I znowu mamy przed sobą kolejnego przedstawiciela, powojennej mody na mikrosamochody. Przed nami Kroboth-Allwetterroller. Jest niezwykle rzadki bo powstało zaledwie kilkadziesiąt sztuk tego dwuosobowego autka. Powstał zaś w 1955 roku. Jego konstruktorem był Gustav Kroboth.
Gustav Kroboth był wykwalifikowanym inżynierem, który około 1920 r. zbudował własny silnik, a w 1928 r. mały samochód.
Po wojnie przeniósł się na wiejskie tereny Bawarii, gdzie rozbierał wraki czołgów i samolotów, aby pozyskać części których potrzebował. Początkowo produkował budował młynki do maku i drewniane zabawki. Ich sprzedaż pozwoliła mu na sfinansowanie budowy skutera przypominającego motocykl.
Kroboth Motoroller 1953r
Doprowadziło to do powstania projektu „skutera na każdą pogodę”, który był prezentowany na wystawie motocyklowej we wrześniu 1954 roku.
Ten mały pojazd został dobrze przyjęty.
Nadwozie typu side-by-side posadowiono na centralnym podwoziu rurowym z poprzecznymi resorami piórowymi z przodu i podłużnymi z tyłu.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji.
Silnik był z firmy Fichtel & Sachs, hamulce od ATE, kierownica od ZF (z przesunięciem kolumny - wtedy szczyt mody), a przednia szyba od Volkswagena.
Zaowocowało to licznymi ofertami inwestycji finansowych. Niestety jedna po drugiej nie doczekały się finalizacji.
Powoli rósł popyt na większe samochody, malejąc jednocześnie na microcary. Sześć miesięcy później po wyprodukowaniu 55 samochodów wszystko się skończyło.
Gustav Kroboth znalazł nowe życie jako instruktor nauki jazdy. Co byśmy jednak nie powiedzieli, to mamy tu jeszcze jedną historię motoryzacyjną. Samochodziki Kroboth, a zachowało się ich, raptem, kilka sztuk dumnie stoją w muzeach i kolekcjach.
Fahrzeug und Maschinenbau Gustav Kroboth, Seestall, Niemcy
Firma Gustav Kroboth zajmująca się inżynierią pojazdów i maszyn początkowo produkowała skutery. Gdy popyt na hulajnogi spadł, w 1954 roku na rynek wszedł trójkołowy skuter mobilny, skuter Kroboth na każdą pogodę. Rower trójkołowy miał dwa koła z przodu i rozstaw kół 1150 mm, jedno koło z tyłu i był otwartym dwumiejscowym pojazdem z maską i cofniętymi oknami; Dlatego też nazywano go „skuterem na każdą pogodę”. Nadwozie posiadało centralną ramę rurową z poprzecznymi resorami piórowymi z przodu i podłużnymi resorami piórowymi z tyłu. Tylny silnik o pojemności 175 cm3 firmy Fichtel & Sachs był chłodzonym powietrzem dwusuwowym silnikiem o jednym cylindrze i mocy 9 KM. Alternatywnie można było również zainstalować silnik o pojemności 197 cm3 firmy ILO-Motorenwerke z chłodzeniem wentylatorem i mocą 9,5 KM. Skrzynia trzybiegowa z biegiem wstecznym posiadała dźwignię zmiany biegów umieszczoną przy kierownicy, a układ kierowniczy zaprojektowano jako ślimakowy. Hamulce działały mechanicznie, a średnica bębna hamulcowego wynosiła 150 mm. Ławka o szerokości 1140 mm przeznaczona była dla dwóch osób dorosłych i jednego dziecka. Jako wyposażenie dodatkowe dostępny był także rozrusznik elektryczny i nagrzewnica powietrza. Prędkość maksymalną podawano w zależności od silnika na 75 lub 80 km/h, a masę własną 250 kg (z silnikiem ILO).
W ciągu dwóch lat budowy zbudowano nieco ponad 50 sztuk. Nadwozie dostarczono „w kolorze zielonym z efektem metalu”. W 1955 roku oferowano go także w Szwajcarii za 3450 franków. Kroboth zdobył tym pojazdem medal podczas 2. Rajdu Gór i Jezior Lechtalskich, brał także udział w wyścigach górskich. Aktualny stan magazynowy Czerwony pojazd z 1955 r. znajdujący się na wyposażeniu Störy Automuseum można oglądać w sklepie PS w Einbeck. Biały pojazd z 1954 r. stoi w stodole Grafa w Vilgertshofen. Auto & Uhrenwelt Schramberg w Schramberg dysponuje ekologicznym pojazdem z 1954 r. i podwoziem.
BIBLIOGRAFIA
http://www.microcarmuseum.com/tour/kroboth.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Kroboth_Allwetterroller
https://www.trussty.com/2019/10/story-of-kroboth-motorroller.html#axzz8Ke7Ma9XK
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz