Praktycznie każda wielka firma samochodowa, szczególnie zaś firma o wieloletniej tradycji, chce mieć w swojej palecie modeli samochód klasy GT. Takie auto, choć z reguły produkowane w małych ilościach, świadczy o możliwościach technicznych firmy. Przykładów na takie działania w przemyśle samochodowym jest bardzo wiele. Jednym z nich będzie Melkus RS1000 na bazie Wartburga z 1969 roku,
oraz Wartburg 313 z 1957 roku.
Tak też było np. z polskim prototypem Syrena Sport z 1960 roku.
czy też Polskim Fiatem 1100 Coupe z 1974 roku. czy też FSO Ogar z 1977 roku.
Podobne propozycje miały też inne firmy. Nawet jeden z protoplastów Trabanta, słynny P-70 miał taką, powiedzmy sportową wersję.
Ci producenci którzy sami nie potrafili wprowadzić do produkcji takich samochodów często posiłkowali się pojazdami licencyjnymi. I tak w Bułgarii budowano niewielkie ilości Bulgaralpine
w Rumunii Dacia 1300 Sport a w Polsce Polski Fiat 128p Sport Coupe
Jednak żadna firma motoryzacyjna z krajów socjalistycznych nie może się poszczycić dorobkiem takim jak Skoda.
Ta czechosłowacka a obecnie czeska firma produkowała samochody sportowe praktycznie od zarania swoich dziejów. Wiele modeli powstało w pracowniach firmowych ale równie dużo zbudowali (często na zlecenie) projektanci nadwozi samochodowych, np. Sodomka, wykorzystujący podzespoły seryjnych samochodów. A to kilka z nich.
Skoda 420 Popular Sport z 1934 roku
Skoda 763
Skoda 1200 Roadster z 1952 roku
Skoda Winetou
Skoda 110 R
Skoda 1102 Tudor Nawet obecnie projektanci Skody myślą o takim samochodzie. To Skoda Superb z 2020 roku.
Jednym z takich prototypów był ÚVMV 1100 GT (błędnie Škoda 1100 GT) to czechosłowacki prototyp sportowego coupe z silnikiem umieszczonym z tyłu i napędem na tylne koła, stworzony w Instytucie Badawczym Pojazdów Samochodowych.
W latach 1966-1970 powstał pierwszy prototyp z samonośnym nadwoziem. W produkcji uczestniczyli Letov w Pradze (firma mająca doświadczenie w budowie konstrukcji lotniczych z tworzyw sztucznych) i Karosa w Vysokégo Mýto (projekt). Jesienią 1970 roku coupe zostało wystawione w Pilznie, a w 1971 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, gdzie odniosło wielki sukces. Produkcja planowana była w w firmie Svazarm Odra.
W sumie zbudowano 6 samochodów. Nadwozie zostało zbudowanych z części z laminatu na platformie podwozia Škody 100. Niestety po socjalistycznej agresji na Czechosłowację w kraju nie było sprzyjających warunków do uruchomienia seryjnej produkcji takiego burżuazyjnego samochodu.
Oprócz jednego białego oryginału z Letova, wyjechały pozostałe dwa (czerwony i biało-niebieski). Dzisiaj często biorą one udział w wyścigach samochodów zabytkowych, mają lekkie modyfikacje podwozia, koła z oponami AVON, poszerzone błotniki, lżejsza carbonowa klapa zamiast z tylną szybą, wyścigowe kubełkowe fotele. Dwa samochody czerwone i jeden biały są normalnie zarejestrowane w Novym Jicinie.
Istnieje ponadto siódmy egzemplarz tego samochodu. W 1977 roku w Kolínie Został zbudowany przez projektanta J. Šveca, który kupił formy Letova od M. Vágnera. Jest to wyścigowy specjał ze znacznie zredukowanym nadwoziem, a podwozie i silnik pochodziły ze Škody 130 RS. Później otrzymał masywny tylny spoiler oraz silnik Alfa Romeo (rzędowy czterocylindrowy, 2000 cm³) i otrzymał nazwę Škoda AR 2000
- rozstaw osi: 2200 mm
wymiary: 3880 × 1505 × 1125 mm
waga: 816 kg
- koła/opony: opony Metzeler Monza 155 SR 14".
- silnik: zmodyfikowany silnik Škoda 110 o zwiększonej mocy, rzędowy czterocylindrowy z rozdziałem OHV, dwa bliźniacze gaźniki Weber 40 DCOE2
- pojemność skokowa: 1140 cm³
moc: 55 kW (75 KM)
- maksymalna prędkość: 175 km/godz
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 13,7 s
- zużycie paliwa: 9,8 l/100 km
- skrzynia biegów: czterobiegowa skrzynia biegów
- nadwozie: samonośny szkielet, elementy z włókna szklanego na stalowej ramie nośnej, składane reflektory Cibié, nagrzewnica z wlotem powietrza przed przednią szybą i otworami wylotowymi za tylnymi bocznymi szybami
- bagażnik: 270L
- hamulce tarczowe Š 110 z płynnymi amortyzatorami Koni
Siedem sztuk to może niewiele. Są jednak, zachowały się. Jeżdżą i cieszą oczy miłośników dawnej motoryzacji.
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/
Polecam też inne nasze
posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach
i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
BIBLIOGRAFIA
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9AVMV_1100_GT
https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%9AVMV_1100_GT
https://www.carfolio.com/skoda-uvmv-1100-gt-112464
https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=30&t=34622
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz