Translate

czwartek, 18 listopada 2021

#215 - Csepel D-300 / D-350 / D-420

 




 

Budapeszt. Wyspa Csepel. Już przed wojną mieścił się tam ogromny kompleks przemysłowy. Produkowano tam wszystko z czym może nam się kojarzyć przemysł ciężki. Lokomotywy, wagony kolejowe, samoloty, czołgi i armaty. Długo można by wymieniać. Dogodne położenie oraz dobre skomunikowanie z resztą kraju (własny port nad Dunajem), sprzyjały rozwojowi kompleksu.





Csepel központja és a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek (1943) 

Fabryki na wyspie Csepel w 1943 roku.


 

W 1949 roku w Budapeszcie zapadła decyzja o wykorzystaniu nieczynnej fabryki samolotów jako fabryki samochodów ciężarowych. W austriackiej firmie STEYR zostaje kupiona licencja i 11 listopada 1949 roku z taśmy zjeżdża testowy pierwszy pojazd – Csepel D300 konstrukcji Steyra z 1944 roku. Tak gwoli ścisłości to już sam tzw. zakup licencji w okupowanej przez ZSRR Austrii dla zarządzanej przez nich fabryki w okupowanych przez ZSRR Węgrzech, zasługuje chyba na oddzielny artykuł.Wyposażono go w podzespoły Raba i Ikarus.  Pierwsze trzy ciężarówki wyjeżdżają na ulice 4 kwietnia 1950 roku. Cała produkcja w tym czasie przebiega pod nadzorem Armii Radzieckiej. Do 1954 wyprodukowano ok. 750 szt. samochodów Csepel B300 o ładowności 2,5 tony z silnikiem benzynowym o mocy 85 KM. Może być zdjęciem przedstawiającym droga

W 1955 roku rozpoczął się montaż modelu D420 o ładowności 4,5 tony, którego produkcja trwała do lat 60. W tym samym roku z fabryki zjeżdża tysięczna ciężarówka. Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu

W 1957 roku dzięki stworzeniu własnej pracowni konstrukcyjnej powstaje nowy model D450 o ładowności 5 ton i mocy 95 KM. Dzięki wzrostowi produkcji fabryka uruchamia eksport pojazdów do Polski, ZSRR i NRD a także do Egiptu, Syrii, Nigerii i Chin.

 

 

 Może być zdjęciem przedstawiającym 3 osoby, ludzie stoją, samochód i na świeżym powietrzu

 Model D-450 i następne to materiał na kolejny felieton.


BIBLIOGRAFIA

https://en.wikipedia.org/wiki/Csepel_D-344

https://hu.wikipedia.org/wiki/Budapest_XXI._ker%C3%BClete 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Csepel_(przedsi%C4%99biorstwo) 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Csepel_Aut%C3%B3gy%C3%A1r 

https://web.archive.org/web/20130128121543/http://magyarjarmu.hu/autok/csepel-autok/ 

https://sites.google.com/site/csepelek/ 

 https://alapjarat.hu/veteran/csak-3000-kilometert-futott-ez-az-uj-csepel-d-344-muhelykocsi-video?fbclid=IwAR0TI8CKwtqlNw3p_BkhkLidkHEHoWjPO_RcgoI5Ii5K_TsB3yP8mLZBtRM 


 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz