Translate

środa, 17 sierpnia 2022

#326 - TRABANT P603

 Trabant 1.1

W Niemieckiej Republice Demokratycznej praktycznie 100 % przemysłu motoryzacyjnego zostało zrzeszone w IFA. Całe to przedsiębiorstwo działało trochę jak przedsiębiorstwo zmilitaryzowane. Każda fabryka IFY mogła być łatwo przestawiona na produkcję wojenną. Nawet produkowane tam pojazdy był maksymalnie zunifikowane. I tak np, koła do Wartburga 353, Trabanta 601, Barkasa 1000 i terenowego IFA P3 były wzajemnie wymienne. Podobnie było z innymi częściami.

Nad całą produkcją swoją żelazną łapę trzymali komunistyczni watażkowie z SED. Często więcej szkodzili niż dbali o interes państwa a posłuszeństwo wymuszali przy pomocy bandytów o gestapowskich proweniencjach czyli STASI.Warum der Trabi nie modernisiert wurde | MDR.DE

 Lecz nawet mimo nieustannego terroru inżynierowie i projektanci starali wyrwać się z zaklętego kręgu śmierdzącej Dekawki na którą skazał ich wielki brat z Moskwy i rodzimi kolaboranci.


AUTÓS LEGENDÁK, I. RÉSZ: TRABANT-MOTOR HAJTOTTA AZ ELSŐ VOLKSWAGEN GOLFOT?  - Modern Mobilitás

A oto historia jednej takiej próby.

 Krótko po prezentacji silnika Wankla w 1960 roku w VVM Automobilbau zbudowano pierwsze silniki z tłokami obrotowymi. Od 1962 silnik ten był również testowany na Sachsenring. Po wykupieniu przez IFA na początku 1965 r. praw licencyjnych do silnika z tłokami obrotowymi od NSU wyprodukowano silnik KKM 51/KKM 52 – mniejszy dla Trabanta, większy dla Wartburga. 

Przy pojemności komory 500 cm³ KKM 51 miał moc 50 KM, był instalowany w kilku Trabantach 601 i testowany na dystansie 50 000 km. Prowadzono także prace rozwojowe nad następcą typu 602 V z klasycznym silnikiem tłokowym, ale ze względów ekonomicznych musiało to zostać przerwane latem 1966 roku. 

W 1965 roku badanie opinii publicznej stwierdziło, że wielu Niemców chciałoby w przyszłości posiadać samochód  pośredni między Trabantem a Wartburgiem. 

Projektanci w Zwickau i rząd NRD początkowo zgodzili się, że Trabant 601 będzie dostępny na rynku przez około pięć lat, ale potem, jak to było w międzynarodowej praktyce, konieczny byłby następny model. W związku z tym ponownie rozpoczęto prace nad nowym małym samochodem z nadwoziem z duroplastu. Roboczo oznaczono go jako Trabant 603. 

W trzecim kwartale 1966 r. twórcy nadal budowali prototypy z kanciastymi liniami nadwozia  typu hatchback jako potencjalnie najlepszy do wykorzystania przestrzeni. Było to na długo przed wprowadzeniem na rynek VW Golfa I.

 Trabant - pryskyřičník pádivý - Home | Facebook 

Projektanci w Zwickau i rząd NRD początkowo zgodzili się, że Trabant 601 będzie dostępny na rynku przez około pięć lat, ale potem, jak to było w międzynarodowej praktyce, konieczny byłby następny model. W związku z tym ponownie rozpoczęto prace nad nowym małym samochodem z nadwoziem z duroplastu. Roboczo oznaczono go jako Trabant 603. 

Trabant 603 był w tamtych czasach bardzo progresywnym projektem nowoczesnego małego samochodu  trzydrzwiowego z tylną klapą na zawiasach. Projekt podstawowy: Lothar Sachse (SZ)portrait, modyfikacja formalna na zewnątrz Karl Clauss Dietel

 Zmarł Karl Clauss Dietel – twórca wielu motoryzacyjnych przebojów rodem z  NRD | motovoyager

projekt wnętrz także K. C. Dietel z Lutzem Rudolphem.Lutz Rudolph, Formgestalter und Künstler | Eine Biographie

30 grudnia 1966 roku VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau oficjalnie otrzymało od dyrektora generalnego VVB polecenie opracowania następcy Trabanta 601. Stało się to pod przewodnictwem Wernera Langa. bi.im-g.pl/im/2b/ff/e2/z14876459FBW,Werner-Lang... 

Celem było rozpoczęcie produkcji seryjnej na przełomie 1969 i 1970 roku. 

P 603 miał rurową ramę przestrzenną i, podobnie jak Trabant 601, nadwozie z tworzywa sztucznego. W 9 zbudowanych prototypach przetestowano różne silniki; oprócz silnika Wankla, silnik z Wartburg 353 i Škoda 1000 MB. W 1968 roku przygotowania do produkcji szły pełną parą. 

Po zainwestowaniu już 5,45 miliona marek, Günter Mittag Ilustracjawstrzymał wszystkie projekty związane z realizacją Trabanta 603 pod koniec 1968 roku. Władcom zachciało się większego pojazdu, który mógłby zastąpić zarówno Trabanta, jak i Wartburga. AUTÓS LEGENDÁK, I. RÉSZ: TRABANT-MOTOR HAJTOTTA AZ ELSŐ VOLKSWAGEN GOLFOT?  - Modern Mobilitás

W 1971 roku fabryka samochodów w Zwickau, we współpracy z władzami okręgowymi SED w Zwickau, podjęła kolejną próbę i chciała pokazać Erichowi Honeckerowi

 Ilustracja 

Trabanta 603 i przekonać go do zgody. Demonstracji osobiście zapobiegła interwencja Güntera Mittaga. 

Później pojawiły się plotki o rzekomej sprzedaży planów konstrukcyjnych koncernowi VW, ponieważ Trabant 603 można interpretować jako zapowiedź Golfa I, zarówno koncepcyjnie, jak i projektowo. Ale nie ma dowodów na to; ostatecznie również nie wydaje się to prawdopodobne ale jak to się mówi w każdej plotce tkwi ziarno prawdy.VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau - motorostalgie

Projekt Wankla również nie powiódł się w 1968 roku, ale tym razem nie z powodu przeszkód politycznych, ale z powodu przeszkód technicznych. Inżynierowie NRD szybko dostrzegli bardzo wysokie jednostkowe zużycie paliwa, spowodowane bardzo niekorzystnym kształtem komory spalania.

      

Image

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

IMCDb.org: 1966 Trabant P603 Kombi in "A Car for a Dollar, 2005"   

Niestety nie zachowało się zbyt wiele fotografii tego modelu. Pomimo "uwaleniu" projektu Trabanta 603 po kilku latach wiele z jego rozwiązań wykorzystano w Trabancie 610 (też tylko prototypowym.)

 Image 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html


Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz