Translate

środa, 28 grudnia 2022

#373 - UVMV 1100GT (SKODA 1100 GT)


Praktycznie każda wielka firma samochodowa, szczególnie zaś firma o wieloletniej tradycji, chce mieć w swojej palecie modeli samochód klasy GT. Takie auto, choć z reguły produkowane w małych ilościach, świadczy o możliwościach technicznych firmy. Przykładów na takie działania w przemyśle samochodowym jest bardzo wiele. Jednym z nich będzie Melkus RS1000 na bazie Wartburga z 1969 roku,
 Ile jest teraz wart Melkus RS1000? Bliżej mu do Ferrari, czy Wartburga? -  KlassikAuto.pl 
oraz Wartburg 313 z 1957 roku.

Tak też było np. z polskim prototypem Syrena Sport z 1960 roku. 

  
czy też Polskim Fiatem 1100 Coupe z 1974 roku. 
czy też FSO Ogar z 1977 roku.
 Ilustracja
 Podobne propozycje miały też inne firmy. Nawet jeden z protoplastów Trabanta, słynny P-70 miał taką, powiedzmy sportową wersję.
File:AWZ P 70 (7522055228).jpg - Wikimedia Commons  
Ci producenci którzy sami nie potrafili wprowadzić do produkcji takich samochodów często posiłkowali się pojazdami licencyjnymi. I tak w Bułgarii budowano niewielkie ilości Bulgaralpine  

w Rumunii Dacia 1300 Sport Dacia 1410 Sport – Evadarea Sportivei - YouTube a w Polsce Polski Fiat 128p Sport Coupe
 
 Fiat 128 coupe 

Jednak żadna firma motoryzacyjna z krajów socjalistycznych nie może się poszczycić dorobkiem takim jak Skoda.

Ta czechosłowacka a obecnie czeska firma produkowała samochody sportowe praktycznie od zarania swoich dziejów. Wiele modeli powstało w pracowniach firmowych ale równie dużo zbudowali (często na zlecenie) projektanci nadwozi samochodowych, np. Sodomka, wykorzystujący podzespoły seryjnych samochodów. A to kilka z nich.
Skoda 420 Popular Sport z 1934 roku 
Skoda 763

 
Škoda 1200 a 1201 (2. díl) – Sedan nahoře bez | Automobil Revue
Skoda 1200 Roadster z 1952 roku
Urzekające bolidy, "porsche ze wschodu" i soczyste drifty na rajdowych  trasach. Oto 120 lat Škoda Motorsport

 
Skoda 739
Tyto exotické závoďáky Škoda už nemají obdoby. Znáte AR 2000, Baghiru a R  V8? – AutoRevue.cz
 
Skoda 734

Skoda Winetou

Skoda 110 R

Skoda 1102 Tudor
Nawet obecnie projektanci Skody myślą o takim samochodzie. To Skoda Superb z 2020 roku.
  Skoda Superb w wersji coupe? - Blog motoryzacyjny ProfiAuto
 
Jednym z takich prototypów był ÚVMV 1100 GT (błędnie Škoda 1100 GT) to czechosłowacki prototyp sportowego coupe z silnikiem umieszczonym z tyłu i napędem na tylne koła, stworzony w Instytucie Badawczym Pojazdów Samochodowych.  
W latach 1966-1970 powstał pierwszy prototyp z samonośnym nadwoziem. W produkcji uczestniczyli Letov w Pradze (firma mająca doświadczenie w budowie konstrukcji lotniczych z tworzyw sztucznych) i Karosa w Vysokégo Mýto (projekt). Jesienią 1970 roku coupe zostało wystawione w Pilznie, a w 1971 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, gdzie odniosło wielki sukces. Produkcja planowana była w w firmie Svazarm Odra.


W sumie zbudowano 6  samochodów. Nadwozie zostało zbudowanych z części z laminatu na platformie podwozia Škody 100. Niestety po socjalistycznej agresji na Czechosłowację w kraju nie było sprzyjających warunków do uruchomienia seryjnej produkcji takiego burżuazyjnego samochodu.

 Letov - Constructeur - avionslegendaires.net
Oprócz jednego białego oryginału z Letova, wyjechały pozostałe dwa (czerwony i biało-niebieski). Dzisiaj często biorą one udział w wyścigach samochodów zabytkowych, mają lekkie modyfikacje podwozia, koła z oponami AVON, poszerzone błotniki, lżejsza carbonowa klapa zamiast z tylną szybą, wyścigowe kubełkowe fotele. Dwa samochody czerwone i jeden biały są normalnie zarejestrowane w Novym Jicinie.   
Istnieje ponadto siódmy egzemplarz tego samochodu. W 1977 roku w Kolínie Został zbudowany przez projektanta J. Šveca, który kupił formy Letova od M. Vágnera. Jest to wyścigowy specjał ze znacznie zredukowanym nadwoziem, a podwozie i silnik pochodziły ze Škody 130 RS. Później otrzymał masywny tylny spoiler oraz silnik Alfa Romeo (rzędowy czterocylindrowy, 2000 cm³) i otrzymał nazwę Škoda AR 2000
 Škoda AR 2000, 1986 [Auta5P ID:14573 CZ]









https://cartype.com/pics/2889/full/gt1100_701.jpg


  • rozstaw osi: 2200 mm wymiary: 3880 × 1505 × 1125 mm waga: 816 kg 
  • koła/opony: opony Metzeler Monza 155 SR 14". 
  • silnik: zmodyfikowany silnik Škoda 110 o zwiększonej mocy, rzędowy czterocylindrowy z rozdziałem OHV, dwa bliźniacze gaźniki Weber 40 DCOE2  
  • pojemność skokowa: 1140 cm³ moc: 55 kW (75 KM)  
  • maksymalna prędkość: 175 km/godz  
  • przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 13,7 s  
  • zużycie paliwa: 9,8 l/100 km 
  • skrzynia biegów: czterobiegowa skrzynia biegów  
  • nadwozie: samonośny szkielet, elementy z włókna szklanego na stalowej ramie nośnej, składane reflektory Cibié, nagrzewnica z wlotem powietrza przed przednią szybą i otworami wylotowymi za tylnymi bocznymi szybami  
  • bagażnik: 270L 
  • hamulce tarczowe Š 110 z płynnymi amortyzatorami Koni

Może być czarno-białym zdjęciem przedstawiającym 1 osoba, dziecko, stoi i samochód 

Siedem sztuk to może niewiele. Są jednak, zachowały się. Jeżdżą i cieszą oczy miłośników dawnej motoryzacji.

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 


JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

BIBLIOGRAFIA

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9AVMV_1100_GT 

https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%9AVMV_1100_GT 

https://www.carfolio.com/skoda-uvmv-1100-gt-112464 

https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=30&t=34622 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz