Historia istnienia marki sięga
roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869
roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina.
Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie
zbrojeniowym. Zakłady należały do
największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie cesarstwa.
Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W
1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą
Hispano Suiza Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód –
model 25/100.
Już przed 1939 rokiem w armiach wielu krajów dostrzegano korzyści płynące z posiadania na wyposażeniu armii, pojazdów zdolnych do pokonywania przeszkód wodnych. Nie tylko zdolnych do brodzenia po dnie, co jest raczej proste do zrealizowania, ale zdolnych do samodzielnego pływania. Wymaga to jednak wysokiej kultury technicznej i to nie tylko przy projektowaniu, produkcji ale przede wszystkim przy eksploatacji takich pojazdów.
Kilka takich konstrukcji pojawiło się w czasie wojny. Udowodniły one swoją ogromną przydatność. Były to :
VW SCHWIMMWAGEN TYP 166
FORD GPA
DUKW 353
NAMI GAZ 011
GAZ 46 MAV
ZIS 485 BAV
czy też japoński SU-KI typ 2 firmy TOYODA.
Po zakończeniu II Wojny Światowej wiele firm, wykorzystując wojenne doświadczenia dalej prowadziło prace nad budową takich pojazdów. W NRD zbudowano samochód HORCH P2 SCHWIMMWAGEN w ilości 17 sztuk.
Również w Czechosłowacji prace nad takim autem prowadziła Škoda oraz kilka mniejszych firm motoryzacyjnych.
Škoda MOŽ-2 (typ 972) − prototypowy modelpojazdu pływającego wytwarzany przez wówczas zakłady Škoda w latach 1951−1952. Samochód powstał równolegle konstruowaną Škoda typ 973 Babeta. https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-skoda-973-babeta-1952-1956.html
Pojazd posiadał napęd na wszystkie cztery koła. Montowane były w nim czterosuwowe czterocylindrowe rzędowe silniki OHV umieszczone podłużnie nad przednią osią o pojemności 1221 cm³ i mocy 33,1 kW (45 KM) przy 4200 obr./min oraz 1491 cm³ i mocy 38,3 kW (52 KM) przy 4200 obr./min.
Dane techniczne:
- wymiary:
długość: 4520 mm
szerokość: 1735 mm
wysokość: 1770 mm - DMC: 1350 kg
- Max. ładowność450 kg
- prędkość maksymalna:
na lądzie: 80 km/h
w wodzie 10 km/h - spalanie: 12,5 litrów na 100 km
Wyprodukowano łącznie 5 egzemplarzy tego pojazdu.
BIBLIOGRAFIA
https://pl.wikipedia.org/wiki/DUKW
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_GPA
https://pl.wikipedia.org/wiki/VW_typ_166_Schwimmwagen
https://pl.wikipedia.org/wiki/GAZ-46#/media/Plik:GAZ_46_at_Sinsheim_pic2.JPG
https://truck-encyclopedia.com/ww2/japan/toyota-type-2-su-ki.php
https://www.valka.cz/CZK-Skoda-972-Skoda-MOZ-2-t63793
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_MO%C5%BD-2
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz