Translate

sobota, 14 maja 2022

#299 - STONKA / STAR 20 - JELCZ N424

 STAR 20 Stonka / NOWY / 1:72 / AUTOBUSY PRL 


Z chwilą zakończenia II Wojny Światowej Polska, ale też większość europejskich kraków, stanęła przed ogromem problemów związanym z odbudową kraju. Wśród tych problemów jednym z ważniejszych były zagadnienia związane z transportem, zarówno ciężarowym jak i osobowym. 

Pomijam tu problemy związane z jakością dróg w Polsce. O ile na terenach zachodnich, zdobytych na Niemcach gdzie infrastruktura drogowa była, jak na owe czasy na wysokim poziomie, to pozostała część kraju posiadała głównie drogi szutrowe, gruntowe. Względnie dobrze było w okolicach wielkich miast takich jak Warszawa, Łódź, Bydgoszcz, Katowice. Podobnie było też z infrastrukturą kolejową. 

Początkowo w transporcie osobowym używano głównie ciężarówek z zainstalowanymi ławkami. Były to głównie auta przedwojenne i z demobilu wojskowego. Nieliczne były też autobusy przedwojenne oraz zdobyczne niemieckie i włoskie.

1937
Autobus komunikacji miejskiej w Rymanowie 1937
Postój autobusów na rynku w Cieszynie 

1937.03
Autobus Leyland; otwarcie linii autobusowej Kraków-Katowice 1936.05
Autobus Komunikacji Samochodowej 1939
Tłum ludzi przed autobusem linii pocztowej Lublin - Zamość. Data nieznana
Krakowski autobus miejski napędzany gazem drzewnym

 Autobusy miejskie w Warszawie – Wikipedia, wolna encyklopedia Warszawa lat 50. 200 zdjęć na nowej wystawie w DSH - zdjęcie nr 5 

Galeria Foto - Ciężarówki Chevrolet - Forum Transportu  

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 Fatalne polskie drogi? 70 lat temu dramatycznie brakowało nie tylko szos,  ale i samochodów! | CiekawostkiHistoryczne.plFatalne polskie drogi? 70 lat temu dramatycznie brakowało nie tylko szos,  ale i samochodów! | CiekawostkiHistoryczne.pl Projekt Dawny Sopot

Powojenne trudności transportowe skutkowały w Polsce, i nie tylko, powstawaniem różnorodnych konstrukcji mających złagodzić ten problem. Co prawda docierały do Polski gotowe autobusy i podwozia pod zabudowę. Na podwoziach Fiat, Leyland i Bedford budowano w Sanoku autobusy.

 Łódzkie tramwaje i autobusy - Fiat 666RN Autobusy PKS 1946-1950 

Na podwoziu samochodu ciężarowego STAR 20 podjęto produkcję autobusu STAR N52 84 SFA Star - historia w fotografii ideas | autobus, prototyp, steyr 

W Jelczu opracowano autobus STAR JOT55 lecz nie został on dopuszczony do produkcji. Transport Database and Photogallery - Star Jot 55 # 

W Koszalinie ruszyła produkcja pierwszej generacji autobusu BAŁTYK. 37 SMS Bałtyk - historia w fotografii ideas | autobus, podwozie, historia 

Pojawiały się też adaptacje ciężarówek dokonywane przez niewielkie zakłady rzemieślnicze. Wszystko to było jednak niewystarczające. Potrzebny był tani autobus który przejściowo będzie mógł wypełnić luki w transporcie publicznym ale też będzie mógł służyć np. do przewozu pracowników. 







 Różne adaptacje autobusowe produkowano też w Kożuchowskich Zakładach Sprzętu Transportowego przemianowanych później na Kożuchowskie Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych.

Takie zamówienie złożono w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu k/Oławy. 

Zaprojektowano metalowe nadwozie montowane do ramy samochodu ciężarowego STAR 20. Tak narodziła się STONKA.

 fot.Katalog informacji KGSP Star 20 SDŁ Samochód dowodzenia i łączności W  1957 roku w Szkole Oficerów Pożarnictwa w Warszawie zbudowano samochód  dowodzenia i łączności. Pojazd zabudowano na podwoziu Star 20 Do budowy  pojazdu ...


 Polskie Konstrukcje i Licencje Pojazdów Użytkowych - STAR A-21 N-424  "Stonka" - tzw. autobus zastępczy "Stonka" powstał ze względu na dotkliwy  brak taboru autobusowego w tamtym okresie. Nadwozie N-424 zostało  opracowane w

Konstrukcja

Autobus ten budowano w Jelczu. Do zakładu docierały ciężarówki marki Star podwozie z kabiną, bez skrzyni ładunkowej. W Jelczu w miejsce w którym powinna być skrzynia montowano własnej konstrukcji nadwozie, mieszczące 25 osób. Pozostała część pojazdu nie różniła się od Stara 20.


Fotogaleria Transportowa]=- - Star 20 / Jelcz N-424 #19  

STONKI woziły robotników na budowy, w PGR-ach dowoziły ludzi na pola oraz dzieci do szkoły a latem często służyły jako pojazdy wycieczkowe. Wraz ze wzrostem liczby klasycznych autobusów, rozwojem produkcji w Koszalinie, Jelczu i Sanoku, importem autobusów z Włoch (Fiat), Anglii (Leyland), Francji (Berliet),  rola STONKI w transporcie malała.                         

Tank Mania - Star 20 N424 "Stonka" | Facebook 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Fotogaleria Transportowa]=- - Star 20 / Jelcz N-424 #16  

STONKA w Polsce przeżyła jednak swój renesans. W latach 70-tych XXw. w okresie wielkiego boomu gospodarczego ponownie potrzebne były tanie autobusy w dużej ilości. Wtedy na rynek wszedł OSINOBUS. Niedługo będzie i o nim opowieść.

 Stonka ziemniaczana

Podobno nazwa "STONKA" wzięła się stąd że w latach 50-tych XXw. samochodów tego typu używano w Polsce do wożenia (dobrowolnie pod przymusem) obywateli PRL-u na kampanie zbioru na polach Stonki Ziemniaczanej którą to amerykańscy imperialiści mieli jakoby na spadochronach, zrzucać nad polami uprawnymi w NRD. Zgodnie z twierdzeniem aktywu partyjnego PZPR, ona że stonka dostała się wpław drogą morską do Polski. Nielegalnie również przeprawiała się przez graniczne rzeki Odrę i Nysę.  


Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.


Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz