MĘSKI BIGOS

NASZE MĘSKIE (I NIE TYLKO) FASCYNACJE

Translate

poniedziałek, 19 grudnia 2022

#364 - Karosa T 500 HB – autobus stworzony do jazdy w górach

 

Wielu miłośników motoryzacji słyszało zapewne o specjalnych konstrukcjach przeznaczonych do eksploatacji w terenach górzystych. Najczęściej są to samochody ciężarowe które służą do zwózki ściętego drewna z górskich lasów. Wyposażane są w specjalne przyczepy o regulowanej długości tzw. dłużyce. Mają tą zaletę że można je dostosować do długości zwożonych pni. Kiedyś w Polsce takim powszechnie w gospodarce leśnej samochodem była czechosłowacka Praga V3S. 

Dawniej znaczy... lepiej? | PeakD 

Te czechosłowackie samochody ciężarowe z nisko położonym środkiem ciężkości i napędem 6x6, początkowo przeznaczone głównie na potrzeby Armii Czechosłowackiej, zdały w leśnictwie swój egzamin celująco. Można je czasem nawet w obecnych czasach spotkać przy tej jakże ciężkiej pracy. 

W górach  używano też innych pojazdów. Często były to samochody z amerykańskiego demobilu wojskowego. Przykładem niech będą Autocar U7144T 4-5 ton 4x4Bieszczady Baza Ludzi Umarłych - Posts | Facebook czy również czechosłowacka dama wagi ciężkiej czyli Tatra 111 (jeśli interesuje was to auto to zapraszam do biblioteki bloga). Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu 

Dużą rolę odegrały też ciągniki budowane specjalnie do pracy w górach. Przykładem niech będzie węgierski traktor Dutra (niedługo felieton o tej maszynie),Świętno czy też polski traktor Polski zapomniany ciągnik górski na bazie Ursusa C-330 - YouTube 

na bazie Ursusa C330. 

 

W Polsce góry to niewielki fragment powierzchni kraju. Zapotrzebowanie na tego typu maszyny jest więc raczej niewielkie. Nie jest opłacalne uruchamianie specjalistycznej produkcji. Co innego kraje górzyste takie jak Czechy, Słowacja, Rumunia, Austria, Szwajcaria itp. Szczególnie dużo takich konstrukcji jak już pewnie zauważyliście powstało w dawnej Czechosłowacji. Praktycznie każdy nowy projekt samochodu ciężarowego, autobusu, ciągnika rolniczego miał swoje wersje górskie. Był jednak jeden projekt który od początku do końca był przeznaczony do prowadzenia transportu osobowego w górach. Był to autobus zwany Tatra 500 HB lub Karosa T500HB (horský bus) .

Projektujący go konstruktorzy zastosowali w nim kilka niekonwencjonalnych rozwiązań. Nie wszystkie jednak sprawdziły się podczas codziennej eksploatacji.

Pierwszy prototyp powstał jeszcze pod nazwą Tatra 500. Było to na przełomie 1949-1950 roku choć o budowie takiego autobusu myślano w firmie Tatra jeszcze w czasie okupacji niemieckiej. Wiadomo wojna i okupacja nie będzie trwała wiecznie a taka konstrukcja może okazać się niezbędna. Ot taki czeski pragmatyzm.

Dopiero w późniejszym okresie autobus otrzymał nazwę do seryjnej produkcji Karosa T 500 HB


Nowy autobus miał samonośną karoserię. Było to pierwsze takie rozwiązanie w historii czechosłowackich autobusów. Jednocześnie na wysokim szczeblu podjęto decyzję, że od tego momentu wszystkie produkowane w tym kraju będą miały takie karoserie. Rzeczywistość jednak okazała się bardziej brutalna.  Nadwozia o konstrukcji samonośnej miały bardzo krótką żywotność. Nie wytrzymywały trudów codziennej eksploatacji. Podobny problem miały polskie autobusy San H01 i San H25/27. Przykładowo autobus Skoda 706 RTO  (znany też jako Jelcz 043) seryjnie produkowany w mieście Vysoké Mýto od 1958 roku miał karoserię z klasyczną ramą podwozia. Natomiast prawdziwe, seryjne, nadwozie samonośne otrzymał dopiero autobus Karosa serii Škoda 11.

Nad kształtem karoserii pierwszego prototypu miał swój udział młodszy Josef Sodomka, któremu do 1950 roku umożliwiono kierowanie upaństwowionym w 1948 roku swoim dawnym przedsiębiorstwem SODOMKA, teraz już pod zmienioną nazwą Karosa. Jednak w 1950 roku Sodomka został aresztowany i skazany na 3 lata więzienia. Po odsiedzeniu niesłusznej kary pracował w przedsiębiorstwie LIAZ Mnichovo Hradiště. Zmarł z powodu choroby nerek 13 lutego 1965 roku.

Górski autobus Karosa T 500 HB był planowany na 43-60 pasażerów, co zaliczało go do grupy średnich autobusów. Wycieczkowa wersja miała 35 siedzeń stałych oraz 9 składanych strapontenów, z czego 6 w środkowym przejściu. Inna konfiguracja miała 37 siedzeń stałych i 9 składanych strapontenów. Natomiast wersja liniowa miała 29 siedzeń i 14 miejsc stojących. W archiwach zachował się także rysunek z 31 miejscami siedzącymi i 29 stojącymi.


Wejście do autobusu umożliwiały jedyne drzwi, umieszczone po prawej stronie pojazdu za przednią osią. Były to drzwi dwuskrzydłowe, sterowane systemem elektropneumatycznym.










 

 

 

Górski autobus miał długość 9,42 m, szerokość 2,35 m, a więc był o 113 cm krótszy i o 15 cm węższy niż produkowany w latach 1947-1958 autobus Skoda 706 RO. W środkowej części pod podłoga autobusu wygospodarowano pojemna przestrzeń bagażową, dostępną z obu stron pojazdu.

Do napędu dwóch tylnych osi zastosowano chłodzony powietrzem ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny Tatra o pojemności skokowej 9884 cm3. Powstał on na bazie 12-cylindrowego silnika Tatry 111, któremu konstruktorzy odjęli cztery cylindry oraz dokonali szereg modyfikacji.

Ciekawym rozwiązaniem była wentylacja wnętrza pojazdu. Otwory ssące powietrze do środka znajdowały się nad szybami czołowymi, skąd dystrybuowano powietrze specjalnymi kanałami umieszczonymi nad bocznymi oknami. Natomiast z wnętrza powietrze wypływało przez 40 tys. małych otworów umieszczonych w suficie do przestrzeni w podwójnym dachu, by przez dwa specjalne otwory z klapkami, wydostać się do atmosfery. Jeżeli jakiś pasażer chciał mieć więcej powietrza, to mógł otworzyć górną część bocznego okna. 

Ówczesną nowością, chociaż w praktyce nie najlepszą, było też elektryczne ogrzewanie zaprojektowane przez PAL Magneton Kroměříž. Zasilane trójfazowym alternatorem pracowało tylko przy włączonym silniku. Podczas mrozów się jednak nie sprawdziło.



Jazdy testowe pierwszego prototypu Tatra 500 rozpoczęły się na początku 1950 roku. Do uruchomienia produkcji seryjnej wciąż było jeszcze daleko. W latach 1951-1954 powstały kolejne trzy prototypy z różnymi rozwiązaniami dotyczącymi przede wszystkim systemu napędowego. Natomiast nadwozia były już gotowe do produkcji.

 

 

Dwa prototypy w maju 1954 roku poddano próbom porównawczym w warunkach górskich. Jeden miał w tylnej części wahliwe półosie Tatry, a drugi sztywne zawieszenie Pragi. Karosa preferowała sztywne rozwiązanie, co było uzasadnione łatwiejszą implementacją do samonośnej karoserii. Ostatecznie ten pojedynek nie został rozstrzygnięty.

  









 

 

 

Seryjna produkcja autobusu, już pod nazwą Karosa T 500 HB, rozpoczęła się w 1954 roku, a zakończyła w 1957 roku. Wyprodukowano 521 autobusów, które eksploatowano na terenie ówczesnej Czechosłowacji. Większość tych autobusów eksploatowano w oddziałach ČSAD nie tylko na terenach górskich. Można je było spotkać także na liniach międzynarodowych jak m.in. Brno – Wiedeń, czy Bratysława – Budapeszt. Część wykorzystywano na wycieczki zakładowe.

Ostatecznie nie spełniły one pokładanych nadziei i jako pojazdy awaryjne przeszły do historii. Nadszedł czas Škody 706 RTO.

Źródło: Regionalne Muzeum Vysokie Myto
























JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

http://ziolawglowie.blogspot.com/2021/05/dugo-chodze-od-lekarza-do-lekarza-i.html 
http://ziolawglowie.blogspot.com/2017/06/kwiaty-czarnego-bzu-nie-przegab.html 
http://ziolawglowie.blogspot.com/2017/04/dna-moczanowa-zmora-miesozercow.html 
http://ziolawglowie.blogspot.com/2016/12/v-behaviorurldefaultvmlo.html 
https://afterthereset.blogspot.com/2021/06/gryficka-ciuchcia.html  
https://afterthereset.blogspot.com/2021/04/polanow-pollnow-polanowo-gdzie-to-jest.html
https://afterthereset.blogspot.com/2021/04/wolin-wollin-wyspa-i-nie-tylko-wyspa.html 
https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/pomys-na-obiad-perski-chodnik-na-upay.html 
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-125-nadziei-na-przyszosc.html 
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

REKLAMA







 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

http://ziolawglowie.blogspot.com/2021/05/dugo-chodze-od-lekarza-do-lekarza-i.html 
http://ziolawglowie.blogspot.com/2017/06/kwiaty-czarnego-bzu-nie-przegab.html 
http://ziolawglowie.blogspot.com/2017/04/dna-moczanowa-zmora-miesozercow.html 
http://ziolawglowie.blogspot.com/2016/12/v-behaviorurldefaultvmlo.html 
https://afterthereset.blogspot.com/2021/06/gryficka-ciuchcia.html  
https://afterthereset.blogspot.com/2021/04/polanow-pollnow-polanowo-gdzie-to-jest.html
https://afterthereset.blogspot.com/2021/04/wolin-wollin-wyspa-i-nie-tylko-wyspa.html 
https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/pomys-na-obiad-perski-chodnik-na-upay.html 
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-125-nadziei-na-przyszosc.html 
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 



 

o grudnia 19, 2022
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nowszy post Starszy post Strona główna
Subskrybuj: Komentarze do posta (Atom)

Nazywam się Wojciech Godlewski. Na Męskim Bigosie, dzielę się z wami, moimi pasjami.

Moje zdjęcie
MĘSKI BIGOS
Wyświetl mój pełny profil

Subskrybuj

Posty
Atom
Posty
Komentarze
Atom
Komentarze

OBSERWUJEMY TEGO BLOGA

Strony

  • Strona główna

Blogi godne polecenia

  • after the reset
    *Gunther Holtorf❤️ - 26 LAT W DRODZE / 215 KRAJÓW
    3 lata temu
  • autoArchiwum | CZYTELNIA
    LICORNE Z SAARBRUCKEN ZANIM STAŁO SIĘ NIEMIECKIE
    6 dni temu
  • Dotknąć czasu.
    10 miesięcy temu
  • Modele Sławka
    Mercedes-Benz SL (R129) - kolejne moje utrapienie. Część 2. Aktualizacja.
    4 miesiące temu
  • TO TU, TO TAM
    ARBORETUM W ROGOWIE
    8 lat temu
  • Wędrowiec Ruszowski
    Zapraszamy na Jagodowe Lato do Ruszowa!
    18 godzin temu
  • ZIOŁA W GŁOWIE
    DEPRESJA, NIEDOCZYNNOŚĆ TARCZYCY, ZŁY SEN. WYPRÓBUJ ASHWAGANDĘ
    5 lat temu
Pokaż 5 Pokaż wszystko

Archiwum bloga

  • ►  2023 (124)
    • grudnia 2023 (20)
    • listopada 2023 (23)
    • sierpnia 2023 (7)
    • lipca 2023 (17)
    • czerwca 2023 (14)
    • maja 2023 (12)
    • kwietnia 2023 (2)
    • marca 2023 (12)
    • lutego 2023 (3)
    • stycznia 2023 (14)
  • ▼  2022 (121)
    • grudnia 2022 (30)
    • września 2022 (2)
    • sierpnia 2022 (27)
    • maja 2022 (38)
    • kwietnia 2022 (8)
    • marca 2022 (6)
    • lutego 2022 (3)
    • stycznia 2022 (7)
  • ►  2021 (217)
    • grudnia 2021 (27)
    • listopada 2021 (20)
    • października 2021 (22)
    • września 2021 (29)
    • sierpnia 2021 (19)
    • lipca 2021 (28)
    • czerwca 2021 (26)
    • maja 2021 (15)
    • kwietnia 2021 (18)
    • marca 2021 (7)
    • lutego 2021 (6)
  • ►  2018 (37)
    • lipca 2018 (9)
    • czerwca 2018 (28)

Szukaj na tym blogu

Byliśmy tu i czytaliśmy

Translate

Popularne posty

  • #072 - BAŁTYK - Zapomniany autobus z Koszalina / Forgotten bus from Koszalin / Vergessener Bus aus Koszalin / Забытый автобус из Кошалина
        Po II Wojnie Światowej władze zdawały sobie sprawę z ogromnego zapotrzebowanie na pojazdy mogące pełnić funkcję transportu zbiorowego. B...
  • #327 - IMR TARA
         Pisałem ostatnio o jugosłowiańskim samochodzie terenowym IMV 750 4X4. Jeśli czytaliście to pewnie już wiecie że że w trakcie procedury ...
  • #081 - POGOTOWIE RATUNKOWE W BLOKU WSCHODNIM / NOTFALL IM OSTBLOCK / EMERGENCY IN THE EAST BLOCK
       W jednym z ostatnich postów na tym blogu pisałem o samochodach specjalistycznych a mianowicie o autach pożarniczych używanych w tzw. Kraj...
  • #169 - Škoda 973 Babeta 1952-1956
              Škoda 1101 VO/P (Type 938) '1948–51 Po II Wojnie Światowej Czechosłowacja znalazła się na krótki czas w tej dobrej sytuacji ...
  • #073 - POMORSKIE WĘDRÓWKI - BOBOLICE / BUBLITZ czyli Witajcie wędrowcy na szlaku.
        WITAJCIE WĘDROWCY   . Jest wiosna, powoli robi się coraz cieplej. I choć majówka w tym roku, ze względu na pogodę, niezbyt nam się uda...
  • #324 - IMV 750 4X4
    Pomimo dominującego wpływu ZSRR na politykę gospodarczą tzw. państw socjalistycznych, praktycznie każde z nich w mniejszym lub większym zakr...
  • #066 - ACH TE WSPOMNIENIA - Jak to było 50-60 lat temu ? / How it was 50-60 years ago ?
          Czy zastanawialiście się jak motoryzacja, transport wpisuje się w otaczający nas świat? Właściwie to jak wpisywała się kiedyś? Wtedy g...
  • #340 - IDA / OPEL KIKINDA
       O tym jak wiele marek samochodów było produkowanych lub montowanych w Jugosławii a wszystkie one  miały jugosłowiańską markę umieszczan...
  • #108 - TATRA T87
        . Projektantami Tatra 87 byli  Hans Ledwinka i Erich Übelacker   T atra 87 był luksusowym samochodem z chłodzonym powietrzem ośmiocy...
  • #496 - START / Kosmiczny Van
    Na fali mody i fascynacji lotami kosmicznymi, w różnych krajach zaczęły powstawać samochody, których nadwozia, ewidentnie nawiązywały swoją ...

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Powered By Blogger
Motyw Rewelacja. Obsługiwane przez usługę Blogger.