Translate

środa, 24 sierpnia 2022

#333 - OD SHL M1 98 VILIERS DO SHL M17 GAZELA 175

 

 
 
5-go czerwca 1970 roku z taśmy produkcyjnej kieleckich zakładów SHL zjechał ostatni motocykl marki SHL. Historia produkcji motocykli marki SHL sięga 1937 roku. Wtedy to rozpoczęto prace konstrukcyjne nad polskim motocyklem o pojemności 98 cm3 czyli tak popularną w międzywojniu "setką".
 
 SHL – Wikipedia, wolna encyklopedia 
SHL M01 98 cm3 silnik VILIERS 1938-1939 około 2000 szt.Otmar Kwieciński, motocykle SHL

Pierwszy model motocykla SHL, produkowany był w latach 1938–1939. Opracowany został przez inż. Rafała Ekielskiego. Zabytkowe motocykle 125: klasyki PRL na prawo jazdy kat. B. Ranking TOP5  najlepszych motocykli bez prawa jazdy | Jednoślad.pl 

RAFAŁ EKIELSKI z innym swoim motocyklem SOKÓŁ 125 



 Motocykl wykorzystywał brytyjski silnik Villiers 98 cm³. Jego produkcję uruchomiono na podstawie umowy licencyjnej. Rama SHL 98 wykonana była z kształtowników tłoczonych z blachy łączonych śrubami z elementami odlewanymi. Wyprodukowano w 1938 roku niecałe 2000 motocykli a plan na 1939 rok obejmował 2 tysiące motocykli. Dostarczano też silniki dla motocykli innym producentom motocykli m.in. Podkowa 98, Niemen 98. SHL M02 - M03? na pewno nie M04! - 7307930066 - oficjalne archiwum Allegro 

 Plik:SHL factory logo (1939).jpg – Wikipedia, wolna encyklopedia Plik:SHL factory logo (1939).jpg – Wikipedia, wolna encyklopedia Plik:SHL factory logo (1939).jpg – Wikipedia, wolna encyklopedia

 
SHL M02 125 cm3 silnik DKW RT 125 około 200 szt.

Po wojnie wznowiono w Kielcach produkcję motocykli. Już w 1947 roku  przedstawiono prototyp motocykla SHL 125 – M02. Był to własny projekt z wykorzystaniem silnika S01 opartego na uproszczonym silniku DKW RT 125. Były też egzemplarze z oryginalnym silnikiem DKW RT 125. Model ten wprowadzono do seryjnej produkcji w 1948. Po wyprodukowaniu ok. 200 szt., w ramach unifikacji z Sokołem 125 zastąpiony został przez SHL M03 a następnie M04.

 SHL M02 - M03? na pewno nie M04! - 7307930066 - oficjalne archiwum Allegro 

SHL M03 125 cm3 silnik S01 350 szt.

W tym okresie w Wydziale Doświadczalnym Kieleckich Zakładów Wyrobów Metalowych (od 1948 nowa nazwa Huty Ludwików) pod kierunkiem Jerzego Jankowskiego  konstruowano również motocykle sportowe: wyścigowe i rajdowe. W jednym z modeli – RJ2 po raz pierwszy zastosowano w motocyklu polskiej konstrukcji widelec teleskopowy i tylne zawieszenie na suwakach.

 Jerzy Jankowski na przerobione przez siebie DKW Rok 1939 JERZY JANKOWSKI i jego SHL RJ2

 SHL M04 1954 - Opinie i ceny na Ceneo.pl 

SHL M04 125 silnik S-1 1949-1952 15500 szt.

 Może być zdjęciem przedstawiającym motocyklMoże być zdjęciem przedstawiającym motocykl i na świeżym powietrzu

Do naszych czasów nie zachował się żaden z motocykli RJ2. W 1952 produkcja motocykli została przeniesiona z Kielc do WFM Warszawa, gdzie do 1953/1954 r. pod znakiem SHL produkowano model przejściowy M05.

 SHL M05 

SHL M05 125 1953-1954

Motocykle z przełomu 1953/1954 roku wyposażone były w widelec teleskopowy lub trapezowy . Niektóre motocykle przejściowe mają nabite na tabliczce znamionowej M04 przekreślone na M05. 

 Poznaj historię motocykla SHL M 05R. Prawdziwy rarytas! | Świat Motocykli 

SHL M05 R 125 cm3 silnik S01Może być zdjęciem przedstawiającym motocykl i na świeżym powietrzu

Saga Rodu - SHL 150 M06-U | Echo Dnia Świętokrzyskie

 
SHL M-06U 150 cm3 silnik S-6
 Silnik W2 Wiatr

Shl M06-T 150 1959r - Klasyczna i youngtimer'owa mapa Polski


SHL M06T 150 cm3 silnik S-32U
 
MOTOCYKL SHL M11 LUX / rok produkcji 1967 - STROPY.pl

W 1958 roku produkcja motocykli powróciła do kieleckiej fabryki w 1958, Z taśmy zjeżdża nowy model M06U z silnikiem S06 o pojemności 150 cm³. Produkcję tej wersji zastąpiono rok później przez wersję M06T z nowocześniejszym zawieszeniem przednim na wahaczu pchanym. Produkowano go do  którą produkowano do 1961 r.

Kultowe jednoślady minionej epoki: SHL M11 W [opinie, ceny, opis, dane  techniczne] | motovoyager 
SHL M11 175 cm3 silnik S32U
 
 Motor SHL M11 - Opinie i ceny na Ceneo.pl
SHL M11W 175 cm3 silnik W2A 

SHL M17 Gazela emblemat logo napis znaczek bak!! - 6909688907 - oficjalne  archiwum Allegro

SHL M17 GAZELA 175 silnik W2

W maju 1961 do seryjnej produkcji wprowadzono model M11. był to pierwszy polski jednoślad z silnikiem klasy 175 cm³. Oprócz nowego silnika S32, wprowadzono takie nowości, jak: zamek kierownicy, tylny bagażnik, cygarowy tłumik, czy też sprzęgło z centralną sprężyną dociskową. Konstrukcja była cały czas modernizowana. 

W latach 1967-1968 produkowano ponadto ulepszoną wersję M11W, z nowym silnikiem W-2A Wiatr.

Modele M11 i M11W były produkowane także w wersji eksportowej – „Lux”. Sprzedawano ją m.in. w USA oraz w Indiach. Indie w 1963 zakupiły licencję na produkcję modelu M11 z silnikiem S32. 

 Modified Rajdoot k Papa SHL 1966 Model | Restoration & Modification | 2  Stroke Bike | Engineer Singh - YouTube

Latem 1968  roku wprowadzono do produkcji całkowicie nową konstrukcję. Był to motocykl SHL M17 GAZELA z silnikiem 175 cm³. W trakcie jego opracowywania wykorzystano wiele rozwiązań zastosowanych w prototypowych motocyklach JUNAK M14

 SFM M14 Iskra – Wikipedia, wolna encyklopedia  oraz WFM M16 TARPAN.

 WFM-ki przegląd 

Model ten był produkowany od 1968 do 1970 roku

 







 


 



Prace nad następcą SHL M11 trwały w latach 1963–1968 i w rezultacie powstał SHL M17 Gazela z całkowicie nowym układem napędowym, związanym z dopasowaniem do stylistyki nowego motocykla. Konstrukcję silnika Wiatr opracowano oraz podjęto produkcję w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie, a produkcję podwozi i montaż pojazdu Zakładach Wyrobów Metalowych w Kielcach. Silnik o oznaczeniu W-2 skonstruowany przez inż. Wiesława Wiatraka we współpracy z Politechniką Krakowską o pojemności zwiększonej o 1 cm³ (do 174 cm³) charakteryzował się m.in. mocą większą o 4,5 KM od silnika WFM S-32, uzyskaną dzięki optymalizacji napełniania cylindra, a także zwiększeniu wytrzymałości układu korbowego. Motocykl po raz pierwszy w powojennej produkcji polskiej wyposażono w zapłon bateryjny oraz alternator 12-woltowy 50 W, skonstruowany z zespolenia w jedną całość alternatora i aparatu zapłonowego zaprojektowanych kilka lat wcześniej z przeznaczeniem dla modernizowanej wersji Junaka. Od nowa zaprojektowano pojedynczą ramę kołyskową o dużej wytrzymałości. Zawieszenie przednie bazowało wciąż na wahaczu pchanym, lecz skrócono jego długość i amortyzatory teleskopowe ukryto w elementach nośnych wahacza, co poprawiło też estetykę[1]. W Gazeli po raz pierwszy w Polsce zastosowano też amortyzatory tylne z dwustopniową regulacją twardości, a także reflektor zabudowany ze zbiornikiem paliwa[1].


Model turystyczny M17 produkowany był w okresie od września 1968 do 1975 czerwca 0 roku, w liczbie około 50 000 egzemplarzy, z czego ok. 15 000 na eksport[1]. Motocykl ten nie odbiegał od nowoczesnych konstrukcji w owym czasie, głównym minusem była jego wysoka cena – 17 300 zł[1]. Problemem były też awarie w układzie przeniesienia napędu (głównie skrzynia biegów) z uwagi na dysponowaną moc silnika. Dodatkowo silnik W-2 posiadał dość częstą tendencję do zacierania się w okresie docierania silnika. Brak popytu przyczynił się do zatrzymania produkcji.



SHL M17 GAZELA 175 cm3 1968-1970 silnik W2A 50000 szt.



Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

 

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz