ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Jørgen Skafte Rasmussen założył w swoim życiu kilka firm motoryzacyjnych. Oprócz najsłynniejszej z nich czyli DKW była jeszcze FRAMO która po latach przekształciła się w firmę i markę BARKAS.
Charakterystyczną cechą pojazdów FRAMO był przedni napęd oraz zastosowanie silników dwusUwowych marki DKW. Oprócz pojazdów dostawczych FRAMO produkował też małe samochody o sportowym charakterze. Prowadził też intensywne badania nad pojazdami z napędem 4WD a we współpracy z firmą STOWER ze Szczecina nad układem 4WS.
FRAMO STROMER
FRAMO LT200
FRAMO TV300
Pod
koniec 1938 roku do produkcji wszedł dostawczy model FRAMO V501.
Samochód miał dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności skokowej 500
ccm i moc 16 KM. Mógł się poruszać z prędkością 60-km/h. Jak na lata 30-te był bardzo nowoczesną konstrukcją. Był następcą udanego modelu FRAMO V500 o ładowności 1000kg.
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.htmlOprócz gospodarki samochody te wykorzysytywał też Wehrmacht i policja niemiecka.
Model V501 był jednym z pierwszych samochodów dostawczych których seryjną produkcję wznowiono w powojennych Niemczech wschodnich. Ile ich wyprodukowano do 1951 roku trudno powiedzieć. Sowiecki "patronat" nad fabryką w Zittau, ciągłe zmiany w kadrze kierowniczej i inżynierskiej, nieustanne braki materiałowe i surowcowe nie sprzyjały stabilnej produkcji.
W 1951 roku do produkcji wprowadzono większego i nowocześniejszego następcę FRAMO V901. W 1954 roku zmieniono markę samochodu. Było to efektem roszczeń jakie koncern AUTO UNION, który był właścicielem marki FRAMO zgłosił zarządcy fabryki w Chemnitz.
Obecnie nieliczne zachowane egzemplarze V501 to już muzealne eksponaty. Czasem jednak wyjeżdżają z garaży i hal wystawowych by pojawić się zlotach oldtimerów i cieszyć nasze oczy swoją klasyczną, niepowtarzalną linią.
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz