Pisałem niedawno o niemieckich samochodach Framo, O modelu V501 i V901. Dziś chcę Wam przybliżyć trzeci bardzo podobny, bo wywodzący się z rodziny DKW samochód Manderbach.
FRAMO V501
FRAMO V901
MANDERBACH
W 1899 roku Louis Manderbach założył firmę Manderbach Fahrzeugbau w Wissenbach Dillenburg, firmę rzemieślniczą która przez 30 lat produkowała wyłącznie wozy konne. W 1926 Manderbach zaczął budować samochody dostawcze, początkowo były to trzykołowe samochody dostawcze. Przednia część samochodu składała się z połowy motocykla (przedni widelec i silnik), z tyłu zbudowano platformę na osi z dwoma kołami. Był to dosyć popularny typ pojazdu. Wiele niemieckich, i nie tylko, firm budowało w latach 30-tych i 40-tych niewielkie pojazdy dostawcze w układzie trójkołowca. Prym wiodła oczywiście firma Tempo która oferowała całą gamę pojazdów na trzech kołach w tym również wersje osobowe.
W latach trzydziestych XX wieku Manderbach podjął współpracę z producentem pojazdów Framo w Saksonii. Framo produkowało podobne trzy- i czterokołowe pojazdy użytkowe. Manderbach montował pojazdy Framo aż do II wojny światowej. W 1949 Manderbach ponownie zbudował własne samochody dostawcze, zachowując projekt Framo V501.
Chciał w nich stosować silniki dwusuwowe DKW. Te jednak nie były dostępne ponieważ fabryka znajdowała się w sowieckiej strefie okupacyjnej. Dlatego też zastosował dostępny silnik 1,2 litra od Forda Taunusa. Louis Manderbach zmarł w 1947 roku. Firma zaś, zaprzestała produkcji w 1956 roku. Ten 4-cylindrowy silnik rzędowy ma pojemność 1172 cm³ i dostarczał 34 KM do 1952 r., a następnie 38 KM. W latach 1945-56 firma wyprodukowała 598 sztuk tego samochodu. Po tym roku można było jeszcze do 1960r. kupić gotowe nadwozia typu panel van wyprodukowane przez Manderbacha.W latach trzydziestych XX wieku uzgodniono współpracę z producentem pojazdów Framo w Saksonii. Framo produkowało podobne trzy- i czterokołowe pojazdy użytkowe. Manderbach montował pojazdy Framo aż do II wojny światowej. W 1949 Manderbach ponownie zbudował własne samochody dostawcze, zachowując projekt Framo.
Mała ciężarówka Manderbach. 1949 - 1956. 589 egzemplarzy tej małej ciężarówki zostało wyprodukowanych przez firmę Manderbach w Wissenbach/Dillkreis. Do napędu tego transportera służył silnik z zakładów Forda w Kolonii, który był dostępny jako platforma i mała ciężarówka.
Do dziś zachowały się dwa samochody Manderbach. Jeden jest w prywatnej kolekcji a drugi w Muzeum pojazdów użytkowych w hali 31 w Willich.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jęśli jesteście zadowoleni to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.
BIBLIOGRAFIA
https://en.wikipedia.org/wiki/Manderbach_Fahrzeugbau
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz