Translate

piątek, 19 sierpnia 2022

#330 - SKODA 256

 Po II Wojnie Światowej gospodarka Czechosłowacji, mimo niewielkich zniszczeń wojennych, potrzebowała dużej ilości środków transportu. Wszystko to by ruszyć z martwego pola potężny czechosłowacki przemysł. Związane to było z przestawieniem jej na produkcję pokojową. Chyba wszyscy wiedzą że niemiecki okupant zmilitaryzował czechosłowacki przemysł a właściwie to całą gospodarkę tego kraju.

Po wyzwoleniu, park samochodów ciężarowych składał się głównie z przedwojennych samochodów rodzimych marek, pewnej ilości pojazdów przekazanych przez armię USA, KANADY i WIELKIEJ BRYTANII a także pojazdów dostarczanych w ramach pomocy z UNRAA.United Nations Relief and Rehabilitation Administration,

 

Praktycznie wszyscy krajowi producenci samochodów ciężarowych, PRAGA, TATRA, SKODA przystąpili do opracowania nowych konstrukcji które można by było szybko wdrożyć do produkcji. By maksymalnie obniżyć koszty posiłkowano się konstrukcjami międzywojennymi czy też opracowanymi na potrzeby III Rzeszy.


 

Škoda 256 B: Zapomenutý skvost

 Pisałem już o ciężarówkach TATRA 114/115 https://meskibigos.blogspot.com/2022/08/auto-story-tatra-114-115.htmlTatra: сегодня – истоки современной модельной гаммы 

i PRAGA RN/RND   https://meskibigos.blogspot.com/2021/12/auto-story-praga-rn-rnd.html 

które zaczęły zjeżdżać z taśm produkcyjnych największych czechosłowackich producentów ciężarówek po II Wojnie Światowej. Trzeci wielki producent czyli SKODA też nie pozostawał w tyle.

 

Škoda 256 była średniej wielkości ciężarówką produkowaną przez ASAP Mladá Boleslav w latach 1939–1947. Samochód byłł budowany w wersji skrzyniowej, podwozia pod zabudowę, wywrotka, autobus, karetka wojskowa, wóz strażacki i wiele innych. 

Oryginalny wariant 256 B był wyposażony w sześciocylindrowy silnik benzynowy, a od 1943 roku dodano do niego typ 256 G, zmodyfikowany pod kątem napędu na gaz drzewny. 

W 1939 roku firma samochodowa ASAP z Mladej Boleslav wypuściła nową serię lekkich ciężarówek, które w ramach unifikacji wykorzystywały jednostki napędowe z samochodów osobowych Škody. Ta seria składała się z samochodów Škoda 100

File:Škoda 100 (1939).jpg

, Škoda 150

i Škoda 256 B. 

Samochód Škoda 256 B był konstrukcyjnie oparty na starszym typie Škoda 254 DFile:Škoda 254 D (1938).jpg - Wikipedia, napędzanym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3,8 l. Natomiast typ 256 B otrzymał mocniejszy sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3,1 l, pochodzący od Škody. Znakomity samochód OHV (typ 924), produkowany od 1938 roku. 

Silnik został zmodyfikowany do zastosowania w ciężarówce poprzez zmniejszenie stopnia sprężania i osiągnął 80 KM. Škoda 256 B oferowana była z trzema wariantami rozstawu osi, oprócz podstawowego (3800 mm) oraz dwóch rozszerzonych (4300 mm lub 4800 mm). Masa użyteczna w zależności od konstrukcji wynosiła 2,5 t lub 3,0 t. Podstawową nadbudową była platforma skrzyniowa, inne warianty były budowane na oddzielnych podwoziach przez oddzielnych producentów, np. autobus lub wóz strażacki. 

 W latach wojny znaczną część produkcji przejęło wojsko niemieckie.  

Na jej potrzeby produkowano samochody Škoda 256 B w postaci karetki wojskowej lub samochodu warsztatowego. W 1943 roku do produkcji weszła wersja Skody 256 G zmodyfikowana do pracy na gazie drzewnym. Samochód został wyposażony w generator Imbert W2. Holzgas-AnlageDzięki tej modyfikacji moc silnika została zmniejszona do około 60 KM.Z powodu powojennych niedoborów benzyny, produkcja tej wersji trwała do 1946 r.

 Produkcja Škody 256 B trwała do końca wojny. 9 maja 1945 r. fabryka samochodów została  zbombardowana z powietrza, które poważnie uszkodziło fabrykę. Mimo to, dzięki znacznym wysiłkom pracowników, wznowiono produkcję już latem 1945 roku. Pierwsza powojenna Škoda 256 B została ukończona 24 czerwca 1945 roku. Jej produkcja trwała do 1947 roku, ale potem została wstrzymana decyzją władz rządowych, które powierzyły Škodzie rolę producenta samochodów osobowych. Auto-Praga natomiast była wyłącznym producentem trzytonowych ciężarówek w Czechosłowacji, np. z modelem Praga RN/RND. 

 Łącznie wyprodukowano 5514 pojazdów wszystkich wersji, według innych danych, 3006 samochodów wariantu 256 B.  

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

 

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 

Specyfikacje 
Silnik i skrzynia biegów Škoda 256 jest napędzana rzędowym, chłodzonym wodą sześciocylindrowym silnikiem benzynowym z dystrybucją OHV. Żeliwny blok silnika jest wyposażony w wymienne tuleje cylindrów. Głowica silnika jest również wykonana z żeliwa. Wał korbowy osadzony jest w czterech łożyskach ślizgowych. Mieszankę paliwową przygotowuje gaźnik Zenith Stromberg EX 32. 
Zbiornik paliwa na 120 l benzyny (80 l dla autobusu) znajduje się na ramie po prawej stronie za kabiną. Silnik znajduje się z przodu, wzdłużnie za przednią osią. 
Pojemność silnika wynosi 3137 cm³ (średnica cylindra 80 mm, skok 104 mm). 
Stopień kompresji 1:6 do 1:6,3. 
Silnik osiąga maksymalną moc 59 kW (80 KM) przy 3200 obr/min, w wersji 256 G tylko 44 kW (60 KM). Instalacja elektryczna pracuje z napięciem 12 V. Samochód wyposażony jest w dynamo Scintilla o mocy 210 W oraz akumulator 12 V. 
Za silnikiem znajduje się suche sprzęgło jednotarczowe. Za nim znajduje się czterobiegowa skrzynia biegów z dźwignią zmiany biegów na górnej pokrywie.  Podwozie pojazdu to klasyczna konstrukcja. Składa się z ramy wykonanej z dwóch tłoczonych stalowych podłużnic, połączonych sześcioma poprzeczkami. Z tyłu znajduje się sztywna oś napędowa, resorowana wzdłużnymi półeliptycznymi resorami piórowymi, o rozstawie kół 1540 mm. 
Oś przednia jest sztywna, utworzona ze stalowego profilu, a także resorowana wzdłużnymi półeliptycznymi resorami piórowymi. Sterowanie przednimi kołami działa za pomocą śruby i nakrętki. 
Szerokość przednich kół to 1550 mm, dla autobusów 1540 mm. Rozstaw osi sięga 3800 mm, 4300 mm lub 4800 mm w zależności od wersji. 
Samochód wyposażony jest w hydrauliczne hamulce bębnowe na wszystkich kołach. Mechaniczny hamulec ręczny działa na skrzynię biegów. Koła są osiemnastocalowe, z tłoczonymi stalowymi tarczami 5×20” i oponami 7×20” lub 7,25×20” na tylnej osi w podwójnym montażu. Nákladní automobil Škoda 256 G

autobus Škoda 256 B ve Vojenském technickém muzeu Lešany
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz