Translate

sobota, 25 listopada 2023

#473 - ZUNDER (argentyńska iskra)

  

Zunder 1500 – to samochód osobowy, sedan i coupe, produkowany przez argentyńską  firmę IdTA Industrias del Transporte Automotor.  Auto było wytwarzane w latach 1960–1963

Zunder 1500 był jednym z najbardziej oryginalnych projektów w historii argentyńskiej motoryzacji. Industria del Transporte Automotor SRL (ITA) powstała z inicjatywy braci Nilsona José i Eligio Oscara Bongiovanniego, dealerów General Motors w Río Cuarto w prowincji Kordoba.

 

  La leyenda del Zunder, el auto cordobés con guiño de Porsche que nació como  orgullo nacional - Infobae

Celem firmy była produkcja średniej wielkości i ekonomicznego samochodu narodowego. Argentyńczykom marzyło się, powtórzenie sukcesu Volkswagena Garbusa.

Zunder - Historia de un auto con motor Porsche y carrocería plástica



Zunder 1500 był próbą wykorzystania rosnącego popytu na tani i powszechnie dostępny środek transportu. Pod kierownictwem inżyniera Emila Rupiliusa stworzono samochód z silnikiem Porsche. Wykorzystywano to potem w kampanii reklamowej. 

Aby ocenić różne alternatywy produkcyjne, pod koniec lat pięćdziesiątych Nilson Bongiovanni odbył podróż do Europy i Stanów Zjednoczonych. Po powrocie doszedł do wniosku, że najwłaściwszą opcją jest produkcja niskich serii w technologii wzmocnionego tworzywa sztucznego zastosowanej w konstrukcji nadwozia i wyposażenie go w seryjne silniki i skrzynie biegów uznanych marek. Pewną inspiracją dla Argentyńczyków były nadwozia produkowane w Zwickau w NRD do samochodów AWZ P-70. Były to czasy gdy firmy z Argentyny współpracowały z przedsiębiorstwami z Niemiec wschodnich.

 Las 3 vistas del Zunder 1500 | La página del Zunder 1500

Nadwozie Zundera wykonano więc z tworzyw sztucznych. Wyróżniało się charakterystycznym skośnym ułożeniem przednich reflektorów. Podobny zabieg stylistyczny stosowały też firmy amerykańskie. Słupek "C" pochylono pod ujemnym kątem.Szyba tylna była jednak wypukła a nie jak w Citroenie Ami 6 czy Fordzie Anglia.

 Zunder 1500, 1960 [Auta5P ID:26006 FR]

 Pierwszy prototyp ukończono w 1959 roku i nosił dziwną nazwę Zunder, po niemiecku Tinder lub Spark. Był wyposażony w czterocylindrowy silnik Porsche o mocy 33 KM, ale późniejsza analiza wykazała, że ​​miał zbyt małą moc i wymagał wymiany. Alternatywą był silnik Porsche TYP 616/20 o pojemności 1500 cm3 i mocy 58 KM.

Silnik chłodzony był przez turbinę powietrzną.Zzostał umieszczony nad tylną osią. Skrzynia biegów również pochodziła z Porsche Była w pełni zsynchronizowana , czterobiegowa z suchym sprzęgłem jednotarczowym.


Po optymalizacji prototypu i jego zatwierdzeniu, na działce o powierzchni 60 000 m2, w Río Cuarto zbudowano zakład produkcyjny. Pierwotny plan przewidywał roczną produkcję 200 sztuk w roku 1960, a liczba ta powinna stopniowo rosnąć, aż do roku 1964 w którym miała osiągnąć poziom 1600 sztuk.

 

 Nadwozie typu sedan miało dwoje drzwi wejściowych i mogło pomieścić czterech lub pięciu dorosłych pasażerów rozmieszczonych w anatomicznych siedzeniach wykonanych z plastikowej gąbki i konstrukcji z dodatkowo wzmocnionych metalowych rurek. Jego konstrukcja nawiązywała do trendów stylistycznych końca lat pięćdziesiątych XX wieku z bardzo dużymi szybami przednimi i tylnymi, zachodzącymi na boki auta. Z przodu znajdowały się podwójne światła na każdym końcu, ułożone w ciekawy ukośny układ.

 Autos Al Pincel - Zunder 1500 | Facebook 

Z tyłu zespół świateł złożony był z trzech okrągłych lampek, rozmieszczonych na wierzchołkach trójkątnej ramki. Nadwozie zamontowano na podwoziu o konstrukcji rurowej własnej konstrukcji, składającym się z dwóch podłużnic i poprzeczek. Przednie zawieszenie było identyczna jak w Porsche 356 z drążkami skrętnymi, stabilizatorem zawieszenia i teleskopowymi amortyzatorami hydraulicznymi.


Tylne zawieszenie miało niezależny układ z regulowanymi nachylonymi wahaczami i teleskopowymi hydraulicznymi amortyzatorami. Hamulce były sterowane hydraulicznie.

 

 Projekt zyskał poparcie Porsche, które nie tylko wysłało pierwszą partię silników, ale także miało w Argentynie oficjalnego przedstawiciela, Emila Rupiliusa, kierownika projektu, podczas prezentacji Zundera 20 września 1960 r. w eleganckim hotelu Alvear Palace w Buenos Aires. 

 

 

Jak już zaznaczyłem premiera pojazdu odbyła się 20 wrześniu 1960 roku podczas uroczystej gali w Alvear Palace Hotel . Pokazano wtedy wersję sedan i coupé nawiązujące do pojazdu Volkswagen Karmann Ghia. 


Wkrótce rozpoczęły się dostawy Zundera w wersji sedan. Coupe nie wyszło poza stadium prototypu. 

 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

 Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi ona tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji. 

 

buycoffee.to/meskibigos

 

 Na krótko przed ostatecznym zamknięciem firma Industria del Transporte Automotor SRL opracowała nową wersję opartą na tej samej podstawie mechanicznej, co poprzedni model i nadwoziu wyraźnie inspirowanym coupe Volkswagen Kharman Ghia.

 

W rezultacie powstał interesujący samochód sportowy z nadwoziem również wykonanym z TWS. Jego rozwój miał na celu zastąpienie poprzedniego modelu i komercyjne ożywienie firmy znajdującej się w krytycznej sytuacji ekonomicznej. Zbudowano jedynie dwie jednostki jako przed seryjne, jednak rosnące trudności finansowe przedwcześnie przerwały projekt, a wraz z nim losy firmy.

 

 Zunder coupé Argentina | Vw karmann ghia, Vw karmann, Karmann ghia

ZUNDER COUPE - inspiracja VW Karmann Ghia, aż nadto oczywista.

 

Pomimo tego ważnego wsparcia i ambitnego planu produkcji do 1963 roku, kiedy to definitywnie porzucono projekt, zbudowano jedynie około 140 egzemplarzy. 


Według innych źródeł budowano w granicach 170 - 180 sztuk samochodu Zunder 1500. Utworzenie własnej sieci sprzedaży i serwisu przekroczyło możliwości finansowe firmy, która została zamknięta w 1963 roku. 

Silnik

Zunder 1500 był napędzany silnikiem o pojemności 1,5 l. pochodzącym z Porsche 356 

Dane techniczne

  • B4 1,5  l (1488 cm³)
  • Średnica × skok tłoka: 80,00 mm x 74,00 mm
  • Stopień sprężania 7,0:1
  • Układ zasilania: dwa gaźniki typu Solex 32 PBI
  • Moc maksymalna: 58 KM  (43 kW ) przy 4800 obr./min

Osiągi

  •  V-max 140 km/h


BIBLIOGRAFIA

 

https://autohistoria.com.ar/index.php/marcas-de-autos/zunder/

https://parabrisas.perfil.com/noticias/novedades/zunder-1500-auto-argentino-motor-porsche-cordoba.phtml 

https://en.wikipedia.org/wiki/Zunder_1500 

https://www.infobae.com/autos/2020/08/01/la-leyenda-del-zunder-el-auto-cordobes-con-guino-de-porsche-que-nacio-como-orgullo-nacional/

 

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz