Translate

poniedziałek, 17 lipca 2023

#445 - SK - 90 / JAWA 90 / Jakby trochę inna słowacka Jawa

 

 

 

SK-90 (Jawa 90) to motocykl opracowany przez firmę Považská strojárne Klement Gottwalda. Mládežnícka 2100, Povazska Bystrica, obecnie Słowacja.
Produkowany był w latach 1967–1973. 
Ze względów sprzedażowych oznaczono go jako Jawa 90. 
Trzeba tu zaznaczyć że w różnych krajach motocykl miał różne oznaczenia. Były to na przykład Jawa  53,30 Jawa 53,31 Jawa 53,36 Jawa 53,37 
W USA występował jako Jawa 36-3.
Wyprodukowano go w ilości 36 942 sztuk.  
Dwusuwowy jednocylindrowy silnik miał rozrząd suwakowy.  
 
 
Warianty  
 
Jawa 90 Roadster (1968)  
Jawa 90 Roadster (1968) 1-a generacja
 
Jawa 90 Roadster – wersja szosowa, wąska kierownica, rura wydechowa od dołu
Jawa 90 Cross (zwana też Traill) – szersza kierownica z poprzeczką, górny wydech.   
Przez niecałe siedem lat produkcji z fabryki wyjechały trzy generacje tego motocykla.  Pierwsza generacja (zarówno Roadster, jak i Cross) była produkowana w latach 1967-1970.
 
Jawa 90 Cross (černá)  
Jawa 90 Cross (1967 - 1970) 1-a generacja
 
Motocykle charakteryzowały się okrągłym zbiornikiem, którego kolor różnił się od koloru ramy i pasował do koloru bocznych schowków, amortyzatorów oraz mocowania przedniego światła i błotników. Najczęściej było to malowanie biało-czerwone, kremowo-czerwone lub jednolicie czarne. 
 JAWA MotorsJAWA Motors
 
Druga generacja (w tym model Traill oznaczony jeszcze w dokumencie technicznym jako Cross) produkowana była od drugiej połowy 1970 roku. Zbiornik był wydłużony, lakierowany głównie w kolorze ramy. Wersje eksportowe częto lakierowane były jak pierwsza generacja.
 
 
Trzecia generacja z lat 1972-1973 miała wydłużone i nowe wydajniejsze przednie amortyzatory. Głowica cylindra miała kształt wachlarza, Reflektor był bardziej wydłużony i miał wbudowany okrągły obrotomierz. 
W modelach eksportowych stosowano inne reflektory i głównie tylne światła. Wynikało to ze względu na nieważną homologację czechosłowackich produktów na Zachodzie.
Zwiększyła się paleta kolorów. Motocykl był lakierowany jednolicie w kolorach czarnym, czerwonym, niebieskim oraz czarno żółtym, czarno czerwonym i czarno niebieskim. Boki zbiorników miały chromowane panele i gumowe osłony na kolana. 
 
 1973 Jawa 90 benzín 7 kW 9.5 Nm 
Jawa 90 Cross 3-a generacja 
 
 Jawa 90 Roadster bez przebiegu - Opinie i ceny na Ceneo.pl 
Jawa 90 Roadster 3-a generacja
 
Parametry techniczne: 
 
Rama: grzbietowa
Sucha masa: 84 kg 
Waga gotowego produktu: 92 kg 
Maksymalna prędkość: 95 km/h 
Zużycie paliwa: 3 l/100 km


JAWA Motors                  JAWA Motors
 
 




JAWA 90  50 - Trail
 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

Produkcja 90-tki zakończyła się w latach 70-ych XXw. Pamiętam ten motocykl. Był sprzedawany w polskim Polmozbycie. Cieszył się umiarkowanym zainteresowaniem. Niestety cena nie była konkurencyjna w stosunku do polskich wuesek. Mimo atrakcyjnej sylwetki, klienci wybierali WSK a jeśli ktoś się decydował na Jawę to na modele 350.

Dziś rzadkość i rarytas kolekcjonerski.

BIBLIOGRAFIA

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jawa_90 

https://www.motorkari.cz/motokatalog/jawa/jawa-90-roadster.html 

https://jawa90.estranky.cz/ 

https://www.motorkari.cz/motokatalog/jawa/jawa-90-cross.html 

https://web.archive.org/web/20150801161656/http://jawaczklub.pl/ 

http://www.ostmotorrad.de/andere/jawa/index.php 

https://web.archive.org/web/20131227112220/http://www.breinride.home.pl/moto/wws/breinride.html 

 https://www.jawa.eu/

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Proszę Was też o łapki w górę i stałe obserwowanie mojego bloga. Łatwo można się do jego obserwacji zapisać na pasku po prawej stronie tekstu. Wiecie to te algorytmy.
 
Ja was zapraszam do obserwowania Męskiego Bigosu, komentowania moich postów (nawet krytycznie bo przecież No body perfect). Przede wszystkim zachęcam jednak do czytania i jeśli możecie to udostępniajcie dalej. 
 
Cały rejestr moich felietonów znajdziecie w Bibliotece Męskiego Bogosu.  

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz