Jawy 50 VM 238 Mistral
Szukając informacji o małych motocyklach natknąłem się na krótki artykuł o małej szczęce. W 1972 roku "Motokov" (odpowiednik polskiego POLMO), był zdania, że małe motocykle powinny być produkowane w NRD i Czechosłowacji. Dlatego zaproponował Jawie nawiązanie współpracy z NRD. W tym domu w Považské Strojárné kończyły się prace nad prototypem Jawy 50 VM 238 Mistral.
Spotkanie odbyło się, ale nie osiągnięto porozumienia. Sceptykom się to nie spodobało i nie doszło do prezentacji prototypu. Tymczasem Ministerstwo Przemysłu Czechosłowacji nakazało zaprzestanie produkcji Jawy SK-90 i jej potencjalnych następców. Co za tym idzie, dotyczyło to także Mistrala. Argumentowano to wyższą ceną nowego motoroweru w porównaniu z Jawą Pionier i Babetta. Była jednak tylko kiepska wymówka. Nacisk ze strony sowietów z RWPG był aż nadto widoczny.
Zupełnie „nieoczekiwanie” w 1973 roku wprowadzili w NRD nowego Simsona 50, który był uderzająco podobny do SK-90 pod względem konstrukcji ramy. Z Mistralem był podobny jedynie w ogólnych założeniach konstrukcji.
Jednak pod względem technologicznym nie dorównał jakością Jawie. W 1974 roku, kiedy zarząd RWPG zdecydował, kto będzie produkował małe motocykle. Nie była to jednak Jawa. A kto wygrał z najnowszym typem na rynku? Wiadomo - wszystko potoczyło się w zgodzie z moskiewskimi dyrektywami. Prawdziwy powód leżał właśnie w Moskwie. Nie pierwszy z resztą i nie ostatni raz.
SIMSON 50
JAWA 90
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Považská strojárne była przedsiębiorstwem zbrojeniowym o strategicznym znaczeniu i po tych decyzjach z RWPG ponownie zajęła się wyłącznie produkcją uzbrojenia. A motocykle przeszkadzały w produkcji broni. Dlatego celowo oddział je produkujący zamknięto. Produkcją motocykli od tej pory miały się zajmować tylko zakłady branżowe.
Podobna sytuacja miała miejsce w Polsce w WSK Świdnik gdzie oprócz śmigłowców wytwarzano słynne Wueski. To właśnie komunistyczni aparatczycy z RWPG nakazali zniszczyć produkcję ostatnich polskich motocykli.
Jednak IFA Simson nie zdołała nasycić rynku. Dodatkowo cena Simsona była dwukrotnie wyższa od planowanej ceny Mistrala.
Jawy 50 VM 238 Mistral
Ile Mistrali postał? Niestety nie udało mi się dotrzeć do takich informacji. Ile by ich nie było, zajmują dzisiaj godne miejsce w muzeach
BIBLIOGRAFIA
https://www.dailymale.sk/articles/legendy-socializmu-len-sa-nimi-nikdy-nestali_5269
http://www.tmklub.cz/news.php?readmore=49
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Ja was zapraszam do obserwowania
Męskiego Bigosu, komentowania moich postów (nawet krytycznie bo przecież
No body perfect). Przede wszystkim zachęcam jednak do czytania i jeśli
możecie to udostępniajcie dalej.
Cały rejestr moich felietonów znajdziecie w Bibliotece Męskiego Bogosu.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz