Translate

czwartek, 25 sierpnia 2022

#337 - FIAT 125 ARGENTINA

 

Jest kilka krajów na świecie w których ten model samochodu jest pojazdem kultowym. O dziwo wśród nich nie znajdziemy jego ojczyzny czyli Italii.


Te kraje to Polska, Jugosławia, Argentyna oraz Chile (montownia). To w nich poza Włochami był produkowany ten samochód aż do 1982 roku.

FIAT 125 został  oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Turynie. Było to w listopadzie 1966 roku. Auto zbudowane zostało na bazie płyty podłogowej modelu poprzedniego modelu FIAT 1300/1500. Wiele elementów kabiny pasażerskiej zaczerpnięto z modelu FIAT 124. Wykorzystano drzwi i dach. Wnętrze oraz przednia i tylna część nadwozia zostały zaprojektowane specjalnie dla pojazdu przez Centro Stile Fiat pod nadzorem Dante Giacosa. History 

Oficjalna premiera miała miejsce 22 kwietnia 1967.

Produkcję pojazdu rozpoczęto w 1967 roku. Auto napędzał 4-cylindrowy silnik DOHC o pojemności skokowej 1608 cm3, mocy 90 KM i o pojemności 1608 cm³  i maksymalny momencie obrotowym 127 Nm. Jak większość dużych silników FIAT-a był on konstrukcji Aurelio Lamprediego. Category:Aurelio Lampredi - Wikimedia Commons

W listopadzie 1968 roku do oferty wprowadzono wersję Special, która w stosunku do standardowej wersji pojazdu otrzymała 5-biegową manualną skrzynię biegów oraz zwiększoną moc silnika do 100 KM. Niżej poprowadzone zostały listwy boczne, tapicerka wnętrza wykonana była ze skaju połączonego z materiałem, powiększono zbiornik paliwa oraz zastosowano nowy wzór kołpaków. 

 Ilustracja

Od 1970 roku w ofercie pozostała wyłącznie wersja Special, która przeszła lifting nadwozia. Auto otrzymało nową atrapę chłodnicy, nowe zderzaki, przeniesione zostały kierunkowskazy pod zderzak, z tyłu pojazdu pojawiły się nowe, zintegrowane lampy kierunkowskazów oraz świateł Stop. W tym samym roku rozpoczęto montaż 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Produkcję modelu zakończono w 1972 roku.

 Historias de autos: Fiat 125 Special 1970, el ítalo chileno que desafió a  la muerte sigue más vivo que nunca.

Następcą został FIAT 132.  Ilustracja

 

Na podstawie umowy między FSO a FIATEM z 1965 roku, rozpoczęto w 1967 roku  produkcję Polskiego Fiata 125p. Polski odpowiednik modelu otrzymał zarówno podwozie jak i nadwozie modelu 125. W nadwoziu pojazdu zmienione zostały przetłoczenia maski oraz tylnej klapy na wzór modelu FIAT 124, zastosowano także inną atrapę chłodnicy wraz z okrągłymi reflektorami. https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-125-nadziei-na-przyszosc.html

Polski Fiat 125p inaczej miał usytuowany zbiornik paliwa. Deska rozdzielcza modelu oraz silniki pochodziły z modelu 1300/1500. Później w latach 70-tych do palety silników dołączyły silniki DOHC konstrukcji Lamprediego, 1600 i 1800 z FIATA 132. 

W latach 1970 - 1983 w Jugosławii zmontowano i wyprodukowano 114 526 samochodów ZASTAVA 125 PZ będących klonem powstałym z dostarczanych z Polski podzespołów 125p. https://meskibigos.blogspot.com/2022/08/zastava-125-pz-pezejac.html

 


Pewną ciekawostką jest to że w początkowym okresie lat 70-tych sprzedawano dwa samochody o nazwie ZASTAVA 125 i ZASTAVA 125PZ. Pierwszy to włoski FIAT 125 1600 


a drugi to POLSKI FIAT 125p. w Tamtych czasach wszystkie produkty firmy FIAT sprzedawane w Jugosławii były montowane w systemie CKD lub SKD i sprzedawane pod marką ZASTAVA. Wynikało to z przepisów celno-podatkowych. Podobnie było z produktami FIATA w Polsce. 

Różnice widoczne pod maską 125 PZ dla miłośników 125 nie są tajemnicą.

 


W latach 1972–1982 auto produkowane było także w Argentynie. 

Samochód był produkowany w argentyńskich zakładach FIATA i sprzedawany praktycznie we wszystkich krajach Ameryki Łacińskiej.  W produkcji była wersja standard jak i specjal. Przez 11 lat produkcji dokonywano szeregu zmian w konstrukcji samochodu. Podstawowy był silnik 1608 cm3 DOHC. W wersjach uboższych oraz pick-upach Multicarga stosowano też polskie silniki OHV 115C i 116C o pojemności 1500 i 1300 cm3. Tymi silnikami oraz skrzyniami biegów, FSO spłacało umowę licencyjną. FIAT we Włoszech ich nie stosował i wysyłał je do Argentyny. W niektórych wersjach stosowane były polskie atrapy przednie pierwszej i drugiej wersji oraz polskie okrągłe reflektory. Poza tym wiele innych części pochodziło z produkcji włoskiej, polskiej czy jugosłowiańskiej. 

W jednym z moich 125p MR 74, miałem zaczepy rygli zamkowych produkcji argentyńskiej.




 Argentyński FIAT 125 poza wersją sedan był wytwarzany jako pick-up Multicarga. Był to jednak samochód inny niż 125p pick-up. Tył samochodu zaadoptowano z modelu 1300/1500 Multicarga.  W niewielkich ilościach wyprodukowano wersję kombi. Ona też nie była identyczna z 125p kombi. Tył nadwozia wyraźnie się różnił.Brak dostępnego opisu zdjęcia.



Kolejną wersją było 125 Coupe.

W oparciu o konstrukcję FIAT 125 powstał również rodzimy produkt o nazwie Fiat 125 Mirafiori. Dostępny wyłącznie jako limuzyna z czterema drzwiami bocznymi, w tych krajach był nawet oferowany równolegle z modelem włoskim i „pickupem”, a także coupe wyprodukowanym w Argentynie.

 CRUISER - Clásicos en escala 1/43 (1:43 Classics): FIAT 125 (1972)

 Brak dostępnego opisu zdjęcia.

.

 Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 


 INFORME COMPLETO Fiat 125 CL Potenciado 1980 Color Dorado 512 Metalizado |  Oldtimer Video Car Garage - YouTube

 

Pierwsza seria (1967-1972) Był pierwszym, który został wprowadzony na rynek, z silnikiem o pojemności 1608 cm3 90 CV (DIN) i 4-biegową skrzynią biegów. W 1968 roku zostaje zaprezentowana wersja Special, z drobnymi akcentami, które pozwalają jej osiągnąć 100 CV (DIN), 5-biegową skrzynią biegów i różnymi stylistycznymi akcentami na karoserii. Został wysoko oceniony za osiągi i luksus, osiągając wyższe standardy samochodów.

Druga seria Special (1970-1972): Różne detale stylistyczne zmieniały się z roku na rok, takie jak nowe kierunkowskazy umieszczone pod przednim zderzakiem i nowa osłona chłodnicy. W 1972 roku zastosowano nowe, poziome tylne światła. 

Trzecia seria (1974-1975) została wyposażona w chromowany grill, poziome tylne światła i centralne światło cofania pod tylnym zderzakiem. Posiadał chromowaną listwę na wysokości pasa. Wyposażono skrzynię biegów w 4 zsynchronizowane biegi i bieg wsteczny, obrotomierz, manometr i woltomierz.

Silniki stosowane w Fiacie 125 Silnik 1600 Kod 125BT.038 Podłużny przód, 4 cylindry w rzędzie, 1608 cm3, 8 zaworów, podwójny wałek rozrządu w głowicy napędzany neoprenowym paskiem zębatym, moc 90 KM (DIN) przy 4800 obr./min, średnica tłoka 80 mm i skok 80 mm. Stopień sprężania 9,0: 1. Gaźnik Weber 34 DCHE 21 i Solex C34 PAIA, podwójny korpus.

Silnik ten był używany wersji osłabionej z mocą 76 KM i niższym kompresją w argentyńskich modelach Multicarga i Taxi. Zamiennie stosowano silnik OHV 116C 1300 lub 115C 1500 cm3.

Silnik 1600 Kod 125B.038 Przód podłużny, 4 cylindry w rzędzie, 1608 cm3, 8 zaworów, podwójny wałek rozrządu w głowicy napędzany paskiem neoprenowym i moc 100 KM (DIN) przy 6200 obr./min, średnica tłoka 80 mm i skok 80 mm, napędzany dwubębnem Gaźnik Weber lub Solex. Silnik ten był używany w wersji Special oraz w modelach argentyńskich Berlina, Familiar, Mirafiori i Sport do 1974 roku. 

1600 Kod 125BC.038 (Wyłącznie na rynku argentyńskim) 4 cylindry w rzędzie, 1608 cm3, 8 zaworów, podwójne wałki rozrządu w głowicy napędzane paskiem neoprenowym o mocy 125 CV/6400 obr./min, średnica tłoka 80 mm i skok 80 mm, zasilany z gaźnika Solex C34 EIES podwójny ciało. Silnik ten był używany w argentyńskich modelach Mejorado, SL (po 1978), CL (1980-1982) i Mirafiori CLO. 

 

Polski Fiat 125p / FSO 1300/1500 Polski Fiat 125p/125p/FSO 1300/1500 produkowany na licencji w Polsce przez Fabrykę Samochodów Osobowych (lub FSO od jej polskiego akronimu), w latach 1967-1991, początkowo pod marką „Polski Fiat, » i sprzedawany jak Polski Fiat 125p, a po zakończeniu wstępnej licencji jako FSO 1500, FSO 1300 lub FSO 125p.

 

=================================================================

FIAT 125 COUPE 1600

 Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 

 Walking along La Boca

W Argentynie wiele osób myli Fiata 125 z Fiatem 1600, ponieważ w zasadzie mają to samo nadwozie, ale z inną mechaniką. Ten ostatni był produkowany w latach 1969-1972, miał wspólne nadwozie z pierwszą włoską „125” i chociaż pojemność była podobna, silnik nie miał nic wspólnego z włoskim oryginałem, ponieważ była to ewolucja lokalnej koncepcji weterana. FIAT 1600 miał mechanikę praktycznie identyczną z Polskim Fiatem 125p.

Silnik Lampredi z trzema łożyskami wału korbowego i półkulistą głowicą cylindrów z Fiata 1300/1500. W 1972 roku pojawił się model „125” z oryginalnym silnikiem z podwójnym górnym wałkiem rozrządu napędzanym neoprenowym paskiem zębatym, prezentując estetyczne ulepszenia, które zbliżyły go do ówczesnej włoskiej linii.

 W 1976 roku pojawił się w tym kraju model „125 Enhanced” z silnikiem o wyższych osiągach. W 1978 roku nastąpiła nowa zmiana stylizacji, ale w tym przypadku były to tylko drobne modyfikacje estetyczne bez większych zmian mechanicznych. Zaprezentowano również wersję podstawową, bez chromowanej listwy, która charakteryzowała model, i z frontem identycznym jak w pickupie „Multicarga”. Model ten był używany głównie jako taksówka. 

Fiat 125 Mirafiori (1980) W 1980 roku pojawiła się ostatnia argentyńska wersja, 125 Mirafiori, z nowymi zmianami w reflektorach i zderzakach, która rozszerzyła się na całą gamę, w tym wersje podstawową i Multicarga. 

Pod koniec 1982 roku argentyńska firma Sevel postanowiła zrezygnować z produkcji modelu. Należy również zauważyć, że w tym kraju gama „125” obejmowała różne wersje: Pickup „Multicarga” (konstrukcja argentyńska), 4-drzwiowy sedan i Family.

W 1972 roku zaprezentowano wersję sportową, która nazywała się 125 Sport. Samochód ten był niczym innym jak ewolucją samochodu wcześniej w pełni opracowanego w kraju, znanego jako Fiat 1600 Sport. Podobnie jak wersja sedan, 125 Sport wyposażono w dopalacze z sedana 125, również w wersji wzmocnionej. 

Fiat 125 Multiload Na boisku sportowym w Ameryce Południowej Fiat 125 odniósł wielki sukces w rękach lokalnych kierowców, takich jak Danilo Bonamici, Jorge Raúl Recalde, Ricardo Zunino, Rubén Daray i Juan Carlos Rizzuto. Podobnie w okresie tzw. „słodkiego srebra” w latach 90. do Argentyny sprowadzono dużą liczbę rosyjskich LADA LAIKA,CATÁLOGO LADA LAIKA 1.991.1 | Классические автомобили, Автомобили,  Советский союз model wywodzący się bezpośrednio z Fiata 124 (a nie z Fiata 125, który był pochodną Fiata). 1500, a więc nie miały ze sobą nic wspólnego), w wersjach sedan i kombi.3

 

 Silnik FIAT 125 1600 DOHC 90 KM identyczny jak w FIAT 125 (włoski)

==================================================================

 Wymiary modeli argentyńskich 

  1. Długość: 4251mm (limuzyna) 4266mm (kombi) 4270mm (1600 Sport coupe fastback) 4250 mm (podbieracz wielozaładunkowy)
  2.  Szerokość: 1612mm (limuzyna, kombi i pickup Multicarga) 1530 mm (1600 Sport coupe fastback) 
  3. Maksymalna wysokość: (z ładunkiem): 1398mm (limuzyna) 1402mm (kombi) 1380 mm (1600 Sport coupe fastback) 1413 mm (podbieracz wielozaładunkowy) 
  4. Odległość między osiami: 2506mm (wszystkie wersje) przedni tor: 1311 mm (limuzyna, kombi i 1600 Sport coupé fastback) 1308 mm (podbieracz wielozaładunkowy) tor wsteczny: 1288 mm (limuzyna, kombi i 1600 Sport coupé fastback) 1285 mm (podbieracz wielozaładunkowy) 
  5. Minimalny promień skrętu: 5400mm (wszystkie wersje) Peso Masa własna (z materiałami eksploatacyjnymi, kołem zapasowym, narzędziami i akcesoriami): 1055kg (limuzyna) 1090kg (rodzina) 1050 kg (1600 Sport coupe fastback) 1000 kg (wieloobciążeniowe) 
  6. Użyteczne obciążenie: 1055 kg (5 osób + 50 kg) (limuzyna) 1090 kg (5 osób + 50 kg lub jedna osoba + 330 kg) (rodzina) 1050 kg (4 osoby + 50 kg)(Sport)-1000 kg (3 osoby; bagaż: 50 kg w kartonie 600 kg)(Multiload) 
  7.  Maksymalna masa holowana: 900 kg (limuzyna, kombi i 1600 Sport coupé fastback) Masa całkowita przy pełnym obciążeniu: 1455kg (limuzyna) 1490 kg (rodzina) 1380 kg (1600 Sport coupe fastback) 1850 kg (Multiload).4

 Fiat 125 en una publicidad comparativa | Archivo de autos

 Fiat 125 w Chile 

 Druga seria 125 Special została wyeksportowana w dużych ilościach do Chile z Argentyny i Włoch w ramach systemu montażu CKD, które zostały zmontowane w fabryce w mieście Rancagua, w którym zasadniczo montowano opony, tapicerkę i szyby pochodzenia krajowego, będąc pierwszym pojazdem sprzedawanym w tym kraju wyposażonym w pięciobiegową skrzynię biegów i hamulce tarczowe na wszystkich 4 kołach. Ponadto, modele w całości wyprodukowane we Włoszech miały montowane elementy elektryczne, takie jak alternator marki Magneti Marelli, silnik wycieraczek i rozrusznik, w przeciwieństwie do modeli montowanych w Chile, które miały elementy marki Femsaco, a także zespół licznika/obrotomierza. 

Wzorem włoskim była Veglia Borletti, a modelem narodowym Siap Veglia. Gdy w 1972 roku zakończyła się produkcja włoskiego Speciala, został on szybko zastąpiony serią Argentine I, co oznaczało spadek jakości i wyposażenia, a z deski rozdzielczej zniknęła imitacja sklejki orzechowej, tylne tarcze hamulcowe i piąty bieg. Boavenossa por ahora. on Twitter: "Eso un Fiat 125?" / Twitter

Historycznie zasłynął jako samochód reprezentacyjny i eskortowy dla rządu Salvadora Allende Gossensa, w tym modelu podróżował prezydent i jego osobista straż, GAP (Grupa Przyjaciół Prezydenta) i często można ich zobaczyć w historycznych filmach dokumentalnych o wojskowym zamachu, krążące szybko ulicami Santiago, czy też jako spokojna i elegancka eskorta podczas wizyty, jaką Fidel Castro złożył w tym kraju w 1971 roku, lub na zdjęciach po zamachu stanu, w których wojsko jest pokazane wskazując na wspomniane samochody wewnątrz spalonego pałacu prezydenckiego La Moneda. Salvador Allende en el corazón | Un monumento a la memoria de Salvador  Allende – Montreal (Canadá) | Página 2  IMCDb.org: 1971 Fiat 125 Special [125B] in "Salvador Allende ...

Fiat 125 w Chile stworzył mit, który był trudny do wymazania, ze względu na swoją rolę ikony najbardziej burzliwych czasów w najnowszej historii tego kraju oraz wybitne właściwości mechaniczne jak na to, co było wtedy widoczne na rynku, dominował. przez mechaników samochodowych tak przestarzałych jak między innymi Citroën 2CV czy Peugeot 404. 

Jest to pojazd bardzo ceniony przez kolekcjonerów i pasjonatów, którzy jako wierni i gorliwi strażnicy swojej spuścizny starają się jak najlepiej zachować swoje samochody, uczestnicząc nawet w międzynarodowych spotkaniach i podtrzymując pamięć o tym aucie, które na zawsze zmieniło historię na 4 kołach tego kraju, z charakterystycznym dźwiękiem wydechu i niepowtarzalnym odciskiem. 

==================================================================

 FIAT 125 MIRAFIORI

65º Encuentro junto a Fiat 125 Sportclub – Abril 2022 – Chascomus – Fiat  128 del Sur 

=================================================================

 FIAT 125 BONAVENTURA

  

 

=================================================================

FIAT 125 MULTICARGA

 

 FIAT 125 MULTICARGA 1300/1500 Silnik 116C / 115 C Made in FSO Poland


 


 

 Monomarca Fiat 125 - Posts | Facebook 

==================================================================

FIAT 125 LA PLATA

 

Fotos de Fiat 125 multicarga familiar en Ezeiza $ARS 10.000, año 1980,  Nafta 


Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 



 

==================================================================

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 

==================================================================

Od połowy lat 70., kiedy Fiat 125 został wprowadzony do wyścigów samochodowych w Chile, gdzie mocno rywalizował z Peugeotem 504, w 1982 r. utworzono mistrzostwa kategorii Monomarca 125, w których uczestniczyło prawie 40 uczestników. Najbardziej wyczekiwanych przez kibiców wyścigów, ze względu na bliskość wyścigów i wielkie pojedynki, które miały miejsce, była to także szkoła dla wielu kierowców, którzy później wyróżniali się w wyższych kategoriach, takich jak Formuła 3, w 1985 roku mieli rekord na największa liczba uczestników na jednym wyścigu z 36 zarejestrowanych, że odbyła się do 1990 roku, kiedy Nissan Sunny Trophy pobił rekord z 40 uczestnikami na pierwszym terminie. 
W 1989 roku dokonano pewnych modyfikacji w nadwoziu, aby stworzyć Fiata 125 Centurion, samochód wyścigowy oparty na modelu Fiat 125, projekt został stworzony przez Jaime Bunstera i ma świetną organizację i transmisje telewizyjne na terenie całego kraju.
Ponadto różni i znani piloci ze „złotego wieku chilijskich sportów motorowych” wykonali swoją pierwszą broń w tych potężnych maszynach. Fiat 125 S został zastąpiony przez potężnego Fiata 132, który był niczym innym jak komercyjnym zamiennikiem tego samego Fiata 125. 
Dziś od kilku lat istnieją regionalne kategorie konkursowe, dla których Fiat 125 jest modelem podstawowym. Większość torów wyścigowych w Chile znajduje się w kategorii znanej ze swojej mocy, na torach wyścigowych Huachalalume w La Serena, La Pampilla w Coquimbo i Villa Olímpica w Quilpué, uczestniczą Fiaty 125, samochody, które pomimo swoich lat konkurują z innymi znacznie starszymi nowoczesnymi, przyzwyczajenie się, że wyjdą zwycięsko. Zobacz też 

 

 
 Brak dostępnego opisu zdjęcia. 




Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz