Budapeszt. Wyspa Csepel. Już przed wojną mieścił się tam ogromny kompleks przemysłowy. Produkowano tam wszystko z czym może nam się kojarzyć przemysł ciężki. Lokomotywy, wagony kolejowe, samoloty, czołgi i armaty. Długo można by wymieniać. Dogodne położenie oraz dobre skomunikowanie z resztą kraju (własny port nad Dunajem), sprzyjały rozwojowi kompleksu.
Fabryki na wyspie Csepel w 1943 roku.
W 1949 roku w Budapeszcie zapadła decyzja o wykorzystaniu nieczynnej fabryki samolotów jako fabryki samochodów ciężarowych. W austriackiej firmie STEYR zostaje kupiona licencja i 11 listopada 1949 roku z taśmy zjeżdża testowy pierwszy pojazd – Csepel D300 konstrukcji Steyra z 1944 roku. Tak gwoli ścisłości to już sam tzw. zakup licencji w okupowanej przez ZSRR Austrii dla zarządzanej przez nich fabryki w okupowanych przez ZSRR Węgrzech, zasługuje chyba na oddzielny artykuł.Wyposażono go w podzespoły Raba i Ikarus. Pierwsze trzy ciężarówki wyjeżdżają na ulice 4 kwietnia 1950 roku. Cała produkcja w tym czasie przebiega pod nadzorem Armii Radzieckiej. Do 1954 wyprodukowano ok. 750 szt. samochodów Csepel B300 o ładowności 2,5 tony z silnikiem benzynowym o mocy 85 KM.
W 1955 roku rozpoczął się montaż modelu D420 o ładowności 4,5 tony, którego produkcja trwała do lat 60. W tym samym roku z fabryki zjeżdża tysięczna ciężarówka.
W 1957 roku dzięki stworzeniu własnej pracowni
konstrukcyjnej powstaje nowy model D450 o ładowności 5 ton i mocy 95 KM. Dzięki wzrostowi produkcji fabryka uruchamia
eksport pojazdów do Polski, ZSRR i NRD a także do Egiptu, Syrii, Nigerii i Chin.
Model D-450 i następne to materiał na kolejny felieton.
BIBLIOGRAFIA
https://en.wikipedia.org/wiki/Csepel_D-344
https://hu.wikipedia.org/wiki/Budapest_XXI._ker%C3%BClete
https://pl.wikipedia.org/wiki/Csepel_(przedsi%C4%99biorstwo)
https://hu.wikipedia.org/wiki/Csepel_Aut%C3%B3gy%C3%A1r
https://web.archive.org/web/20130128121543/http://magyarjarmu.hu/autok/csepel-autok/
https://sites.google.com/site/csepelek/
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz