W 1947 r. wydział wojskowo-techniczny departamentu wojskowego Czechosłowacji sformułował wymagania dla systemu uzbrojenia armii czechosłowackiej, który obejmował między innymi ciągnik półgąsienicowy o wadze 8-10 ton.
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.htmlObiecujący ciągnik półgąsienicowy był przeznaczony do holowania systemów artyleryjskich korpusu i artylerii wojskowej, a rozwój ciągnika powierzono bezpośrednio firmie inżynieryjnej ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk). Opracowanie dokumentacji ciągnika zakończono w lipcu 1950 r. i zostało ogólnie przyjęte.
Początkowo przy tworzeniu ciągnika wykorzystano zespoły i zespoły z ciężarówki Praha V3T o ładowności 3 ton, ale później uznano to za niespełniające wymagań i projekt został zrewidowany. W styczniu 1951 r. przedstawiono dokumentację ciągnika siodłowego utworzonego z węzłów z ciężarówki Tatra 111 o ładowności 8 ton.
Prototyp KOTRA-8 został wyprodukowany w maju 1951 roku. Po przeprowadzeniu prób fabrycznych i usunięciu stwierdzonych braków, w październiku 1951 r. ciągnik został przekazany wojsku do testów. Po przeprowadzeniu testów fabrycznych i rządowych okazało się, że projekt ciągnika jest surowy i wymaga rewizji.
Prace nad KOTRA-8 przerwano w 1954 roku. W tym czasie rozpoczęto już rezygnację z koncepcji półgąsienicówki na rzecz ciężkich ciągników gąsienicowych i kołowych, a armia czechosłowacka została wyposażona w polskie ciągniki gąsienicowe Mazur D-350
i AT. -S,
a także traktory kołowe produkcji krajowej Tatra 141 (na bazie Tatra 111).
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz