Translate

środa, 17 sierpnia 2022

#325 - Tatra 114 / 115 (1947-1949)

  

TATRA 114 / 115

 Po II Wojnie Światowej gospodarka Czechosłowacji, mimo niewielkich zniszczeń wojennych, potrzebowała dużej ilości środków transportu. Wszystko to by ruszyć z martwego pola potężny czechosłowacki przemysł. Związane to było z przestawieniem jej na produkcję pokojową. Chyba wszyscy wiedzą że niemiecki okupant zmilitaryzował czechosłowacki przemysł a właściwie to całą gospodarkę tego kraju.

Po wyzwoleniu, park samochodów ciężarowych składał się głównie z przedwojennych samochodów rodzimych marek, pewnej ilości pojazdów przekazanych przez armię USA, KANADY i WIELKIEJ BRYTANII a także pojazdów dostarczanych w ramach pomocy z UNRAA.United Nations Relief and Rehabilitation Administration,

 

Praktycznie wszyscy krajowi producenci samochodów ciężarowych, PRAGA, TATRA, SKODA przystąpili do opracowania nowych konstrukcji które można by było szybko wdrożyć do produkcji. By maksymalnie obniżyć koszty posiłkowano się konstrukcjami międzywojennymi czy też opracowanymi na potrzeby III Rzeszy.

I tak np. PRAGA wznowiła produkcję modelu RN/RND.

W firmie TATRA sięgnięto po model TATRA 27 

 File:Tatra 27, VTM Lešany.jpg - Wikimedia Commons 


Tatra 27 - Wikidata 

TATRA 27 SODOMKA

Tatra 27 - Wikiwand 

 XIX. Hanácké okruh – jízda historických vozidel 23. 7. 2016 | Veteran Arena

i w oparciu o jego konstrukcję, po głębokiej modernizacji uruchomiono produkcję modelu TATRA 114.

 

Tatra 114 była trzymiejscową ciężarówką z napędem 4×2 Samochód powstał przez modyfikację starszego typu Tatra 27, Główną zmianą w stosunku do swojego poprzednika było zastąpienie silnika benzynowego, dieslem chłodzonym powietrzem. Jednak silnik benzynowy samochodu okazał się mało obiecujący ze względu na wysokie zużycie i powojenny brak benzyny. Nowy silnik, oznaczony jako T 103, miał pojemność 4,9 litra i maksymalną moc 65 KM przy 2200 obr./min. Był on spokrewniony z silnikiem TATRY 111 z którego odziedziczył szereg elementów. Osiągnieto tym samym kompatybilność wielu elementów między tymi samochodami 

Jego wadą była nisko położona miska olejowa, która zmniejszała prześwit samochodu do zaledwie 190 mm, a duży przedni zwis zmniejszał również kąt natarcia. W latach 1947-1948 zbudowano 407 tych samochodów - głównie z nadwoziem skrzyniowym.

 Maska silnika otrzymała kształt zbliżony do samochodu Tatra 111. Poza tymi modyfikacjami Tatra 114 była praktycznie identyczna z typem Tatra 27. Produkcja samochodu rozpoczęła się w 1947 roku, kiedy wyprodukowano 309 sztuk, ale zakończyła ona w następnym roku po wyprodukowaniu 89 samochodów.

Jego następcą stał się nieco zmodyfikowany typ Tatra 115, któremu brakowało głównie dłuższego rozstawu osi, prostego montażu tylnego koła i większych opon. W latach 1948-1949 wyprodukowano 602 samochody.

Tatra następnie przystąpiła do przeprojektowania samochodu, efektem modyfikacji było zwiększenie rozstawu osi i przestrzeni ładunkowej, montaż większych opon i wymiana tylnego podwójnego zespołu na prosty. Działania te miały na celu poprawę właściwości użytkowych samochodu, zwłaszcza niedostatecznego prześwitu. Auto otrzymało nowe oznaczenie Tatra 115. Już w 1948 roku wyprodukowano 71 aut, a rok później 531. 

To jednak na stałe zakończyło produkcję trzech ton w Tatrach i utorowało drogę do rozszerzenia produkcji modelu.



Tatra 114 i 115 są napędzane rzędowym, chłodzonym powietrzem czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym T103 z dystrybucją OHV i bezpośrednim wtryskiem. Stopień kompresji wynosi 16,5:1. Cylindry silnika są oddzielne, z głowicami ze stopu aluminium.  

Wał korbowy jest skręcany z pięciu części i umieszczony w pięciu łożyskach rolkowych w skrzyni korbowej ze stopu aluminium. Chłodzenie zapewnia wentylator osiowy napędzany wałem korbowym za pomocą dwóch pasów klinowych. Zbiornik paliwa o pojemności 110 l znajduje się na poprzecznej ścianie między kabiną a komorą silnika. Paliwo przepływa przez pompę transportową przez filtr do pompy wtryskowej. Lokalizacja silnika znajduje się z przodu, wzdłużnie przed przednią osią.  

Silnik ma pojemność 4940 cm³ (średnica cylindra 110 mm, skok 130 mm). Osiąga maksymalną moc 47,8 kW (65 KM) przy 2200 obr./min.

 Instalacja elektryczna pracuje z napięciem 12 V, tylko rozrusznik silnika ma napięcie 24 V. Samochód wyposażony jest w prądnicę 12 V o mocy 300 W oraz dwa akumulatory 12 V o pojemności 150 Ah każdy pod siedzeniem kierowcy. Tatra: сегодня – истоки современной модельной гаммы

 Za silnikiem znajduje się suche sprzęgło jednotarczowe. Następnie następuje czterobiegowa niezsynchronizowana skrzynia biegów.  

Podwozie  

Podstawą podwozia jest stalowa rura szkieletowa, wyposażona z przodu w kołnierz pod silnik i skrzynię biegów. Z tyłu znajduje się oś napędowa z wahliwymi półosiami. Są one amortyzowane przez poprzeczną półeliptyczną sprężynę piórową, umieszczoną na obudowie rozdzielacza. Nienapędzana oś przednia posiada niezależne zawieszenie składające się z pary trójkątnych ramion. Jest on resorowany przez poprzeczną półeliptyczną sprężynę piórową, zamocowaną na obudowie skrzyni biegów.[1] Rozstaw kół przednich wynosi 1700 mm, tylnych 1800 mm. Rozstaw osi wynosi 3500 mm (T114) lub 4000 mm (T115). Prześwit pod osiami wynosi 190 mm (T114) lub 200mm (T115).Tatra 115

Samochód wyposażony jest w hydrauliczny hamulec jednoobwodowy na wszystkie koła. Hamulec ręczny to przekładnia działająca na bęben za przekładnią. Koła 20 cali, z tłoczonymi stalowymi tarczami w rozmiarze 6×20” i oponami w rozmiarze 7,50×20”[2] (w magazynie 7,25×20”), na tylnej osi w podwójnym montażu (T114), lub 10,5×20", z prostym montażem na wszystkich kołach.Category:Tatra 114/115 - Wikimedia Commons
Kabina i nadbudowy 
Kabina samochodu to konstrukcja mieszana, z drewnianą ramą pokrytą blachą stalową. Przednia szyba to dwuczęściowy grot, wyposażony w dwie elektrycznie napędzane wycieraczki. Drzwi kabiny mocowane są z przodu. Większość wyprodukowanych samochodów miała drewnianą nadbudówkę ze składanymi bokami o wysokości 500 mm.
Ponadto  zbudowano dwa autobusy, jeden służył na własne potrzeby Tatra. 
Wymiary i wydajność Długość: 6450 mm (T114) lub 6780mm (T115) Szerokość: 2350 mm (T114) lub 2150mm (T115) Wysokość: 2300 mm (T114) lub 2250 mm (T115)  Masa podwozia: 2400 kg (T114)  lub 2500 kg (T115)  Masa własna: 3750 kg Ładowność: 3000 kg  Maksymalna prędkość: 60 km/h
 Zużycie paliwa: 18 l/100 km

 
W dzisiejszych czasach TATRA 114 / 115 to prawdziwa rzadkość. Kilka stoi w muzeach, kilka mają kolekcjonerzy. Czasami też pojawia się na zlotach i pokazach.
 
 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html  
 
 
BIBLIOGRAFIA

    1. HOŠŤÁLEK, Petr. Ciężarówka TATRA typ 114. Czeskie Budziejowice: Południowoczeskie Muzeum Motocykli [cyt. 2018-12-14]. 
    2. SPREMO, Mediolan. Atlas naszych samochodów 4: 1937–1963. 1. wyd. Praga: NADAS, 1991. 320 s. S. 146-150. Tatry 114 [online]. tatraportal.sk [cyt. 2018-12-14]. Dostępne z archiwum pobranego 15.12.2018. Tatry 115 [online]. tatraportal.sk [cyt. 2018-12-14]. Dostępny online. Literatura 
    3. SPREMO, Mediolan. Atlas naszych samochodów 4: 1937–1963. 1 wyd. Praga: NADAS, 1991. 320 s. ISBN 80-7030-119-8. 
    4. ŠUMAN-HREBLAY, Marian. Tatra: ciężarówki i pojazdy użytkowe, autobusy i trolejbusy. 1. wydanie Brno: Prasa komputerowa, 2010. 200 s. ISBN 978-80-251-2456-7. 
    5. ROSENKRANZ, Karel. Ciężarówki Tatra. 1. wyd. Kopřivnice: Tatra, a.s., 2007. 661 s. ISBN 978-80-239-9877-1. Zewnętrzne linki Logo Wikimedia Commons Zdjęcia, dźwięki lub filmy na temat Tatra 114/115 na Wikimedia Commons Ciężarówka TATRA typ 114 na www.motomuseum.cz Tatra 114 na www.tatraportal.sk Tatra 115 na www.tatraportal.sk

 




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz