Translate

piątek, 19 sierpnia 2022

#332 - WFM OSA M50/M52 - FELIETON SENTYMENTALNY czyli NAJPIĘKNIEJSZY SKUTER ŚWIATA

GDYBYM DOPADŁ TEGO DRANIA KTÓRY ZNISZCZYŁ PRODUKCJĘ SKUTERA WFM "OSA" TO TYP NIE PRZEŻYŁBY 5 MINUT.


WFM OSA: jedyny polski skuter

Po zakończeniu wojny kraj rozpoczął odbudowę wszystkiego. Trzeba było odbudowywać całe miasta i fabryki zniszczone przez Niemców a jeśli ci jakimś cudem je pominęli w swoich działaniach to często nie przepuścili im Ludzie Radzieccy z Pepeszami. Grabili i wywozili w głąb ZSRR wszystko co się tylko dało. Jak im przyszła ochota to zamiast rabunku trudnili się wysadzaniem w powietrze całych fabryk i miast. Np. w 1945 roku zdewastowali w ten sposób cały Koszalin - ocalało około 5% zabudowy dużego miasta o które nie toczyły się żadne walki. A co tam. To nie ich. 

W ocalałych zakładach wznawiano produkcję. Przede wszystkim artykułów najbardziej potrzebnych przy odbudowie. Cement, cegła, pustaki, stal budowlana. Powoli rusza produkcja lokomotyw i wagonów kolejowych. Powstają firmy przerabiające stare ciężarówki na autobusy. Ma to zapewnić możliwość podróżowania. O własnym samochodzie osobowym wielu Polaków może sobie tylko pomarzyć. 

I tu na scenę wkraczają firmy budujące motocykle i motorowery. Proste i tanie. O jakości nie warto wspominać bo była wtedy jak wszystko w tym kraju zniszczonym przez wojnę, okupację i dzikie hordy azjatyckie. 

Pierwszym powojennym motocyklem był Sokół 125 skonstruowanym w Polsce po wojnie, a jego produkcję uruchomiono w już 1947 w Państwowych Zakładach Samochodowych nr 2 w Warszawie. Nazwa Sokół nawiązywała do przedwojennych konstrukcji PZInż.. Konstrukcyjnie przypominał motocykl Sokół 98 z silnikiem Viliersa znudowany przez Stefana Porazińskiego. 

  

Tego samego który po wojnie budował "Junaka".  Zastosowano w nim jednak silnik zbudowany w oparciu o uproszczony silnik DKW RT125 projektu inż. Fryderyka Bluemke, późniejszego twórcy  silników do SYRENY. Silnik legendarnej syreny był od motopompy? To bzdura! Zobacz ZDJĘCIA -  Dziennik.pl

[img]


W 1950 zapadła decyzja o zakończeniu produkcji na rzecz rozwoju ilościowego i jakościowego modelu SHL M04

 

 SHL M04 1950R i wielki pasjonat polskich i nie tylko zabytkowych motocykli, kolekcjoner i człowiek który wie o nich WSZYSTKO pan Piotr Kawałek z Wrocławia

Potem pojawiła się warszawska WFM 125 i jej świdnicki klon WSK 125. Z kieleckie fabryki wyjeżdżają na kiepskie polskie drogi komfortowe SHL M06 i M11. We Wrocławiu buduje się Rysie i Żaki a w Bydgoszczy Komary. Szczecinie powstają wspaniałe Junaki. Polska powoli staje się potęgą motocyklową.   Rosną apetyty klientów. W Europie coraz większą popularnością cieszą się skutery. Prym wiedzie włoska Vespa 

 Włoski skuter Vespa 125 Primavera model w skali 1-9 - Modeledo.pl 

oraz Lambretta

 lambretta – Wikisłownik, wolny słownik wielojęzyczny 

Tuż za nimi jadą Zündapp Bella Zündapp Bella | oldtimerbazar.pl 

Peugeot 157B PEUGEOT 157b rocznik 58,stary skuter - 6887267516 - oficjalne archiwum  Allegro 

 

W NRD pojawia się IWL BERLIN

oraz TROLL 1



U naszych południowych sąsiadów w 1957 roku rusza produkcja skuterów CEZETA 125

  Skuter piękny jak odkurzacz. Kultowa Cezeta wraca na drogi w horrendalnej  cenie!a niedługo bo 1967 nadjedzie  TATRANTatran S125. Słowacka Osa | Świat Motocykli 

Nawet sowieci skopiowali włoską Vespę i produkowali ją ja Wiatka 150. Skuter Wiatka WP 150. Radziecka Vespa | Świat Motocykli 

 Kolejnym skopiowanym przez sowietów skuterem był niemiecki Glas Goggo 200 sprzedawany jako Tuła T200

Za olbrzymią popularnością skuterów stał niejaki Corradino D’Ascanio. Postanowił on stworzyć coś innego niż tradycyjny motocykl - coś łatwego, ładnego, taniego oraz prostego w użytku. Tak powstała w roku 1946 pierwsza Vespa. 

 Vespa 

Również w Polsce widziano potrzebę uruchomienia produkcji skuterów. Świadczył o tym ogromny popyt na włoskie i francuskie skutery importowane do Polski. 

Pojawiały się różne krajowe pomysły na taki pojazd. Np. skuter Odra. Powstał w jednym egzemplarzu w Pilczyckich Zakładach Metalowych w 1957 roku.

Niestety niewiele o nim wiadomo. Skuter Odra 

Skuter Odra

Rozpoczęły się prace konstrukcyjne nad polskim skuterem. Powstały trzy prototypy. Bąk, Żuk oraz Osa. Brak dostępnego opisu zdjęcia.

O Bąku niewiele wiadomo. Wiadomo że miał konstrukcję podobna do Osy z ruchomym przednim błotnikiem.  Odpadł jednak już na samym początku testów porównawczych. Jego nadwozie można było określić jako dziwaczne jak na tamte czasy. Dziś pewnie by się podobał. Z kolei prototyp polskiego skutera, model Żuk był już bardziej zbliżony do Osy – posiadał nieruchomy błotnik, a nadwodzie uzyskało głębsze przetłoczenia – miało to realny wpływ na sztywność elementów.

 Fot. Archiwum

ŻUK  

 Żuk też piękny nie był.  No a jego nazwa bardziej pasowała do furgonetki z Lublina niż do eleganckiego skutera. Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Wybór zgrabnej, nakreślonej pewną ręką artysty Osy na model produkcyjny nikogo nie dziwił.


Motocykle PRL - Posts | Facebook

WFM Osa

W 1956 roku  podjęto decyzję, że do produkcji trafi OSA. W roku 1957 wykonano serię próbną w liczbie pięciu sztuk. Podobno potem jeszcze było ich 10. Głównymi twórcami skutera byli inżynierowie Krzysztof Brun , Jerzy Jankowski Jerzy Jankowski na przerobione przez siebie DKW Rok 1939 i Tadeusz Mathia

Skutery były poddawane testom drogowym, które miały zidentyfikować problemy i wady konstrukcyjne. Szybko okazało się, że Osa w wersji „Beta” była całkiem niezłym pojazdem. Osa miała sporych rozmiarów koła jak na skuter. 14-calowe felgi sprawiały, że jazda po dziurawych, polskich drogach i ulicach nie była tak bardzo uciążliwa. Prześwit 160 mm sprawiał, że dzielność terenowa potrafiła zadziwić niejednego motocyklistę. Brak dostępnego opisu zdjęcia. 

Jan Kobuszewski na Osie

W roku 1960 cały motocyklowy świat zobaczył skuter WFM Osa M50.  Skuter został wystawiony do startu w słynnym wówczas terenowym rajdzie sześciodniowym w Austrii. Był to również pierwszy rok, w którym regulamin FIM pozwalał na start skuterów w sześciodniówce!

 Osa otrzymała oczywiście szereg zmian z silnikiem 175 cm3 włącznie oraz kołami 16″ na czele. 

Mirosław Malec zdobył złoty medal, a Józef Rewerelli i Maciej Piątkowski srebrne. To jednak nie wszystko: Lambretta nie dojechała do mety – to był nie tylko sukces sportowy, ale przede wszystkim marketingowy lub po prostu propagandowy. I to nie był jedyny sukces skutera OSA.

 OSA Malec




Historia pewnego rekordu. Jak skuter OSA zdobył sławę - Historia w  INTERIA.PL










Skuterem po ulicach mego miasta mknę. Modsi - hipsterzy z PRL-u - Historia  w INTERIA.PL
Niektórzy do Osy mocowali wózek boczny tzw. Kosz.







 

Ze stalowymi elementami tłoczonymi w Polsce zawsze były kłopoty. WFM borykało się z dużymi problemami produkcyjnymi. Nie byli w stanie produkować głęboko tłoczonych blach karoseryjnych. Rozpoczęcie produkcji przeciągało się w nieskończoność. W końcu podpisano umowę z Hutą Łabędy, która rozpoczęła dostawy karoserii. Długi czas od opracowania projektu do jego wdrożenia wyszedł Osie na dobre. Dokonano szeregu modyfikacji zmieniajac między innymi sposób odpalania motocykla na nożny.  Pierwsze Osy zjechały z linii montażowych w roku 1959. Mimo dosyć wysokiej ceny, 17 tys. zł w całej Polsce ustawiły się kolejki.  Produkcja WFM Osa sprzedawała się na pniu.

Niestety jak zwykle mimo testów i nakładów pracy, Warszawska Fabryka Motocykli nie ustrzegła się wad konstrukcyjnych a Osa musiała przejść swoje choroby wieku dziecięcego. Silniki się przegrzewały, świece zapłonowe ciągle mostkowały, mały był zbiornik paliwa,  kanapa była raczej sportowa niż komfortowa no i angielski układ dźwigni zmiany biegów i hamulca tylnego - nożnego (odwrotny niż normalnie). Część elementów zmodernizowano niemal od razu, jednak zmiany te nie zdały się na niewiele. Dopiero skuter Osa M52 wprowadzony do produkcji w roku 1962 został pozbawiony tych wszystkich wad..WFM Osa – legenda polskich szos | Świat Motocykli

Polski skuter Osa M50 i M52

W ramie Osy M50 znajdował się dwusuwowy silnik jednocylindrowy, chłodzony powietrzem o pojemności 148 cm3. Jednostka ta osiągała moc  6,5 KM. Warto zaznaczyć, że do produkcji trafił również model M52.

Początkowo skuter ten produkowany był wyłącznie na eksport, a większość z wyprodukowanych modeli pojechała do Indii. Dopiero po jakimś czasie model M52 trafił na rynek wewnętrzny. To ważne ponieważ dopiero skuter M52 był pozbawiony wad, o których wspominałem wyżej. Miał większy i mocniejszy silnik (172,2 cm3 oraz 8 KM przy 4800 obr./min), wprowadzono w nim chłodzenie silnika za pomocą specjalnej dmuchawy. Ta modyfikacja raz na zawsze zażegnała problem przegrzewającego się cylindra. Zmieniono w nim tylna, ruchomą część nadwozia ze stalowej na z tworzywa sztucznego. Dodatkowo w modelu tym zastosowano większą kanapę i bagażnik.






Prospekt SKUTER WFM Osa, MOTOCYKL M06, lata 60-te - 8809796726 - oficjalne  archiwum Allegro




 

 



M52 Osa















 

 

 W 1964 roku Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego podjęło decyzję o likwidacji WFM i - przy okazji - produkcji Junaka 350 w Szczecinie. Zabudowania WFM miały przejąć Państwowe Zakłady Optyczne, a produkcję motocykli ograniczono do WSK Świdnik i kieleckiej SHL. Ostatnie Osy zmontowano na warszawskiej Pradze w roku 1964, już pod szyldem PZO. Co do ogólnej ich liczby rozbieżności są spore: od 23 do 28 tysięcy. Większość produkcji trafiała do Indii. Brak jednak informacji o wielkosci eksportu na tamtejszy rynek. Nic też nie wiemy o tym, czy doszło do sprzedaży licencji, jak w przypadku motocykla SHL M 11 pod marka RAJDOOT, który był w Indiach produkowany aż do roku 2005! 



Czyżby indyjska Osa?

Jak w polskiej Osie - łańcuszek od spłuczki musi być.
 

Ta świetna polska konstrukcja miała szanse na dalszy rozwój. Może dziś Osa byłaby marką znaną na całym świecie. Mimo iż na deskach konstruktorów były już projekty następców produkcję zlikwidowano. Teraz po wielu latach każda Osa jest wspaniałym zabytkiem i świadkiem naszej motoryzacyjnej historii.

Dla mnie jest pojazdem szczególnym. Mój śp. tata kupił Osę M50 w 1962 roku. Miała piękny seledynowy kolor. Była egzemplarzem tzw. przejściowym bo posiadała szereg elementów z M52. Przez 10-11 lat cierpliwie woziła moich rodziców, moja siostrę i mnie z psem owczarkiem podhalańskim. Jej chyba największym wyczynem była jazda przez kartoflisko z dwoma dużymi facetami na kanapie z których ten z tyłu na kolanach trzymał 30-to kilowy silnik zaburtowy do motorówki. Również jazda całą czteroosobową rodziną nie sprawiała jej trudności. To na niej jako smarkacz nauczyłem się jeździć. Pierwsze kilometry przejechane pod okiem taty. Najpierw gdzieś na pustym placu. Potem na normalnej drodze. Gówniarz byłem więc tata siedział za mną by w razie czego interweniować. Byłem jednak chyba pojętnym uczniem bo nigdy do takiej interwencji nie doszło. Nauczyłem się nie tylko jeździć oraz  poruszać się w ruchu ulicznym ale też dbać o pojazd a nawet samodzielnie dokonywać mniej skomplikowanych napraw.


 

 Pod nieobecność taty, podkradałem mu skuter by poszaleć po bezdrożach. Często ze zdjętym nadwoziem by go przypadkiem nie uszkodzić. Siedziało się na baku. Jeździło się też na stojąco, stojąc na podnóżkach. Tata chyba wiedział o tych moich wyczynach ale jakoś nigdy nie miał żadnych pretensji. Osa była systematycznie doposażana. Miała rozwiercony cylinder do 175 cm3, założone kierunkowskazy oraz bagażnik tylny i stelaże boczne na kufry.  Dostała też przednią owiewkę z plexiglasu. Zmieniła kolor na wiśniowy a potem na ciemno szary. Po 10-11 latach, chyba w 1973 roku została sprzedana w Łodzi. Ciekaw jestem czy jeszcze żyje. Może ktoś zna dalszą historię tej Osy. Miała bełchatowskie numery rejestracyjne zaczynające się na FO 4283 choć mogę się mylić. Numeru niestety dokładnie nie pamiętam. Na zdjęciu jest co prawda widoczny ale raczej słabo.

Nastał czas samochodu jako normalnego środka transportu dla rodziny. 

 

 

 

WFM OSA M55 - PROTOTYP 

 

 http://www.polskiemotocykle.mik.pl/galerie/gal_odra_zuk_bak/m57.jpg 

Potencjalny następca Osy skuter WSK M57 MONTANA (prototyp). Nadwozie projektował Cezary Nawrot.

Współczesna wariacja na temat Osy?






Kultowe jednoślady minionej epoki: Polski skuter Osa [opinia, dane  techniczne, wady, zalety]] | motovoyager


Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

 

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz