W 1955 roku do produkcji w firmie Škoda wprowadzono model 440 (popularnie nazywana Spartakiem, jak wstępnie nazywano oryginalny prototyp). Miała być następczynią samochodu Škoda 1200. O obu tych modelach pisałem już na łamach Męskiego Bigosu. Zainteresowanych odsyłam do biblioteki bloga. W 1957 roku zaczęto produkować również samochody z mocniejszym silnikiem. Otrzymały nazwę Škoda 445. Jednocześnie konstruktorzy dobrze pamiętali o sukcesach firmy w produkcji samochodów sportowych. Te tradycje sięgały lat 20 i 30-tych XXw. Tylko w latach 1945 - 1955 wprowadzono dwa modele o zacięciu sportowym a mianowicie Škoda 1102 Roadster a następnie Škoda 1201 Coupe.
Pomimo niechęci władz komunistycznych do samochodów dających przyjemność z jazdy postanowiono kontynuować tą tradycję i już w 1958 dodano nową wersję nadwozia, kabriolet Škoda 450.
Samochód był 4-o osobowym kabrioletem a od modeli 440/445 różnił się też wyglądem przedniej partii nadwozia.
Zawartość
1 Historia
2 Dane techniczne
3 Galeria
4 linki
4.1 Referencje
4.2 Literatura
4.3 Linki zewnętrzne
Historia
Model Škoda 440 został uzupełniony w produkcji przez większą Škodę 1200. W przeciwieństwie do niej był przeznaczony przede wszystkim dla indywidualnych kierowców. Jako podstawę projektanci Škody z Mladá Boleslav wykorzystali sprawdzoną technologię z poprzednich modeli, więc nawet Škoda 440 otrzymała szkieletową ramę, czterocylindrowy silnik o małej pojemności i napęd na tylne koła.
Silnik z potrójnym wałem korbowym bazował na żeliwnym typie montowanym już w Škodzie 1101 o pojemności 1089 cm3. W przeciwieństwie do niego miał jednak już blok wykonany ze stopów aluminium, przeprojektowany dolot i zupełnie nowy gaźnik. Moc silnika wynosiła wówczas solidne 40 KM (29,4 kW).
Podwozie zostało zaprojektowane w pełni zgodnie ze współczesnymi trendami. Obie osie były resorowane poprzecznymi resorami piórowymi i miały niezależnie resorowane koła. Sterowanie przednią osią zapewnione było za pomocą przekładni ślimakowej.
W trakcie produkcji Škoda 440 była kilkakrotnie modernizowana, zarówno wizualnie, jak i technicznie. Od 1956 roku czterobiegowa skrzynia biegów miała wszystkie biegi z wyjątkiem pierwszego zsynchronizowanego. Zmiany wprowadzono również w głowicy silnika, co zaowocowało lepszym napełnianiem i płukaniem silnika.
Dokonano również zmian w systemie wentylacji i ogrzewania samochodu, mocowaniu przednich siedzeń, a pojazdy zaczęto wyposażać w ulepszone wycieraczki i wyposażone w gumowe dywaniki z profilowanymi krawędziami na podłogach zamiast ciętych.
Od 1957 roku produkcja Škody 445 odbywała się równolegle z Škodą 440, która miała identyczny wygląd, ale była napędzana mocniejszym silnikiem o pojemności 1221 cm3. Zmienił się również silnik o pojemności 1089 cm3, który zaczęto montować w otwartym nadwoziu Škody 450.
Samochody były bardzo popularne nie tylko w Czechosłowacji, ale także za granicą.
Wiele samochodów eksportowano do Nowej Zelandii, Ameryki Południowej i Europy Zachodniej. Zaletą samochodu była jego niska cena, niezawodność i ekonomiczna eksploatacja.
Produkcja pojazdów zakończyła się w 1959 r. Wyprodukowano 75 417 Škod 440, 9 375 Škoda 445 i 1010 Škoda 450.
Następcami były Škoda Octavia i Škoda Felicia.
W 1956 roku wyprodukowano również prototyp Škody 440 Karosa. Niedługo i o niej napiszę.
W
1959 roku zmodernizowano przednią oś i dokonano drobnych modyfikacji
nadwozia, a samochód nosił wówczas nazwę Škoda Octavia, mocniejsza
wersja Škoda Octavia Super. Wyprodukowano też wersję otwartą pod nazwą
Škoda Felicia.
O Octavii i Octavii Super niedługo będzie oddzielny felieton. Dziś przy okazji modelu 450 kika słów o jej następczyni.
Z zewnątrz Felicia otrzymała nowy wlot powietrza, identyczny jak w Octavii oraz chromowane napisy na przednich błotnikach. Z tyłu na błotnikach dołożono, tak modne wówczas skrzydła. Zmieniono też deskę rozdzielczą i wymieniono fotele na bardziej sportowe.
W 1959 r. Skoda Felicia kosztowała w PRL
równowartość prawie 90 średnich miesięcznych pensji. Pomnóżmy to przez
przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w
sierpniu 2022 r. i mamy prawie 590 tys. zł. Absurd a jednak prawdziwe.
Skoda Felicia kosztowała swoje nie tylko w PRL. Jej
pierwsza wersja, czyli 450, w Wielkiej Brytanii w 1958 r. była droższa
od MGA. Skoda 450 rozwijała przy tym 50 KM, MGA – 69 KM.
Skodę 450 reklamowała najpiękniejsza kobieta w USA,
Charlotte Sheffield, miss Stanów Zjednoczonych 1957 r. (na zdjęciu).
Samochód był wersją cabrio Skody 440/445. W 1959 r. oba modele przeszły
modernizację. Skoda 440/445 została Octavią, Skoda 450 – Felicią.
Bazowa wersja Skody Felicii otrzymała 50-konny silnik
1.1, ale była też Felicia Super – niestety, tylko o 5 KM mocniejsza i z
powiększoną o 132 cm sześc pojemnością skokowa. Prędkość maksymalna
wynosiła odpowiednio 128 i 130 km/h.
Nie było to duże auto. Miało wymiary 406,5
cm długości, 160 cm szerokości i 138 cm wysokości.
W latach 1957-1959
powstało 1010 sztuk Skody 450, między 1959 a 1964 r. — 14 tys. 863
egzemplarze Felicii.
Standardowo Felicia wyposażona była w miękki składany dach. Za dopłatą można było dokupić plastikowy Hatd Top.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
Polecam też inne nasze
posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach
i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html
BIBLIOGRAFA
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_440
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz