Pisząc atykuł pt. "GWIAZDA POLSKICH DRÓG / A STAR OF POLISH ROADS" z 23 czerwca 2018 roku https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/gwiazda-polskich-drog.htmloraz późniejszy z 27 kwietnia 2021 roku pt. "JAK FENIX Z POPIOŁÓW / LIKE PHOENIX FROM ASHOD " https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/jak-fenix-z-popioow-like-fenix-from.html wspomniałem o samochodach ciężarowo terenowych STAR z napędem 4X4.
W firmie która specjalizowała się w produkcji ciężarówek średniej ładowności z napędem 4X2 i rewelacyjnych pojazgów terenowych w układzie 6X6 samochody o których dzisiaj piszę długo nie miały szczęścia by zaistnieć w produkcji seryjnej. Co prawda już w latach 50-tych XXw. wraz z podjęciem prac na konstrukcją samochodu STAR 66,
równolegle opracowano samochód STAR 44.
Zarówno przy opracowywaniu modelu 66 a także modelu 44 inspirowano się rewelacyjnymi polskimi terenowymi firmy PZInż. Były to prototypy PZInż. 312 oraz modele przed seryjne PZInż. 343 i PZInż. 342. Niestety wybuch wojny uniemożliwił ich seryjną produkcję. Istnieje sporo poszlak że konstrukcje te oraz zastosowane w nich rozwiązania wykorzystane zostały w różnych konstrukcjach terenowych, zarówno niemieckich jak i radzieckich.
Po przeprowadzeniu badań drogowych prototypów w 1954 roku, zdecydowano o zaprzestaniu dalszych prac na modelem Star 44 i skupieniu się wyłącznie na rozwoju konstrukcji Stara 66. Przyczyną podjęcia takiej decyzji był brak możliwości równoczesnej produkcji dwóch modeli, spowodowanej ówczesnymi ograniczeniami technicznymi oraz finansowymi polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Istnieje również bardzo wysokie prawdopodobieństwo że była to cena zgody sowietów na produkcję STAR-a 66. O ile STAR 66 nie miał analoga w palecie produkowanych tam pojazdów terenowych ( był eksportowany do ZSRR ) to STAR 44 stanowił ewidentną konkurencję dla GAZ-a 63. https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
Co więcej przy zdolnościach transportowych i własnościach terenowych STARA 44, GAZ 63 wypadał raczej blado. Myślę też że swoją rolę odegrała tu też wiedza sowietów co do, powiedzmy niechęci Polaków do produktów GAZ-a i zaprzestanie w Polsce produkcji Lublina 51 / GAZ-a 51. Idea budowy Stara w wersji 4X4 nie umarła jednak. Powróciła w latach 70-tych.
W 1965 roku Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach rozpoczęto prace nad nową serią aut. Oznakowano ją jako seria 200 . Miała zastąpić produkowane wtedy modele 28 i 29. Zbudowano dwa prototypy: szosowego Stara 200, oraz jego uterenowioną odmianę nazwaną 244. Oba pojazdy miały początkowo kabiny z ciężarówek z modelu 28/29 będącej efektem współpracy z francuską firmą Chausson.
Model Star 244 był produkowany bez większych zmian do roku 2000.
W 1987 roku auto otrzymało unowocześnioną odchylaną kabinę z lekko zmienionym wyglądem zewnętrznym (ściana przednia, dach, drzwi, błotniki z nadkolami, stopnie wejściowe, zegary deski rozdzielczej).
Dla Wojska Polskiego dostarczono 927 samochodów Star 244.
Star 244RS (R-rolniczy, S-specjalny) – powstał w odpowiedzi na potrzeby rolnictwa oraz gospodarstw wielkotowarowych. Fabryka zawarła ze Zjednoczeniem Technicznej Obsługi Rolnictwa porozumienie, zgodnie z którym wyposażenie specjalne nowej wersji miało być wykonywane w jednej z podległych placówek. Przewidywana produkcja miała wynosić ok. 2-2,5 tys. Wybór padł na Państwowy Ośrodek Maszynowy w Lubsku w woj. zielonogórskim.
Na podst. Wikipedii tam wykonano tzw. szczelną skrzynię ładunkową. Pierwszą partię 50 szt. aut wykonano w 1979 roku. Dzięki układowi 4X4 samochód mógł pracować w bardzo trudnych warunkach terenowych. Reduktor pozwalał na jazdę w zakresie od 3 do 82 km/h. Dawało to możliwość współpracy z wszelkimi maszynami rolniczymi podczas prac polowych. Wspomniana skrzynia ładunkowa miała pojemność odpowiednio 4,0/6,5/15,0 m³ (niska/z nakładkami/z nadstawką). Zamykana/otwierana była za pomocą systemu rolkowo-linkowego i przystosowana do montażu opończy z plandeką. Auto miało ładowność 5000 kg, masę całkowitą 11 050 kg, a z przyczepą 19 555 kg. Wykorzystano tu wiele elementów z wersji wojskowej Stara 266. Filtr powietrza – multicyklonowy, z szeregiem elementów zawirowujących powietrze – umieszczono na tylnej ścianie kabiny po stronie pasażera. Dzięki niemu Star 244RS mógł pracować w wysokim zapyleniu – do 1,5 g/m³ (normalnie 0,05-0,08 g/m³). Zastosowanie doszczelnienia elementów gumowych i łożysk przed wodą, oraz uszczelnienie lamp pozwalało na pracę przy wilgotności 98%. Wspomniane rozwiązania umożliwiały również pokonywanie przeszkód wodnych o głębokości do 180 cm. Była to najkrótsza seria samochodów Star.
Już w trakcie produkcji myślano o następcy tej udanej ciężarówki. Powstało kilka prototypów między innymi Star 1144 bazujący na modelu Star 1142.
Po nim przyszedł Star 1344. On niestety też nie wszedł do produkcji. Wielkie szczęście że sprawny prototyp się zachował i można go spotkać na zlotach Starów.
W 1992 do 2000 roku równolegle z modelem Star 244 produkowano jego następcę, pojazd terenowy Star 744.
W 1999 roku do produkcji weszła kolejna generacja Starów z napędem 4X4. Był to Star 944 z nową kabiną firmy Steyr. Był produkowany do 2007 roku to jest do momentu gdy M.A.N, właściciel firmy Star zamknął produkcję samochodów w fabryce w Starachowicach.
Miejmy nadzieję że wzorem Star-a 266, również Star 244 zostanie przywrócony do życia przez firmę AUTOBOX.
Bibliografia
https://www.facebook.com/STAR-244-rs-2065692527052412/
https://m.radio.kielce.pl/pl/post-66272
https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_944
https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_744
https://pl.wikipedia.org/wiki/Star_244
https://m.radio.kielce.pl/pl/post-66272
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz