Translate

czwartek, 9 września 2021

#166 - CZAVDAR - BUŁGARSKIE AUTOBUSY / ЧАВДАР - БЪЛГАРСКИ АВТОБУСИ / CHAWDAR - BULGARISCHE BUSSE / CHAWDAR - BULHARSKÉ AUTOBUSY

TERAZ DUŻO NOWYCH ZDJĘĆ
 
 


Firma została założona przez Raczo Dżambazowa w 1924 roku. W 1924 Racho Valkov Dżabazow (1894-1983) otworzył warsztat mechaniczny w Botevgradzie w Bułgarii. W 1927 Racho spotkał się z Ivanem Valkovem, który prowadził firmę transportową wykorzystującą przebudowane karetki pogotowia. Dał Racho jedną platformę od Fiata na której ten zbudował swój pierwszy pojazd. Do 1947 roku fabryka ta wyprodukowała zaledwie 200 sztuk autobusów. Były to nadwozia zabudowywane na podwoziach samochodów Ford, Mercedes Benz i Dodge. 1 maja 1948 Chavdar zaprezentował autobus oparty na Škodzie RTO. 
W 1948 roku firma została znacjonalizowana. Zawarto umowę z czechosłowacką firmą Skoda i w oparciu o podwozie Skody 706 RTO rozpoczęto produkcję autobusów. Początkowo montowano czechosłowackie autobusy a następnie w 1962 roku fabryka rozpoczęła produkcję modeli M65
 Chavdar M 66 [706 RTO]i M66,Chavdar M 66 [706 RTO] 
które stały się popularne w ówczesnej Bułgarii. Współpracowano też z poskim producentem autobusów JZS JELCZ który też produkował autobusy w oparciu o Skodę 706 RTO.Brak dostępnego opisu zdjęcia.Brak dostępnego opisu zdjęcia.

W 1956 roku produkcja firmy wzrosła o 150%. Z inicjatywy Vasila Djambova podjęto produkcję dziesięciomiejscowego mikrobusa na bazie Opla Blitz.
 
W 1962 roku firma zaczęła produkować modele M65 i M66, które były bardzo popularne w ruchu międzymiastowym. W tym samym roku rozpoczęto produkcję małych autobusów na bazie radzieckiego GAZ-51 (1962-1969)



 W 1968 wyprodukowano od 400 do 500 sztuk autobusów.
Pod koniec lat 60. pojawiły się modele M80 i M81 również na podstawie Škody. W 1968 roku rozpoczął się proces modernizacji fabryki a wkrótce nawiązano współpracę z niemiecką marką SETRA.
Czawdar - Wikiwand Автобус Чавдар 11М4 Русе 2007 г. Chavdar 11M4 Bus Ruse Bul… | Flickr Chavdar Buses Bulgaria*Автобуси Чавдар | Flickr
 
Minibus 5C został skonstruowany przez Kirila Hadjieva i Lubomira Tosheva pod koniec lat 70-tych. Autobus stworzył kategorię produktów o nazwie „midibus”. Wyposażony w 4 system trakcji i 14 miejsc. Pierwsze prototypy przetestowano w 1979 roku. Autobusy były używane z małych miasteczek i wsi w Bułgarii jako autobus publiczny, autobus szkolny i autobus pracowniczy. W autobusie zastosowano silnik Perkinsa. 
 
Czawdar eksportował produkty do ZSRR, Grecji, Korei Północnej, Afganistanu i Nikaragui.
 
CZAWDAR 11M3 
 
W 1979 roku firma Czawdar we współpracy z polskim Autosanem, zbudowała dwa prototypy autobusu
Autosan H11 / Czawdar 11M4
 
 
W 1993 roku zakład podjął współpracę z firmą MAN. Jej efektem była rodzina autobusów przegubowych Czawdar 141.
 
 Chavdar 141.jpg
 
Na początku 1999 r. niestabilna sytuacja finansowa spółki doprowadziła ją do upadku.
 
 
 

 
 
 FacebookŠkoda 706 RO
 


Chavdar 141.jpg 

Chavdar 141

Chavdar Kenta


Chavdar Autosan

 
Chavdar B 13-20
 

Chavdar B13-20

 

DAC Chavdar 317 Etr

 Buses in Bulgaria-Chavdar Chavdar M80 

Altas Balkancar (Chavdar) | Cars and motorcycles, Bus, Vehicles atlas

Chavdar B13-20 (11MG6) '1980 - ???? | Bus coach, Bus, World Chavdar B13-20 

Foreign railway networks - Σελίδα 2 - Amnizia 

Pod marką CZAVDAR produkowano też niewielkie autobusy w firmie PRESLAW. Były one oparte o podzespoły Avii.  (?)

https://www.zr.ru/archive/zr/1970/04/tiekhnika-nashikh-druziei

 

 UWAGA: Na temat samochodów Bulgarrenault i Bulgaralpine a także innych marek tj. Balkan, Pirin, Sofia, Madara, Czavdar, Preslav, Kenta i innych jest bardzo mało materiałów. Jeśli więc ktoś nimi dysponuje, szczególnie wśród moich bułgarskich przyjaciół, to będę wdzięczny za ich udostępnienie.

A tu dużo nowych fotografii autobusów  marki CZAVDAR 








Autobus CZAVDAR, polski FSC ŻUK oraz Moskvich - Rila 408. Wszystko gdzieś w Bułgarii








Wędrowny dentysta

 

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

 

BIBLIOGRAFIA

 https://www.flickr.com/photos/137575849@N05/26172082334/in/photostream/

https://en.wikipedia.org/wiki/Chavdar_(company) 

https://pl.wikiqube.net/wiki/Chavdar_(company) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz