Translate

czwartek, 22 grudnia 2022

#369 - MANDERBACH 1945-1956

  

Pisałem niedawno o niemieckich samochodach Framo, O modelu V501 i V901. Dziś chcę Wam przybliżyć trzeci bardzo podobny, bo wywodzący się z rodziny DKW samochód Manderbach.

 Wehrmacht" Framo V501 | Thomas T. | Flickr 

FRAMO V501

 Barkas "Framo" V 901/2 Pritschenwagen (DDR, 1954-61) | Flickr 

FRAMO V901 

 

 

MANDERBACH

W 1899 roku Louis Manderbach założył firmę Manderbach Fahrzeugbau w Wissenbach Dillenburg, firmę rzemieślniczą która przez 30 lat produkowała wyłącznie wozy konne. W 1926 Manderbach zaczął budować samochody dostawcze, początkowo były to trzykołowe samochody dostawcze. Przednia część samochodu składała się z połowy motocykla (przedni widelec i silnik), z tyłu zbudowano platformę na osi z dwoma kołami. Był to dosyć popularny typ pojazdu. Wiele niemieckich, i nie tylko, firm budowało w latach 30-tych i 40-tych niewielkie pojazdy dostawcze w układzie trójkołowca. Prym wiodła oczywiście firma Tempo która oferowała całą gamę pojazdów na trzech kołach w tym również wersje osobowe.


  TEMPO FRONT 1929r.
 
CYKLONETKA1939r. stworzona w okresie międzywojennym przez braci Eugeniusza, Jana i Wacława Knawów z Kielc. W Czechosłowacji auto o takim układzie zbudowała m.in. TATRA. Popularne i tanie samochody trójkołowe  w Anglii budował też Reliant.

W latach trzydziestych XX wieku Manderbach podjął współpracę z producentem pojazdów Framo w Saksonii. Framo produkowało podobne trzy- i czterokołowe pojazdy użytkowe. Manderbach montował pojazdy Framo aż do II wojny światowej. W 1949 Manderbach ponownie zbudował własne samochody dostawcze, zachowując projekt Framo V501.

Chciał w nich stosować silniki dwusuwowe DKW. Te jednak nie były dostępne ponieważ fabryka znajdowała się w sowieckiej strefie okupacyjnej. Dlatego też zastosował dostępny silnik 1,2 litra od Forda Taunusa. Louis Manderbach zmarł w 1947 roku. Firma zaś, zaprzestała produkcji w 1956 roku.   Ten 4-cylindrowy silnik rzędowy ma pojemność 1172 cm³ i dostarczał 34 KM do 1952 r., a następnie 38 KM. W latach 1945-56 firma wyprodukowała 598 sztuk tego samochodu. Po tym roku można było jeszcze do 1960r. kupić gotowe nadwozia typu panel van wyprodukowane przez Manderbacha.
 


GOLIATH PIONIER W
 










W latach trzydziestych XX wieku uzgodniono współpracę z producentem pojazdów Framo w Saksonii. Framo produkowało podobne trzy- i czterokołowe pojazdy użytkowe. Manderbach montował pojazdy Framo aż do II wojny światowej. W 1949 Manderbach ponownie zbudował własne samochody dostawcze, zachowując projekt Framo.

 Manderbach Kleinlastwagen. 1949 - 1956. Dieser Kleinlastwagen wurde in 589 Exemplaren bei der Firma Manderbach in Wissenbach/Dillkreis produziert. Als Antrieb für diesen, als Pritschenwagen und Kleinlastwagen, lieferbaren Transporter, diente ein Motor aus dem Regal der Kölner Ford-Werke. Dieser 4-Zylinderreihenmotor hat einen Hubraum von 1172 cm³ und leistet bis 1952 34 PS und danach 38 PS. Nutzfahrzeugmuseum Halle 31 in Willich am 19.12.2017. 

Mała ciężarówka Manderbach. 1949 - 1956. 589 egzemplarzy tej małej ciężarówki zostało wyprodukowanych przez firmę Manderbach w Wissenbach/Dillkreis. Do napędu tego transportera służył silnik z zakładów Forda w Kolonii, który był dostępny jako platforma i mała ciężarówka.   

 

Do dziś zachowały się dwa samochody Manderbach. Jeden jest w prywatnej kolekcji a drugi w Muzeum pojazdów użytkowych w hali 31 w Willich.


SF-14-48 Manderbach | ©Gelders Archief. Arnhem, Oeverstraat,… | Flickr

 LKW Oldtimer / Manderbach - Fahrzeugbilder.de

 Manderbach (1950) | Steff | Flickr

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 Manderbach Baujahr 1950 - Classic Days, Schloß Dyck | Flickr

 Jęśli jesteście zadowoleni to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.

 Manderbach 3/4-Tonner - 1950 | Kastenwagen Classic Days 2015… | Flickr

BIBLIOGRAFIA

https://www.fahrzeugbilder.de/bild/Nutzfahrzeuge+Oldtimer~Sonstige~Kleintransporter/141835/manderbach-kleinlastwagen-1949---1956-dieser.html 

https://en.wikipedia.org/wiki/Manderbach_Fahrzeugbau 

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz