Translate

czwartek, 8 grudnia 2022

#353 - Tatra JK 2500

 


Chociaż żelazna kurtyna skutecznie podzieliła Europę po II wojnie światowej pod każdym względem, wielu konstruktorów samochodów z państw Bloku Wschodniego próbowało chociaż w jakimś stopniu przynieść do komunistycznej szarości powiew zachodniej motoryzacji. Jednym z nich był Julius Kubinski z Czechosłowacji. W 1955 roku zaprojektował niesamowity samochód sportowy Tatra JK 2500.
 Návraty Julia Kubinského | Historie | Veteráni i veterán - Oldtimers -  Historická vozidla

Kubinski zaprezentował swój samochód w 1955 roku, chociaż prace nad autem trwały już od 1951 roku. Problemy finansowe oraz techniczne skutecznie opóźniały prace. Był to już kolejny prototyp, który wyszedł spod jego ręki.

 Tatra (przedsiębiorstwo) – Wikipedia, wolna encyklopediaTatra (przedsiębiorstwo) – Wikipedia, wolna encyklopediaTatra (przedsiębiorstwo) – Wikipedia, wolna encyklopedia

Tatra JK 2500

Podwozie Tatry JK 2500 pochodziło z Volkswagena typ 82 Kübelwagen, ale w trakcie prac zostało znacząco przerobione. Początkowo pod maska samochodu znalazł się sześciocylindrowy silnik Alfa Romeo S6 o pojemności 2,5 litra i mocy 90 KM. Dwuosobowe nadwozie miało 4 m długości, 1,6 m szerokości i 1,2 m wysokości.

 JK 2500 Tatra, Tatra 603 engine, 2.5 litre, V8, 140 HP, Czechoslovakia,  50s, creater Julius Kubinsky | Car wheel, Steering wheel, Vehicles The Most Beautiful Car You've Never Heard Of: The Tatra JK 2500

JK 2500 (JK to inicjały konstruktora a 2500 to pojemność silnika) jak tylko pojawił się na drogach zrobił furorę. Jego piękna czarno-czerwona karoseria, nadwozie coupe i potężny silnik w niczym nie przypominały innych samochodów, które królowały na drogach Czechosłowacji w tamtych czasach.

Krótko po prezentacji konstruktor przebudował swój prototyp zastępując silnik nową jednostką pochodzącą z Tatry 603. Był to ośmiocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 140 KM,  zapewniający prędkość maksymalną 200 km/h.

Tatra JK 2500 - zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego - SmartAge.pl Tatra” JK 2500 - der Drache aus Brünn (Fahrzeugberichte) | Zwischengas  Nejúžasnější československé auto? Dost možná JK 2500! - Garáž.cz JK 2500 – BRNĚNSKÝ SEN | Automobil Revue Toto kupé Tatra JK 2500 mohlo konkurovať Astonom a Jaguarom

  Galerie - Vzácná Tatra JK 2500 je nádherný skvost z Československa. Nikdo  neví, kde je teď – AutoRevue.cz

Niestety w komunistycznej Czechosłowacji nie było miejsca dla tak ekstrawaganckiego samochodu. Nie trafił on więc do produkcji i pozostał w rękach konstruktora, który przez 13 lat dopracowywał jego konstrukcję i wykorzystywał prywatnie.W wyniku kolejnych przeróbek zmianie uległa masa auta i wiele drobnych szczegółów. Podobno konstruktorowi udało się wyważyć go idealnie, dzięki czemu świetnie się prowadził.

Tatra JK 2500 - zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego - SmartAge.pl

Niestety później auto zniknęło i nigdy nie zostało odnalezione. Chociaż dalsze losy samochodu nie są znane, cały czas rozpala on wyobraźnię. Być może czeka gdzieś, ukryty przed światem na ponowne odkrycie. Podobnie jak było w Polsce z Syreną Sport, wielu amatorów pragnie odtworzyć TATRĘ JK 2500. Może się to komuś uda.

2 komentarze: