Translate

sobota, 17 grudnia 2022

#363 - Škoda 976 – FALSTART

 Škoda 976 s předním pohonem a karoserií z Karosy Vysoké Mýto (1956) 

W połowie lat 50-tych XXw. w zakładach Skoda podjęto działania mające w przyszłości doprowadzić do wprowadzenia na rynek nowego modelu samochodu. Po Skodzie 1101/1102 

 Skoda 1101 Sport – historia modelu

wprowadzono do produkcji niezwykle udany model Skoda 1200 

 1955 Škoda 1200 — Drives.today 

a następnie Skodę 440/445/450 Spartak

 Škoda 445 – Wikipédia 

 i Skodę 702/985/Octavia/Felicia. 

 Škoda Octavia (1959) – Wikipedia, wolna encyklopedia 

Wszystkie te samochody odniosły sukcesy rynkowe nie tylko w Czechosłowacji. Były bardzo chętnie kupowane w Europie zachodniej. Chęć utrzymania się na tamtejszych rynkach wymuszała częste modernizacje oraz sukcesywną wymianę modeli. Konkurencja przecież nie śpi. 

 

Do współpracy zaangażowano firmę Karosa. Dawna Sodomka to najbardziej doświadczony zespół projektantów i designerów samochodowych w Czechosłowacji. 

O Karosie i jej projektach ostatnio pisałem przy felietonie o Skodzie 440 Karosa. Zainteresowanych zapraszam do biblioteki bloga.

Wiosną 1956 roku na drogi wyjechała Škoda 976 z napędem na przednie koła i nadwoziem firmy Karosa z Vysokeho Mytho. 

Skoda 976 Karosa prototype | Adrian Kot | Flickr

 

Po określeniu założeń jakim miał odpowiadać nowy projekt, sięgnięto po leżące na półkach (stojące w garażach) gotowe projekty. Trzy z nich powstały w firmie Skoda a jeden  w Karosa Vysoke Mytho.  Škoda typ 978 z silnikiem z przodu i napędzającym tylne koła,

ŠKODA Š978 (Typ 978), 1956 rok : Samochody zabytkowe  

SKODA TYP 978

Škoda 977 – Chlazené vzduchem i vodou | Automobil Revue

Škoda typ 977 z silnikiem za tylną osią i trzeci z oznaczeniem  oraz
Škoda Š 976 i silnikiem z przodu, napędzający koła przednie.

 Web Car Story: Skoda 976 Czwarty projekt o nazwie Karosa Start 900

 Start 900 – Téměř zapomenutý projekt | Automobil Revue 

o którym niedługo napiszę (pilnie poszukuję materiałów dot. tego auta a także biografii jego konstruktora pana Rudolfa Vykoukala), stworzył pracownik Ministerstwa Inżynierii, inż. Rudolf Vykoukal we współpracy z konstruktorami z Karosa w Vysokeho Mytho.

  

Jego przednie koła miały być napędzane czterocylindrowym w układzie boxer  z parami cylindrów umieszczonymi wzdłużnie przed przednią osią.


 Snímek na památku z jara 1956: prototyp Š 976 s vysokomýtskými konstruktéry 


Po serii spotkań zdecydowano, że zostanie opracowana dokumentacja rysunkowa potrzebna do budowy prototypów wszystkich trzech koncepcji. Na razie zostawmy na boku dwie pozostałe propozycje i skupmy się wyłącznie na napędzie na przednią oś.  

Projekt Š 976 z Mladoboleslav oferował bardzo zaawansowane i optymalne  rozwiązanie: rzędowy czterocylindrowy silnik umieszczony poprzecznie z przodu, połączony z czterobiegową skrzynią biegów w bloku ze skrzynią rozdzielczą. Cała jednostka, umieszczona była na czterech elastycznych podporach tuż za przednią osią, była pochylona do przodu o 20°, chłodnica znajdowała się przed silnikiem, a długość przedniego zwisu nadwozia nie przekraczała 500 mm.  

Bardzo podobne rozwiązania, ponad dziesięć lat później, w 1964 roku, z takim samym rozwiązaniem zadebiutowało włoskie Autobianchi Primula, a w marcu 1969 roku jego odpowiednik z firmy Fiat, model 128 i jego jugosłowiański odpowiednik Zastava 101. Otrzymał on prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1969. 

 

W 1954 roku konstruktorzy AZNP znacznie wyprzedzili swoje czasy co bardzo dobrze świadczy o technicznych możliwościach projektantów i inżynierów Skody w latach 50-tych. Niestety pozostał z niego jedynie zestaw rysunków i dokument zatytułowany „Wstępny projekt samochodu ludowego Š 900 – projekt 976 (przednia oś napędowa)”.  

 Návrh samonosné karoserie Š 976 vznikl v roce 1955 ve vysokomýtské Karose 


Oznaczenie Š 976 przejął zmodyfikowany projekt inż. Wyjrala. Zachowano karoserię Š 976. Zastosowano, co prawda, pewne zmiany stylistyczne lecz nie wpłynęły one w istotny sposób na bryłę nadwozia. Można powiedzieć że dopracowana przez designerów Karosy karoseria stała się bardziej dopracowana i reprezentowała wyższy poziom technologiczny. Projektanci Karosy  które zaokrąglili przednią szybę, trochę obniżyli dach i wyostrzyli tylne błotniki . Błotniki wyposażyli w trójkątne tylne światła. Przeprojektowali też płytę podłogową tak by część elementów nadwozia, tu nadkola, tak by stały się elementami wzmacniająśymi samonośne nadwozie Skody. Główną zmianą było, natomiast, zastąpienie pierwotnie planowanego płaskiego „boksera” czterocylindrowym rzędowym silnikiem Mladá Boleslav połączonym z rozdzielaczem i czterobiegową skrzynią biegów tego samego pochodzenia. Chłodnica znalazła się za silnikiem.

Škoda 976 dostala ostřeji řezané zadní blatníky a trojúhelníkové svítilny   

W czerwcu 1955 roku rozpoczęto budowę trzech prototypów:

 Š 976 z przednim napędem, 

Š 977 z tylnym silnikiem i tylnym napędem

Š 978 o klasycznej koncepcji.

Pierwszy z wymienionych samochodów został ukończony w marcu 1956 roku.  Prototyp Š 976 napędzany był chłodzonym cieczą czterocylindrowym rzędowym silnikiem OHV o pojemności 987 cm3 i mocy 40 KM (29 kW), umieszczonym wzdłużnie przed przednią osią. Czterobiegowa skrzynia biegów z synchronizacją od 2 do 4 biegu.  

Przednie koła niezależnie zawieszone na trapezowych półosiach były resorowane wzdłużnymi drążkami skrętnymi, a sztywna tylna oś rurowa była wsparta na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych. Podczas prób jezdnych przednią oś uzupełniono stabilizatorem poprzecznym. Hamulce bębnowe były uruchamiane płynem, 14'' koła miały opony 5,00-14. Zbiornik paliwa o pojemności 34 l znajdował się z tyłu, przy tylnej ścianie bagażnika. 

Samochód o rozstawie osi 2250 mm i rozstawie kół 1250 mm z przodu i z tyłu miał, według raportu z lata 1956 roku, 3800 mm długości, 1550 mm szerokości i 1385 mm wysokości po wyładowaniu. Jego masa własna wynosiła 781 kg, z czego 56% przypadało na przednią oś, a 44% na tylną. Całkowita masa samochodu wynosiła 1145 kg. 

Prototyp osiągał prędkość 110 km/h i przyśpieszał od 0 do 80 km/h w mniej niż 19 s. Przy średniej prędkości 60 km/h zużywał 6,28 litra benzyny na 100 km, przy 80 km/h 7,65 litra.  

We wrześniu 1956 roku nad projektem Š 976 zaczęły zbierać się chmury. We Francji oraz u kilku innych producentów modne stało się rozwiązanie z silnikiem z tyłu napędzającym tylne koła np. Renault Dauphine, Renault R8, Renault R10. Od decydentów z ministerstwa wpłynął nakaz wstrzymania planowanej budowy dwóch kolejnych egzemplarzy. Pod koniec listopada 1956 roku prototypy wszystkich trzech koncepcji przedstawiono komisji rządowej, która miała wybrać tę, której rozwój będzie kontynuowany. 

Komisja pod przewodnictwem jednego z wiceministrów handlu wewnętrznego nie podjęła żadnej decyzji. Po serii spotkań i negocjacji w grudniu 1956 roku, spotkali się przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Motoryzacyjnego i kierownictwa AZNP i wybrali samochód z tylnym silnikiem do dalszego rozwoju. No i kolejny falstart. Jak zwykle w krajach komunistycznych nikt nie dbał o promowanie nowoczesnej myśli technicznej. Škoda 976 wypadła z gry. Powędrowała do fabrycznych magazynów. Przez trzydzieści lat budowano samochody w układzie tylnosinikowym. Dopiero Skoda Favorit i Forman przyponiały o takim napędzie, napędzie na przednią oś.  

Komisja rządowa formalnie potwierdziła wybór koncepcji z silnikiem chłodzonym wodą za tylną osią dopiero w połowie lutego 1957 r.,

Na tapetę wzięto model Š 977 z tylnym silnikiem i tylnym napędem. Dał on początek serii prototypów tylnonapędowych.


Skoda 989




Skoda 988


 Skoda 991

 


 Skoda 990

 To one dały początek Skodzie 1000MB. To już jest materiał na zupełnie inną opowieść.

Řadový čtyřválec uložený před přední nápravou s chladičem za motorem 







Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 






A jakie były dalsze losy odrzuconego prototypu Š 976? W październiku 1958 roku kupił go dentysta z Mladá Boleslav, który dwa lata później w lutym 1960 roku sprzedał samochód jednemu z kierowców działu transportu Skody. Drugi prywatny właściciel tego wyjątkowego samochodu z przednim napędem opiekował się nim przez szesnaście lat. Mając dostęp do zasobów fabrycznych kupował do niego z fabryki liczne części zamienne, pierwotnie przeznaczone do budowy dwóch kolejnych prototypów.  

Pod koniec stycznia 1976 roku Škoda 976 wróciła do koncernu samochodowego, AZNP odkupił ją z powrotem do fabrycznej kolekcji pojazdów zabytkowych. Dziś należy do najrzadszych egzemplarzy, którymi słusznie szczyci się Muzeum Škody w Mladej Boleslav.

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 



BIBLIOGRAFIA

https://skoda1203.estranky.cz/fotoalbum/skoda-prototypy/prototypy-do-roku-2000/skoda-976-990--1000-mb/skoda-989/skoda-989-zepredu.html

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Octavia_(1959) 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz