Translate

piątek, 16 grudnia 2022

#361 - SKODA 450 / FELICJA

 

 
 
W 1955 roku do produkcji w firmie Škoda  wprowadzono model 440 (popularnie nazywana Spartakiem, jak wstępnie nazywano oryginalny prototyp).  Miała być następczynią samochodu Škoda 1200. O obu tych modelach pisałem już na łamach Męskiego Bigosu. Zainteresowanych odsyłam do biblioteki bloga. W 1957 roku zaczęto produkować również samochody z mocniejszym silnikiem. Otrzymały nazwę Škoda 445. Jednocześnie konstruktorzy dobrze pamiętali o sukcesach firmy w produkcji samochodów sportowych. Te tradycje sięgały lat 20 i 30-tych XXw. Tylko w latach 1945 - 1955 wprowadzono dwa modele o zacięciu sportowym a mianowicie Škoda 1102 Roadster a następnie Škoda 1201 Coupe. 
Pomimo niechęci władz komunistycznych do samochodów dających przyjemność z jazdy  postanowiono kontynuować tą tradycję i już w 1958 dodano nową wersję nadwozia, kabriolet Škoda 450. Škoda 1956 

Samochód był 4-o osobowym kabrioletem a od modeli 440/445 różnił się też wyglądem przedniej partii nadwozia.
 60 lat temu "450-ka" ustąpiła miejsca Felicii - Auto PRL
 
  Zawartość 1 Historia 2 Dane techniczne 3 Galeria 4 linki 4.1 Referencje 4.2 Literatura 4.3 Linki zewnętrzne Historia Model Škoda 440 został uzupełniony w produkcji przez większą Škodę 1200. W przeciwieństwie do niej był przeznaczony przede wszystkim dla indywidualnych kierowców. Jako podstawę projektanci Škody z Mladá Boleslav wykorzystali sprawdzoną technologię z poprzednich modeli, więc nawet Škoda 440 otrzymała szkieletową ramę, czterocylindrowy silnik o małej pojemności i napęd na tylne koła. Silnik z potrójnym wałem korbowym bazował na żeliwnym typie montowanym już w Škodzie 1101 o pojemności 1089 cm3. W przeciwieństwie do niego miał jednak już blok wykonany ze stopów aluminium, przeprojektowany dolot i zupełnie nowy gaźnik. Moc silnika wynosiła wówczas solidne 40 KM (29,4 kW).  
 
 
Podwozie zostało zaprojektowane w pełni zgodnie ze współczesnymi trendami. Obie osie były resorowane poprzecznymi resorami piórowymi i miały niezależnie resorowane koła. Sterowanie przednią osią zapewnione było za pomocą przekładni ślimakowej. W trakcie produkcji Škoda 440 była kilkakrotnie modernizowana, zarówno wizualnie, jak i technicznie. Od 1956 roku czterobiegowa skrzynia biegów miała wszystkie biegi z wyjątkiem pierwszego zsynchronizowanego. Zmiany wprowadzono również w głowicy silnika, co zaowocowało lepszym napełnianiem i płukaniem silnika.  
 
 
Dokonano również zmian w systemie wentylacji i ogrzewania samochodu, mocowaniu przednich siedzeń, a pojazdy zaczęto wyposażać w ulepszone wycieraczki i wyposażone w gumowe dywaniki z profilowanymi krawędziami na podłogach zamiast ciętych. Od 1957 roku produkcja Škody 445 odbywała się równolegle z Škodą 440, która miała identyczny wygląd, ale była napędzana mocniejszym silnikiem o pojemności 1221 cm3. Zmienił się również silnik o pojemności 1089 cm3, który zaczęto montować w otwartym nadwoziu Škody 450. Samochody były bardzo popularne nie tylko w Czechosłowacji, ale także za granicą.  
 
Wiele samochodów eksportowano do Nowej Zelandii, Ameryki Południowej i Europy Zachodniej. Zaletą samochodu była jego niska cena, niezawodność i ekonomiczna eksploatacja.  
 
 
Produkcja pojazdów zakończyła się w 1959 r. Wyprodukowano 75 417 Škod 440, 9 375 Škoda 445 i 1010 Škoda 450. 
 
Następcami były Škoda Octavia i Škoda Felicia.  
 
W 1956 roku wyprodukowano również prototyp Škody 440 Karosa. Niedługo i o niej napiszę.
Fotogalerie: Škoda 440 Karosa Škoda 440 ´´Spartak´´ Plexikla Roadster by Karosa (1956). | Flickr 
 
Škoda 440 Karosa – Laminátový solitér | Automobil Revue 

W 1959 roku zmodernizowano przednią oś i dokonano drobnych modyfikacji nadwozia, a samochód nosił wówczas nazwę Škoda Octavia, mocniejsza wersja Škoda Octavia Super.  Wyprodukowano też wersję otwartą pod nazwą Škoda Felicia.
 
 

O Octavii i Octavii Super niedługo będzie oddzielny felieton. Dziś przy okazji modelu 450 kika słów o jej następczyni. File:Skoda felicia 1962 interior.jpg - Wikimedia Commons

Z zewnątrz Felicia otrzymała nowy wlot powietrza, identyczny jak w Octavii oraz chromowane napisy na przednich błotnikach. Z tyłu na błotnikach dołożono, tak modne wówczas skrzydła. Zmieniono też deskę rozdzielczą i wymieniono fotele na bardziej sportowe.




VYSOKE MYTO, TSCHECHISCHE REPUBLIK - Sept. 09 2018 Innenraum Des Weißen  Leders Des Historischen Cabrio Skoda Felicia Historisches Redaktionelles  Stockfoto - Bild von auslegung, automobil: 125982143



Standardowo Felicia wyposażona była w miękki składany dach. Za dopłatą można było dokupić plastikowy Hatd Top.

 Škoda Felicia wird hardtop | Thomas T. | Flickr 


JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 ŠKODA HERITAGE: ŠKODA FELICIA (1961) - YouTube

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

 

 BIBLIOGRAFA

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_440 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz