Translate

piątek, 19 sierpnia 2022

#329 - CIMOS - Jugosłowiańskie Citroeny


Citroën Cimos Diana 6L 

Motoryzacja Jugosławii to niezwykle ciekawy temat.  Na na tle motoryzacji innych krajów socjalistycznych wyróżniała się dużą różnorodnością a jednocześnie niezależnością od towarzysz z Moskwy. Z resztą cała gospodarka jugosłowiańska charakteryzowała się taką niezależnością. Jej gorącym orędownikiem był sam marszałek TITO.

 Nieśmiertelny Tito - Uważam Rze Historia 

Wiele marek samochodów było produkowanych lub montowanych w Jugosławii a wszystkie one  miały jugosłowiańską markę umieszczaną przed marką własną. Wszystkie te zabiegi związane były z promocją i rozwojem własnego przemysłu jak i przepisami celno-podatkowymi. Jednocześnie o zagraniczne jak i własne technologie wytwarzano nowe typowo jugosłowiańskie konstrukcje.

 Cimos to firma z miejscowości Koper, dawniej zlokalizowana w Jugosławii, a od 1991 roku w Słowenii, która produkowała modele Citroëna. Jej protoplastą była firma TOMOS.  Fabryka TOMOS (TOVARNA MOTORNIH KOLES Sežana) została założona w 1954 roku i jest dobrze znana wszystkim ze swojego programu produkcji motocykli.

W 1959 roku zarząd firmy TOMOS podpisaŁ kontrakt z Citroenem, na potrzeby  którego miał wyprodukować określone komponenty. W zamian za to Jugosłowianie  mieli montować pojazdy CITROENA do sprzedaży na rynku krajowym. Eksport podzespołów dla CITROENA stale rósł. Rosła też ilość montowanych na rynek krajowy samochodów. Umowa z Francuzami była na tyle korzystna że w montowanych pojazdach stale rósł udział podzespołów jugosłowiańskich i w pewnym momencie możemy już mówić nie o montowni a o produkcji.

Wraz ze wzrostem potrzeb produkcyjnych i rynkowych, możliwości Tomos stały się małe, dlatego w 1972 roku firmy Citroen, Tomos i Iskra utworzyły w Koper firmę Cimos.

Od 1984 Cimos przebił się na rynku międzynarodowym jako dostawca dla przemysłu motoryzacyjnego. W roku 1959 Citroën zaryzykował zawarcie umowy z Tomosem na rynku jugosłowiańskim. 

W tym czasie Tomos produkował skutery i silniki zaburtowe w nadmorskim mieście Koper. Po roku z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Citroën 2CV, Citroën Cimos 2CVktóry różnił się od francuskiego oryginału jedynie tylnymi światłami zamontowanymi na pokrywie bagażnika. Później jugosłowiańskie 2CV przejęły tylne światła francuskiego oryginału. Współpraca doprowadziła w 1967 roku do produkcji Dyane, który był oferowany w Jugosławii jako Diana,Cimos Citroën Diana 6 

 

 oraz Ami 6. Cimos Ami 8 and Ami Super advertisements

W 1972 roku Citroën, Tomos i Iskra zgodzili się połączyć swoje działania i założyć niezależną firmę motoryzacyjną pod nazwą Tovarna Automobilov Cimos. Nowa firma, w 49 procentach należąca do Francuzów, od tego czasu produkowała nie tylko 2CV i Dyane, ale także Ami 8,Citroën 1974 

Cimos Yugoslavia 3CIMOS MEHARI niezwykle popularny w jugosłowiańskich kurortach nad Adriatykiem.

 Cimos Yugoslavia 1 Tan samochód mógł być produkowany zamiast Fiata 126p Dzielne toczydełko - CHALLENGE&INDEPENDENCE Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów... - fajnyprojekt -  Wykop.pl

 a od 1978 roku GS Citroën Cimos GS Pallas

Cimos wyprodukował łącznie 15 600 egzemplarzy GS, w tym od 1980 roku model z dużą tylną klapą GSA o pojemności 1299 cm³. 

Cimos produkował również liczne części do montażu w fabrykach Citroëna na całym świecie. Różnice między modelami jugosłowiańskim i francuskim były na ogół niewielkie. Na przykład niektóre

 Cimos Yugoslavia 1 Cimos GS miały podwójne reflektory zamiast oryginalnych reflektorów w kształcie rombu. Była też wersja pick-up Geri 

oparta na  Cimos Dak https://meskibigos.blogspot.com/2022/08/auto-story-cimos-citroen-dak-geri.html

 wywodzącym się z Dyane.

 W 1976 roku roczna produkcja wynosiła około 8500 sztuk. W 1982 roku kontrakt z Citroënem został przedłużony o kolejne 10 lat. Cimos otrzymał wyłączne prawo jako dostawca niektórych części Citroëna BX.Cimos Citroen BX | Aukro

Pod koniec lat 70. Cimos ograniczył produkcję samochodów i skoncentrował się na produkcji części – najpierw głównie dla Citroëna, a później (od 1989 r.) także dla innych firm, w tym BMW i Forda. Produkcja samochodów została przerwana w 1985 r., a w 1986 r. zdolności produkcyjne zakładu zostały rozszerzone o części do nowego Citroëna AX prospekte

jako dostawę kompensacyjną. Pod koniec lat 80. Cimos zatrudniał 1100 pracowników. Oprócz w/w modeli pod swoją marka oferował również 

 Cimos Yugoslavia 2 

1975 Cimos CX leaflet 

 dostawcze C25 

oraz specjalistyczne samochody typu sanitarka, karawan pogrzebowy na bazie samochodów Polski Fiat 125p,   


Łada 2107 a sprzedawana później jako ZASTAVA.

. Karosowano też inne marki samochodów. Wszystkie one otrzymywały oznaczenie CIMOS SANITET.

 File:Cimos Citroen CX sanitet - opšta bolnica Šabac - 01.jpg - Wikimedia  Commons IMCDb.org: 1982 Citroën C25 CIMOS Sanitet SV in "Suza i njene sestre, 1993" Golf mk2 Ambulance - Volkswagen :: Volkswagen općenito - VW Club Croatia 

 

O tej produkcji niedługo ukaże się nowy felieton.

 Po reorganizacji rozpoczętej w 2015 r. Cimos stał się częścią Grupy TCH w 2017 r. Grupa TCH specjalizuje się w częściach do turbosprężarek i innych podzespołach układu napędowego. Pod marką Cimos grupa świadczy usługi rozwojowe i części samochodowe.

 

 CIMOS DYANE 1977

 zanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

 

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

BIBLIOGRAFIA

http://citroenet.org.uk/index.html 

https://de.wikipedia.org/wiki/Cimos 

https://web.archive.org/web/20140110161612/

http://www.acea.be/images/uploads/files/20081104_Slovenia_country_profile.pdf 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz