Balkan to wielce zasłużona dla bułgarskiej motoryzacji marka motocykli i samochodów produkowanych w Łoweczu w Bułgarii w latach 1958 - 1975. Produkcja samochodów osobowych i dostawczych nie bardzo się udała. Pisałem już o tym kilka razy i pewnie jeszcze nie raz wrócę do tego tematu. Tym bardziej że moi bułgarscy przyjaciele od czasu do czasu podsyłają mi różne ciekawostki z tym związane.
Motocykle produkowano z 3 różnymi pojemnościami silnika - 50, 75 i 250 cm3. Model Balkan o pojemności 250 cm3 ma moc silnika 12,5 KM (9,3 kW) przy 4800 obr./min. Jego waga wynosi 150 kg, a przy ładowności sięga 290 kg. Zbiornik ma pojemność 13 l, stosunek mieszania benzyny z olejem wynosi 1:25. Maksymalna prędkość poruszania się, jaką może rozwinąć ten model, wynosi 110 km/h.
Silnik wyposażony był w iskrownik do zasilania układu elektrycznego oraz akumulator. Zapłon jest za pomocą rozrusznika nożnego. Motocykl miał cztery biegi.
Pierwszy model, Balkan 250 M1, został zbudowany na licencji DKW i był identyczny z niemieckim DKW RT250. Kierownikiem projektu był Dimitar Damyanov. Pierwszy prototyp motocykla o nazwie Balkan M1 został zaprezentowany na 17. Międzynarodowych Targach w Płowdiwie w 1956 roku
W 1957 roku z taśm fabryki broni myśliwskiej zjechał pierwszy bułgarski motocykl noszący nazwę Balkan, model M-1.
Kilka lat później z linii montażowej zjeżdża drugi bałkański motocykl M-2, który ma ten sam silnik i następujące cechy: pojemność skokowa 247,3 cm3, rozwija moc 12,5 KM przy 4800 obr./min i spalanie tego potężnego jak na tamte czasy silnik 3,3 – 3,5 l/100 km. Przy jego tworzeniu bułgarscy konstruktorzy wspierali się wiedzą i doświadczeniem inżynierów i konstruktorów czechosłowackiej firmy JAWA. Widać to między innymi w oblachowaniu motocykla.
Ostatnią modyfikacją modeli z silnikiem o pojemności 250 cm3 jest Balkan S2 Sport C-2. Różni się od swojego poprzednika tym, że ma pełne siedzenie, prędkościomierz wyskalowany jest do 160 km/h (a nie do 140 km/h, jak w M-2). Prędkość maksymalna wszystkich modeli z silnikiem o pojemności 250 cm3 wynosiła około 110 km/h, były one produkowane od 1957 do 1971 roku.
Małoseryjnie z taśmy zjeżdżały też motocykle sportowe do wyścigów crossowych. W
porównaniu do standardowych modeli różniły się one podniesionym
przednim błotnikiem i wydechem, mniejszą osłoną przedniego reflektora,
prędkościomierzem umieszczonym po lewej stronie zbiornika, aluminiowym
cylindrem oraz stopką boczną, zamiast
centralnej. Wytwarzały one moc do 18 KM.
Prototypy
motocykli Balkan 350 (350 cm³) i Balkan M 175 (175 cm³, podobny do M
75) były również produkowane do celów motocrossowych, jednak niewiele
wiadomo o tych modelach. Poszukuję informacji i fotografii.
„Balkan 50” to motorower. Jego maksymalna prędkość to 60-65 km/h, średnie spalanie to 2,5 l na 100 km. Różnica między nowymi i starszymi modelami polega na zmianie biegów (pierwsze są ręczne, a nowe nożne). Oba typy mają po 3 biegi. Kolejną widoczną różnicą między motorowerami są pokrowce. W starszych modelach chowają gaźnik i przylegają ściśle do ramy, w nowych są niewielkie, z jednej strony stanowią osłonę narzędzi, a drugą osłonę filtra powietrza.
Ogólnie rzecz biorąc, „bałkańskie” motorowery i motocykle to całkiem dobre maszyny jak na swoje czasy, które sprawdziły się przez lata.
Od 1966 roku produkcja ograniczała się do samochodów Pirin-Fiat i Moskvicz, motocykle były produkowane do 1971 roku. O produkcji samochodów Pirin Fiat, a konkretnie modeli Firin Fiat 124, Pirin Fiat 850 i 850 Coupe już pisałem na łamach Męskiego Bigosu. Po zaprzestaniu ich montażu na taśmy fabryki wjechały radzieckie Moskwicze. Kolejno modele 408, 412, 2140 oraz 2141. Nosiły na rynku bułgarskim markę RIŁA. O tych bułgarskich Moskwiczach niedługo będziecie mogli poczytać. Mam nawet specjalne zamówienie na taki felieton.
V Loveču se produkowano też i motorower Balkany 50 o mocy 2,3 k przy 5000 obr./min., z trzy biegowymi skrzyniami. Były to 2 modele o pojemności 50 cm3 i jeden o pojemności 75 cm3. W 1962 roku kosztował 288 lew bułgarskich. Ostatnie sztuki wyprodukowane w 1971 roku były wyposażone w kierunkowskazy. O mopedach Balkan będzie oddzielny felieton.
Na bazie Balkan 250 powstały również opracowane w 1959 roku prototypy trójkołowca cargo. Wyposażone w silnik Vitosha 250 rozwijały prędkość maksymalną 70 km/h i miały ładowność do 400 kg i dwie osoby. Przedni widelec był typu Earles.
Sterowanie odbywało się za pomocą klasycznej kierownicy motocyklowej, natomiast pedał startowy zastąpiono dźwignią. Kierowcę i pasażera chroniła blaszana kabina ze szklaną przednią szybą. W przypadku złej pogody ładunek można przykryć plandeką.
Zimą 1959 roku wyprodukowano też pierwsze 10 sztuk Balkan 250 K, które zostały specjalnie zaprojektowane do wyścigów.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
BIBLIOGRAFIA
https://en.wikipedia.org/wiki/Balkan_(motorcycle)
https://bikez.com/motorcycles/balkan_c2-250_1963.php
https://www.trophysport.net/t5257-les-motos-balkan
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz