Translate

czwartek, 18 listopada 2021

#214 - Škoda MOŽ-2 - Jeździ i pływa

  Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina.  Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym.  Zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie  cesarstwa. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano Suiza  Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100.

Oprócz pojazdów osobowych i ciężarowych bardzo ważnym działem produkcji były pojazdy dla wojska. Dziś opowiem wam o czechosłowackiej amfibii Škoda MOŽ-2.

Już przed 1939 rokiem w armiach wielu krajów dostrzegano korzyści płynące z posiadania na wyposażeniu armii, pojazdów zdolnych do pokonywania przeszkód wodnych. Nie tylko zdolnych do brodzenia po dnie, co jest raczej proste do zrealizowania, ale zdolnych do samodzielnego pływania. Wymaga to jednak wysokiej kultury technicznej i to nie tylko przy projektowaniu, produkcji ale przede wszystkim przy eksploatacji takich pojazdów.


Kilka takich konstrukcji pojawiło się w czasie wojny. Udowodniły one swoją ogromną przydatność. Były to :

VW SCHWIMMWAGEN TYP 166 Ilustracja

FORD GPA  Ilustracja 

DUKW 353

NAMI GAZ 011

  

GAZ 46 MAV

 Ilustracja 

ZIS 485 BAV

 Ilustracja 

czy też japoński SU-KI typ 2 firmy TOYODA.

Po zakończeniu II Wojny Światowej wiele firm, wykorzystując wojenne doświadczenia dalej prowadziło prace nad budową takich pojazdów. W NRD zbudowano samochód HORCH P2 SCHWIMMWAGEN w ilości 17 sztuk. 

 

Również w Czechosłowacji prace nad takim autem prowadziła Škoda oraz kilka mniejszych firm motoryzacyjnych.

Škoda MOŽ-2 (typ 972) − prototypowy modelpojazdu pływającego wytwarzany przez  wówczas zakłady Škoda w latach 1951−1952. Samochód powstał równolegle konstruowaną Škoda typ 973 Babeta. https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-skoda-973-babeta-1952-1956.html

Pojazd posiadał napęd na wszystkie cztery koła. Montowane były w nim czterosuwowe czterocylindrowe rzędowe silniki OHV umieszczone podłużnie nad przednią osią o pojemności 1221 cm³ i mocy 33,1 kW (45 KM) przy 4200 obr./min oraz 1491 cm³ i mocy 38,3 kW (52 KM) przy 4200 obr./min.

Dane techniczne:

  1. wymiary:
    długość: 4520 mm
    szerokość: 1735 mm
    wysokość: 1770 mm
  2. DMC: 1350 kg
  3. Max. ładowność450 kg
  4. prędkość maksymalna:
    na lądzie: 80 km/h
    w wodzie 10 km/h
  5. spalanie: 12,5 litrów na 100 km

Wyprodukowano łącznie 5 egzemplarzy tego pojazdu.






ilustracja 



BIBLIOGRAFIA

https://pl.wikipedia.org/wiki/DUKW

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_GPA 

https://pl.wikipedia.org/wiki/VW_typ_166_Schwimmwagen

https://pl.wikipedia.org/wiki/GAZ-46#/media/Plik:GAZ_46_at_Sinsheim_pic2.JPG 

https://truck-encyclopedia.com/ww2/japan/toyota-type-2-su-ki.php

https://www.valka.cz/CZK-Skoda-972-Skoda-MOZ-2-t63793 

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_MO%C5%BD-2 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz