w 1948 roku Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach podjęła olbrzymi trud zaopatrzenia powojennej polskiej gospodarki w dobry, trwał i ekonomiczny samochód ciężarowy. Do 1945 roku istniały w tym miejscu Zakłady Mechaniczne Lilpop, Rau i Loewenstein. Do 1939 roku produkowały one min. ramy do samochodów dla warszawskiej fabryki LRL. W czasie wojny będąc pod niemieckim zarządem fabryka i załoga zmuszone były pracować na rzecz 1000 letniej Rzeszy.
Pisałem już wielokrotnie o marce "STAR", o jej modelach i istotnej roli jaką odegrały w naszej historii. Jeśli tylko poszperacie w Męskim Bigosie to na pewno znajdziecie wiele ciekawych informacji o samochodach "STAR".
Z chwilą wprowadzenia do produkcji modelu STAR 20, oprócz gospodarki trafiał on również do Wojska Polskiego. Tu jednak spełniał jedynie rolę zwykłej ciężarówki i nie bardzo nadawał się do wypełniania zadań stricte wojskowych.
W związku z tym przystąpiono do opracowania samochodu ciężarowego w układzie 4x4 i 6x6. Efektem tych prac było uruchomienie produkcji STAR-a 66 zmodernizowanego później i produkowanego jako STAR 660. Jego następcą był STAR 266 produkowany do tej pory przez firmę AUTOBOX który to samochód z powodzeniem ciągle wypełnia swoje bojowe zadania w WP.
Jednocześnie z opracowywaniem STARA 44 i 66 otrzymano zamówienie na skonstruowanie ciągnika półgąsiennicowego w oparciu o samochód STAR 20.
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.htmlTego typu konstrukcje były dość popularne w trakcie II Wojny Światowej. W USA produkowano wtedy Half Truck M2 M3
i M5
W ZSRR popularne były GAZ 60
We Francji doświadczenia z takim napędem prowadził Citroen.
W Czechosłowacji w latach 50-tych pracowano na pojazdem KOTRA 8.
W Niemczech dość powszechne w użyciu były pojazdy typu Maultier np.
Sd. Kfz.3a- m. Gleisk. LKW 2t Maultier (Opel) 4000 szt.
Sd. Kfz.3b — m. Gleisk. LKW2t Maultier (Ford) 14000 szt.
Sd. Kfz.3c-m. Gleisk. LKW2t Maultier (Klockner-Humboldt-Deutz) 1740 szt.
Sd. Kfz.4-s. Gleisk. LKW41/2t Maultier (Daimler-Benz)
Samochody STAR 20 SG-10 powstałe z połączenia STARA 20 i napędu Sd. Kfz.3a wyprodukowano w ilości kilku, może kilkunastu sztuk i przekazano do badań poligonowych w Wojsku Polskim. Niestety wszystkie one uległy bardzo szybkiemu zużyciu. W związku z powyższym zaprzestano wszelkich prac nad takim rozwiązaniem skupiając się na napędzie 4x4 i 6x6.
Dodatkowym powodem rezygnacji z tego rozwiązania było wprowadzenie do produkcji rewelacyjnego polskiego ciągnika artyleryjskiego MAZUR D-350. To już jest oddzielna historia która doczeka się własnej opowieści.
Żaden SG-10 nie dotrwał do naszych czasów. Ale nic straconego. Grupa pasjonatów buduje jego replikę. Będziemy więc mogli zobaczyć to auto na żywo i do tego jak jeździ. Krótki filmik z jego budowy można zobaczyć tu https://www.facebook.com/100012804676921/videos/1895926773948938
Polecam również.
https://meskibigos.blogspot.com/2021/11/auto-story-star-20-autobus-ratowniczy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-barreiros-star-21-w-rytmie.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-star-20-star.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-star-ln-38-meblowoz-ostatni.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/jak-fenix-z-popioow-like-fenix-from.html
https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/gwiazda-polskich-drog.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-star-244.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz