Translate

piątek, 17 marca 2023

#400 - «Димитровец» DYMITROVETS - Pierwsza bułgarska ciężarówka.

 Na przełomie lat 30. i 40. Bułgaria wielokrotnie rozważała możliwość rozwoju własnej produkcji samochodów osobowych i ciężarowych i początkowo planowano, że główną bazą technologiczną do realizacji tego zadania będzie terytorium Warsztatów Inżynierskich w Sofii. Pomysł na to zrodził się już w okresie przedwojennym wśród wysoko wykwalifikowanych inżynierów i specjalistów zakładu, z których większość kształciła się w Niemczech, ale nigdy nie wyszła poza fazę teoretycznych opracowań. Rozważano zakup licencji u renomowanego producenta ale też wielu konstruktorów optowało za zbudowaniem własnej konstrukcji. Myślano również o rodzimym samochodzie osobowym.

 

 

Pod koniec lat czterdziestych idea budowy własnego samochodu powróciła. Zamierzano stworzyć fabrykę o  pełnym cyklu produkcyjnym, ale tym razem tylko samochodów ciężarowych w Warsztacie Inżynieryjnym (jednocześnie przemianowanym na Zakład 12).  Z tej okazji w numerze 3 gazety zakładowej „Automobile” z 30 kwietnia 1949 roku ukazał się artykuł „Nasz samochód”, w którym opisano poszczególne etapy prac nad pierwszym prototypem bułgarskiej ciężarówki. Oczywiście zamiary przekształcenia Zakładu 12 w fabrykę samochodów były zupełnie poważne, co potwierdza również artykuł „Śladami ZIS-u”, opublikowany w numerze 6 gazety z tego samego roku. Ówczesny dyrektor Zakładu 12 Fanko Titorenkow pojawił się przed mównicą V Zjazdu BKP z obietnicą, że wkrótce specjaliści i pracownicy Zakładu będą gotowi z pierwszą ciężarówką w Bułgarii.





  

 Według samych pracowników, którzy brali udział w tworzeniu ciężarówki, duża część jej ręcznie wykonanych detali faktycznie skopiowała istniejące oryginalne części z niemieckiego Opla Blitz. Ten model ciężarówki był dobrze znany w Bułgarii z racji niemieckich dostaw tego samochodu dla armii bułgarskiej. Wiele tych aut pracowało w gospodarce Bułgarii. 

 Wybór ten był  przypadkowy także, ponieważ od 1937 r. г. Инженерная фабрика связи (Военно-инженерна сворзочна фабрика) produkowała już szeroką gamę części zamiennych do Opla i innych marek. Należy zauważyć, że praktycznie wszystkie ciężarówki Opel Blitz były dostarczane do Bułgarii jako podwozia, a kabina i platforma były produkowane w Sofii oraz w kilku prywatnych warsztatach blacharsko-lakierniczych w stolicy i innych miastach.

 Ukończony 3-tonowy prototyp został oficjalnie zaprezentowany 29 sierpnia 1949 roku i został nazwany „Dimitrovets” na pamiątkę przywódcy Georgi Dymitrowa, który zmarł zaledwie dwa miesiące wcześniej w Moskwie. We wrześniu 1949 roku model był pokazywany na targach w Płowdiw, a wcześniej stał przez jakiś czas na specjalnym cokole przed nowo wybudowanym mauzoleum Georgi Dymitrowa w centrum stolicy, co oficjalnie zakończyło jego publiczne wystąpienia, a wraz z nimi pierwsze próby zorganizowania krajowej produkcji samochodów. Ciekawym szczegółem z krótkiej biografii „Dymitrowca” jest wydany w 1951 roku znaczek pocztowy z jego wizerunkiem, który został ponownie przedrukowany w 1955 roku.


 

 Pomysł produkcji bułgarskich ciężarówek został oficjalnie omówiony w połowie lat 40-tych. W styczniu 1946 r Jeden z czołowych specjalistów Wojskowych Zakładów Inżynieryjnych w Sofii, kapitan Hristo Sofiansky, opublikował w czasopiśmie „Motor” 10-stronicowy artykuł pod tytułem „Czy możemy rozwinąć przemysł samochodowy w naszym kraju?”. Софиянский zaproponował szczegółową strategię produkcji samochodów osobowych i średnio ciężarowych marki Opel typu Opel Blitz. 

 

Niestety z posiadanych przeze mnie informacji  na prototypowym egzemplarzu się skończyło. Pod pretekstem takim lub innym (jak zwykle w krajach socjalistycznych), uniemożliwiono produkcję seryjną. Oczywiście po naciskach sowieckich. Podobno nawet prototyp wywieźli do siebie. 

A może było inaczej. Czekam na pomoc moich bułgarskich przyjaciół. Pozdrowienia dla Dymitra z Martenu.

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

 UZUPEŁNIENIE

Właśnie dostałem informację od mojego bułgarskiego czytelnika  Младенa Милевa.

Podobno Dimitrovets był użytkowany  do 1995 roku woził podzespoły do fabryki BALKAN  w Łoweczu. Były to min. silniki do motocykli BALKAN 250.  Regularnie jeździł z Sofii do Łowecza. Został niestety zezłomowany w 1995 roku.  

 Первый болгарский грузовик «Димитровец» на международной ярмарке в Пловдиве, сентябрь 1949 г. 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

BIBLIOGRAFIA

https://autobild.bg/%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%86-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D0%BA%D0%B0%D0%BC/ 

https://forum.gtsofia.info/index.php?topic=796.440 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz