Pisałem niedawno o prototypie terenowej ciężarówki BAZ Děvín https://meskibigos.blogspot.com/2021/10/auto-story-baz-devin.html. Był to samochód ciężarowy z napędem 6X6. Opracowany został w związku z zapotrzebowaniem armii czechosłowackiej na nowy samochód tej klasy, mający zastąpić mocno już starzejącą się Pragę V3S. Zakładano przy tym wykorzystanie podzespołów i rozwiązań z V3S w nowym modelu. Nie rezygnuje się z dobrego na rzecz niepewnego.
Do prac nad nowym samochodem przystąpiły wszystkie firmy samochodowe vw Czechosłowacji. Oprócz wspomnianej firmy BAZ z Bratysławy, prace projektowe prowadziła też TATRA, SKODA i AVIA. Oprócz tych wielkich producentów prace projektowe podjęto też w VOP 081 Přelouč (Vojenský opravárenský podnik 081 Přelouč, s.p.).
Zbudowano tam prototyp P-V3S M6T P-V3S M6T, czasami określany jako PV3S M8, był on wariantem typu M6, wyposażonym w kabinę wagonową z samochodów Avia. Cały proces odbywał się we współpracy z BAZ i Avia. Modyfikacja ta powstała w wyniku starań o ujednolicenie programu produkcyjnego VOP 081 Přelouč (Vojenský opravárenský podnik 081 Přelouč, s.p.).
Ta firma zbrojeniowa budowała też wersje samochodów Avia z napędem na wszystkie koła, wykorzystując osie z samochodu V3S, Czasem było to połączenie oryginalnej maski V3S z kabiną AVII 30 . Oferowano również przedłużoną kabinę (typu DoKa) z drugim rzędem siedzeń. Oferta jednostek napędowych pokrywała się z typem M6, z wyjątkiem najstarszego silnika D 407.02. W porównaniu do typu M6 masa własna uległa zmniejszeniu. Samochody te były kupowane prawie wyłącznie przez klientów cywilnych. Armia czeska przetestowała kilka samochodów jako kontenerowce lecz nie dokonała większych zakupów. Samochód ten niestety nie spełnił wymagań wojska.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz