Translate

piątek, 13 maja 2022

#297 - KOTRA - 8

W 1947 r. wydział wojskowo-techniczny departamentu wojskowego Czechosłowacji sformułował wymagania dla systemu uzbrojenia armii czechosłowackiej, który obejmował między innymi ciągnik półgąsienicowy o wadze 8-10 ton. 

 








JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html


Obiecujący ciągnik półgąsienicowy był przeznaczony do holowania systemów artyleryjskich korpusu i artylerii wojskowej, a rozwój ciągnika powierzono bezpośrednio firmie inżynieryjnej ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk). Opracowanie dokumentacji ciągnika zakończono w lipcu 1950 r. i zostało ogólnie przyjęte. 

 

Początkowo przy tworzeniu ciągnika wykorzystano zespoły i zespoły z ciężarówki Praha V3T o ładowności 3 ton, ale później uznano to za niespełniające wymagań i projekt został zrewidowany. W styczniu 1951 r. przedstawiono dokumentację ciągnika siodłowego utworzonego z węzłów z ciężarówki Tatra 111 o ładowności 8 ton. 

Prototyp KOTRA-8 został wyprodukowany w maju 1951 roku. Po przeprowadzeniu prób fabrycznych i usunięciu stwierdzonych braków, w październiku 1951 r. ciągnik został przekazany wojsku do testów. Po przeprowadzeniu testów fabrycznych i rządowych okazało się, że projekt ciągnika jest surowy i wymaga rewizji. 

 

Prace nad KOTRA-8 przerwano w 1954 roku. W tym czasie rozpoczęto już rezygnację z koncepcji półgąsienicówki na rzecz ciężkich ciągników gąsienicowych i kołowych, a armia czechosłowacka została wyposażona w polskie ciągniki gąsienicowe Mazur D-350

 


 



 
 
, radzieckie AT-T
AT-T artillery tractor with P-40 Agata Radar system | Flickr  

 Heavy artillery caterpillar not amphibious tractor of high passability of  AT-T buy in Peterhof

i AT. -S,

 File:ATS-59 in Technical museum Togliatti.jpg - Wikimedia Commons 

 Mortar - ATS 59G

a także traktory kołowe produkcji krajowej Tatra 141 (na bazie Tatra 111).

 Pin by Andrzej on TATRA T-141 | Vintage trucks, Trucks, Classic cars 

Czechoslovakian Tatra 141. Entering production in 1957, and looking like it  was inspired by British Scammell and American Diam… | Koprivnice, Vehicles,  Antique cars

  

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.


Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz