Serdecznie dziękuję administratorowi strony "Ratownictwo Górnicze dawniej i Dziś" https://www.facebook.com/profile.php?id=100057350302320&locale=pl_PL za udostępnienie fotografii archiwalnych oraz ciekawy opis wyposażenia kabiny zastępu ratowniczego, tego rzadkiego i niezwykle ciekawego pojazdu.
fotografia z archiwum "Ratownictwo Górnicze dawniej i Dziś" https://www.facebook.com/profile.php?id=100057350302320&locale=pl_PL
Jest rok przełom lat 1946/1947. W kręgach tzw. władzy zapada decyzja o uruchomieniu produkcji samochodu ciężarowego średniej ładowności, 3-4 tony, z wykorzystaniem rodzimego potencjału przemysłowego i polskiej myśli technicznej. Potrzeby odbudowującego się kraju były ogromne. Transport ówczesny to głównie pojazdy z demobilu wojskowego oraz dostarczane w ramach pomocy UNRA. Dostawy od wielkiego brata były niewielkie - sami musieli się też odbudować po wojnie. Stosunkowo duże zakupy czechosłowackich samochodów Praga LN i RN/RND, SKODA 706R oraz TATRA 111 też były zdecydowanie niewystarczające.
Postanowiono sięgnąć do bogatych doświadczeń przedwojennych.
W 1930 roku uruchomiono produkcję nowej ciężarówki na licencji Fiata. Polski Fiat 621 występował w wielu wersjach i trzeba przyznać że odegrał ważną rolę w motoryzacji Polski.
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-polski-fiat_23.html
Po pewnych zmianach konstrukcyjnych, głównie upraszczających konstrukcję i pozwalających na zastosowanie prostszych technologii Panczakiewicz
Werner i Dębicki pokazali prototyp STAR-a 20.
I tak już w 1948 roku zjechały pierwsze prototypowe egzemplarze samochodu (10-20 szt. - nikt dokładnie nie wie ile ich było), by w następnych latach osiągnąć poziom produkcji na poziomie ponad 7000 szt rocznie. Samochód w przeciwieństwie do swojego pierwowzoru którego nazwa była nijaka otrzymał dźwięczną nazwę "STAR". Oficjalnie w Polsce mówiono że nazwa pochodzi od nazwy miasta w którym produkowano Stara, od Starachowic. Podobnie było z rodowodem konstrukcji. Oficjalnie było to dzieło polskiego robotnika i inżyniera zbudowane z myślą o odbudowie i rozwoju socjalistycznej ojczyzny. O korzeniach w P.Z.Inż. nikt nie wspominał. Natomiast w materiałach reklamujących Stara za granicą STAR to był
The STAR czyli GWIAZDA.
W oparciu o konstrukcję STAR-a 20 rozpoczęto, często małoseryjną produkcję różnych jego wersji. Zanim rozpoczęto w Sanoku seryjną produkcję autobusów STAR N-52,
w różnych zakładach budowano mniej lub bardziej udane konwersje STAR-a 20 na autobus.
Były one uzupełnieniem dostaw z Czechosłowacji oraz polskiej produkcji na podwoziach FIAT 666 RN, BEDFORD oraz LEYLAND LOPS 3/1 czy też rzemieślniczych konwersji samochodów z demobilu oraz poniemieckich na autobusy.
Wszystkie te działania dotyczyły też budowy pojazdów specjalistycznych tak niezbędnych w gospodarce każdego kraju. Dźwigi samobieżne, podnośniki koszowe, pojazdy strażackie, różne cysterny, samobieżne betoniarki, wywrotki, pojazdy dla wojska, mobilne warsztaty itd. Wszystkie takie samochody z powodzeniem wykorzystywały jako bazę STAR-a 20. W latach 40-50-tych dodatkowo niezbędne były mobilne sklepy, zakłady fryzjerskie, szewskie i krawieckie, biblioteki, gabinety stomatologiczne i lekarskie, kinowozy. Słyszałem nawet o STAR-ze 20 w wersji pocztowej a także mobilnej kaplicy. (jeśli ktoś wie coś więcej to będę wdzięczny za
podzielenie się tą wiedzą).
Centralna stacja ratownictwa górniczego S.A. w Bytomiu
https://www.csrg.bytom.pl/poznaj-csrg-s-a/historia/
Analizując zdobyte zdjęcia, można domniemywać iż była to profesjonalna konstrukcja. Na zdjęciach jest kilka identycznych autobusów o różnych numerach rejestracyjnych. Wygląda na to że była to celowo opracowana i powielana konstrukcja. Pytanie - kto i ile tego wyprodukował. Pojazd prawdopodobnie mógł zabrać drużynę ratowniczą 12 ratowników i był wyposażony w niezbędny sprzęt specjalistyczny. Na 100 % był wyposażony w syrenę alarmową i światła pulsacyjne niebieskie.
fotografia z archiwum "Ratownictwo Górnicze dawniej i Dziś" https://www.facebook.com/profile.php?id=100057350302320&locale=pl_PL
Z informacji otrzymanych od administratora strony "Ratownictwo Górnicze dawniej i Dziś" https://www.facebook.com/profile.php?id=100057350302320&locale=pl_PL
Ratownictwo Górnicze dawniej i dziś https://www.facebook.com/profile.php?id=100057350302320&locale=pl_PL.
fotografia z archiwum "Ratownictwo Górnicze dawniej i Dziś" https://www.facebook.com/profile.php?id=100057350302320&locale=pl_PL
Trochę tego mało ale liczę na waszą pomoc. Może dzięki niej uda mi się rozszerzyć wiedzę o tym ciekawym pojeździe.
A może ktoś z Was zechce wesprzeć ratowników to zapraszam tu https://www.facebook.com/profile.php?id=100064724795085&locale=pl_PL
fotografia z archiwum "Ratownictwo Górnicze dawniej i Dzis" https://www.facebook.com/profile.php?id=100057350302320&locale=pl_PL
fotografia z archiwum "Ratownictwo Górnicze dawniej i Dziś" https://www.facebook.com/profile.php?id=100057350302320&locale=pl_PL
fotografia z archiwum "Ratownictwo Górnicze dawniej i Dzis" https://www.facebook.com/profile.php?id=100057350302320&locale=pl_PL
fot.https://www.csrg.bytom.pl/poznaj-csrg-s-a/historia/
A to następcy.
BIBLIOGRAFIA
https://www.csrg.bytom.pl/o-nas/historia/
http://www.jrg-tbg.podkarpacie.com/
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz