Translate

środa, 11 maja 2022

#294 - FRAMO V501 Pierwszy dostawczak z NRD

 ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР

 

 

  


Jørgen Skafte Rasmussen założył w swoim życiu kilka firm motoryzacyjnych. Oprócz najsłynniejszej z nich czyli DKW była jeszcze FRAMO która po latach przekształciła się w firmę i markę BARKAS.

 

Charakterystyczną cechą pojazdów FRAMO był przedni napęd oraz zastosowanie silników dwusUwowych marki DKW. Oprócz pojazdów dostawczych FRAMO produkował też małe samochody o sportowym charakterze. Prowadził też intensywne badania nad pojazdami z napędem 4WD a we współpracy z firmą STOWER ze Szczecina nad układem 4WS.

 FRAMO STROMER  

FRAMO LT200

FRAMO TV300

 

Pod koniec 1938 roku do produkcji wszedł dostawczy model FRAMO V501.  Samochód miał dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności skokowej 500 ccm i moc 16 KM. Mógł się poruszać z prędkością 60-km/h. Jak na lata 30-te był bardzo nowoczesną konstrukcją. Był następcą udanego modelu FRAMO V500 o ładowności 1000kg.

 DKW Auto-Union Project: The History of Framo GmbHFramo V501 Framo V501 eBay KleinanzeigenProject Tempo: 40 years of Framo Transporters 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 Framo V 501

Oprócz gospodarki samochody te wykorzysytywał też Wehrmacht i policja niemiecka.

 Wehrmacht" Framo V501 | Thomas T. | Flickr

Framo V 501/2 Kastenwagen am Leipziger Neumarkt, 1951 

Model V501 był jednym z pierwszych samochodów dostawczych których seryjną produkcję wznowiono w powojennych Niemczech wschodnich. Ile ich wyprodukowano do 1951 roku trudno powiedzieć. Sowiecki "patronat" nad fabryką w Zittau, ciągłe zmiany w kadrze kierowniczej i inżynierskiej, nieustanne braki materiałowe i surowcowe nie sprzyjały stabilnej produkcji.

 Framo V 501

  Bestimmungsbuch   Museum: Oldtimer ziehen um | Freie Presse - Mittweida

W 1951 roku do produkcji wprowadzono większego i nowocześniejszego następcę FRAMO V901.  W 1954 roku zmieniono markę samochodu. Było to efektem roszczeń jakie koncern AUTO UNION, który był właścicielem marki FRAMO zgłosił zarządcy fabryki w Chemnitz. GALERIE

Obecnie nieliczne zachowane egzemplarze V501 to już muzealne eksponaty. Czasem jednak wyjeżdżają z garaży  i hal wystawowych by pojawić się zlotach oldtimerów i cieszyć nasze oczy swoją klasyczną, niepowtarzalną linią.

 Wehrmacht" Framo V501 | Thomas T. | Flickr  

TMP] "Framo V501" Topic

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz