Motoryzacja Jugosławii to niezwykle ciekawy temat. Na na tle motoryzacji innych krajów socjalistycznych wyróżniała się dużą różnorodnością a jednocześnie niezależnością od towarzysz z Moskwy. Z resztą cała gospodarka jugosłowiańska charakteryzowała się taką niezależnością. Jej gorącym orędownikiem był sam marszałek TITO.
Wiele
marek samochodów było produkowanych lub montowanych w Jugosławii a
wszystkie one miały jugosłowiańską markę umieszczaną przed marką
własną. Wszystkie te zabiegi związane były z promocją i rozwojem
własnego przemysłu jak i przepisami celno-podatkowymi. Jednocześnie o
zagraniczne jak i własne technologie wytwarzano nowe typowo
jugosłowiańskie konstrukcje.
Cimos to firma z miejscowości Koper, dawniej zlokalizowana w Jugosławii, a od 1991 roku w Słowenii, która produkowała modele Citroëna. Jej protoplastą była firma TOMOS. Fabryka TOMOS (TOVARNA MOTORNIH KOLES Sežana) została założona w 1954 roku i jest dobrze znana wszystkim ze swojego programu produkcji motocykli.
W 1959 roku zarząd firmy TOMOS podpisaŁ kontrakt z Citroenem, na potrzeby którego miał wyprodukować określone komponenty. W zamian za to Jugosłowianie mieli montować pojazdy CITROENA do sprzedaży na rynku krajowym. Eksport podzespołów dla CITROENA stale rósł. Rosła też ilość montowanych na rynek krajowy samochodów. Umowa z Francuzami była na tyle korzystna że w montowanych pojazdach stale rósł udział podzespołów jugosłowiańskich i w pewnym momencie możemy już mówić nie o montowni a o produkcji.
Wraz
ze wzrostem potrzeb produkcyjnych i rynkowych, możliwości Tomos stały
się małe, dlatego w 1972 roku firmy Citroen, Tomos i Iskra utworzyły w
Koper firmę Cimos.
Od 1984 Cimos przebił się na rynku międzynarodowym jako dostawca dla przemysłu motoryzacyjnego. W roku 1959 Citroën zaryzykował zawarcie umowy z Tomosem na rynku jugosłowiańskim.
W tym czasie Tomos produkował skutery i silniki zaburtowe w nadmorskim mieście Koper. Po roku z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Citroën 2CV, który różnił się od francuskiego oryginału jedynie tylnymi światłami zamontowanymi na pokrywie bagażnika. Później jugosłowiańskie 2CV przejęły tylne światła francuskiego oryginału. Współpraca doprowadziła w 1967 roku do produkcji Dyane, który był oferowany w Jugosławii jako Diana,
oraz Ami 6.
W 1972 roku Citroën, Tomos i Iskra zgodzili się połączyć swoje działania i założyć niezależną firmę motoryzacyjną pod nazwą Tovarna Automobilov Cimos. Nowa firma, w 49 procentach należąca do Francuzów, od tego czasu produkowała nie tylko 2CV i Dyane, ale także Ami 8,
CIMOS MEHARI niezwykle popularny w jugosłowiańskich kurortach nad Adriatykiem.
a od 1978 roku GS .
Cimos wyprodukował łącznie 15 600 egzemplarzy GS, w tym od 1980 roku model z dużą tylną klapą GSA o pojemności 1299 cm³.
Cimos produkował również liczne części do montażu w fabrykach Citroëna na całym świecie. Różnice między modelami jugosłowiańskim i francuskim były na ogół niewielkie. Na przykład niektóre
Cimos GS miały podwójne reflektory zamiast oryginalnych reflektorów w kształcie rombu. Była też wersja pick-up Geri
oparta na Cimos Dak https://meskibigos.blogspot.com/2022/08/auto-story-cimos-citroen-dak-geri.html
wywodzącym się z Dyane.
W 1976 roku roczna produkcja wynosiła około 8500 sztuk. W 1982 roku kontrakt z Citroënem został przedłużony o kolejne 10 lat. Cimos otrzymał wyłączne prawo jako dostawca niektórych części Citroëna BX.
Pod koniec lat 70. Cimos ograniczył produkcję samochodów i skoncentrował się na produkcji części – najpierw głównie dla Citroëna, a później (od 1989 r.) także dla innych firm, w tym BMW i Forda. Produkcja samochodów została przerwana w 1985 r., a w 1986 r. zdolności produkcyjne zakładu zostały rozszerzone o części do nowego Citroëna AX
jako dostawę kompensacyjną. Pod koniec lat 80. Cimos zatrudniał 1100 pracowników. Oprócz w/w modeli pod swoją marka oferował również
oraz specjalistyczne samochody typu sanitarka, karawan pogrzebowy na bazie samochodów Polski Fiat 125p,
. Karosowano też inne marki samochodów. Wszystkie one otrzymywały oznaczenie CIMOS SANITET.
O tej produkcji niedługo ukaże się nowy felieton.
Po reorganizacji rozpoczętej w 2015 r. Cimos stał się częścią Grupy TCH w 2017 r. Grupa TCH specjalizuje się w częściach do turbosprężarek i innych podzespołach układu napędowego. Pod marką Cimos grupa świadczy usługi rozwojowe i części samochodowe.
CIMOS DYANE 1977
zanowni czytelnicy.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
BIBLIOGRAFIA
http://citroenet.org.uk/index.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Cimos
https://web.archive.org/web/20140110161612/
http://www.acea.be/images/uploads/files/20081104_Slovenia_country_profile.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz