Translate

poniedziałek, 17 lipca 2023

#446 - JAWA 50 VM 238 MISTRAL


 

Jawy 50 VM 238 Mistral
 
Szukając informacji o małych motocyklach natknąłem się na krótki artykuł o małej szczęce. W 1972 roku "Motokov" (odpowiednik polskiego POLMO), był zdania, że ​​małe motocykle powinny być produkowane w NRD i Czechosłowacji. Dlatego zaproponował Jawie nawiązanie współpracy z NRD. W tym domu w Považské Strojárné kończyły się prace nad prototypem Jawy 50 VM 238 Mistral.  
 
Spotkanie odbyło się, ale nie osiągnięto porozumienia. Sceptykom się to nie spodobało i nie doszło do prezentacji prototypu. Tymczasem Ministerstwo Przemysłu Czechosłowacji nakazało zaprzestanie produkcji Jawy SK-90 i jej potencjalnych następców. Co za tym idzie, dotyczyło to także Mistrala. Argumentowano to wyższą ceną nowego motoroweru  w porównaniu z Jawą Pionier i Babetta. Była jednak tylko kiepska wymówka. Nacisk ze strony sowietów z RWPG był aż nadto widoczny. 
 
 
Motoservis-Jawa ČZ,renovácie,Fitoš | VM 238 Mistrál 


Zupełnie „nieoczekiwanie” w 1973 roku wprowadzili w NRD nowego Simsona 50, który był uderzająco podobny do SK-90 pod względem konstrukcji ramy.  Z Mistralem był podobny jedynie w ogólnych założeniach konstrukcji.  
Jednak pod względem technologicznym nie dorównał jakością Jawie. W 1974 roku, kiedy zarząd RWPG zdecydował, kto będzie produkował małe motocykle. Nie była to jednak Jawa. A kto wygrał z najnowszym typem na rynku? Wiadomo - wszystko potoczyło się w zgodzie z moskiewskimi dyrektywami. Prawdziwy powód leżał właśnie w Moskwie. Nie pierwszy z resztą i nie ostatni raz.

SIMSON 50


JAWA 90

 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

 
Považská strojárne była przedsiębiorstwem zbrojeniowym o strategicznym znaczeniu i po tych decyzjach z RWPG  ponownie zajęła się wyłącznie produkcją uzbrojenia. A motocykle przeszkadzały w produkcji broni. Dlatego celowo oddział je produkujący zamknięto. Produkcją motocykli od tej pory miały się zajmować tylko zakłady branżowe.  
Podobna sytuacja miała miejsce w Polsce w WSK Świdnik gdzie oprócz śmigłowców wytwarzano słynne Wueski. To właśnie komunistyczni aparatczycy z RWPG nakazali zniszczyć produkcję ostatnich polskich motocykli.
Jednak IFA Simson nie zdołała nasycić rynku. Dodatkowo cena Simsona była dwukrotnie wyższa od planowanej ceny Mistrala.
 
 

Jawy 50 VM 238 Mistral
 




Ile Mistrali postał? Niestety nie udało mi się dotrzeć do takich informacji. Ile by ich nie było, zajmują dzisiaj godne miejsce w muzeach

 BIBLIOGRAFIA

https://www.dailymale.sk/articles/legendy-socializmu-len-sa-nimi-nikdy-nestali_5269 

http://www.tmklub.cz/news.php?readmore=49 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Ja was zapraszam do obserwowania Męskiego Bigosu, komentowania moich postów (nawet krytycznie bo przecież No body perfect). Przede wszystkim zachęcam jednak do czytania i jeśli możecie to udostępniajcie dalej. 
 
Cały rejestr moich felietonów znajdziecie w Bibliotece Męskiego Bogosu.  

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz