VAZ 2101
16 sierpnia 1966 r. w Moskwie podpisano ogólne porozumienie między włoską firmą Fiat a radzieckim zjednoczeniem Wniesztorg o współpracy naukowo-technicznej w zakresie produkcji samochodów. W jego ramach zatwierdzono projekt budowy fabryki samochodów na terenie ZSRR. Umowa ta została określona przez same modele: dwa samochody w konfiguracji „standard” z nadwoziami sedan (VAZ-2101) i kombi (VAZ-2102) oraz lux (VAZ-2103). Wzorem na którym miały bazować produkowane w ZSRR samochody został Fiat 124. Samochód ten w 1967 roku otrzymał tytuł „Samochodu Roku”. FIAT 124
Latem 1966 roku doszło do pierwszego spotkania sowieckich specjalistów z włoskim samochodem. Podczas testów na sowieckich drogach samochody ujawniły poważne problemy z trwałością karoserii i tylnych hamulców tarczowych. Mały prześwit i brak zaczepów holowniczych utrudniały obsługę maszyn na drodze. Generalnie samochód był zbyt delikatny jak na warunki panujące w ZSRR.
Niezadowolenie radzieckich inżynierów wywołał także obniżający się silnik – absolutnie beznadziejny z punktu widzenia dalszego rozwoju konstrukcji. Wszystkie uwagi radzieckich specjalistów zostały uwzględnione przez włoskich projektantów. Nie mniej poważne zmiany przeszły podwozie i skrzynia biegów.
W rezultacie VAZ-2101 zaczął się różnić od Fiata 124 (z tyłu pojawiły się mechanizmy bębnowe, idealne na złe drogi), zawieszenie (przód został wzmocniony, tył również znacznie różni się od oryginału. Wzmocniono sprzęgło i ulepszono konstrukcję synchronizatorów w skrzyni biegów. Nawet pod względem komfortu VAZ-2101 okazał się lepszy od swojego prototypu dzięki możliwości przekształcenia siedzeń w pełnoprawne łóżko do spania samochodzie, które później zostały docenione przez tysiące właścicieli.
Co ciekawe, niektóre innowacje zostały zastosowane w „zero-first” w celu unifikacji z luksusowym modelem Fiat 124S (VAZ-2103). Przede wszystkim są to kasetowe klamki zewnętrzne. VAZ-2101 otrzymał również zewnętrzne lusterko wsteczne. W sumie do projektu Fiata 124 wprowadzono ponad 800 zmian, po których otrzymał on wewnętrzną nazwę Fiat 124R. VAZ 2102
„Rusyfikacja” Fiata 124 okazał się niezwykle przydatna dla firmy FIAT, która zgromadziła unikalne informacje na temat niezawodności swoich samochodów w ekstremalnych warunkach eksploatacji. VAZ 2102
Pierwsze sześć samochodów VAZ-2101 zostało zmontowanych 19 kwietnia 1970 r., A rytmiczna praca głównego przenośnika rozpoczęła się w sierpniu. Do końca roku w Togliatti zmontowano 21 530 samochodów, w 1971 liczba ta wzrosła do 172 175 samochodów, a szczyt produkcji VAZ-2101 nastąpił w 1973 roku, kiedy zmontowano 379 007 egzemplarzy. Zakład osiągnął swoje zdolności projektowe w 1974 roku. Nazwa Żyguli pochodzi od nazwy miejscowości Góry Żygulewskie – wzgórza na prawym brzegu Wołgi, położonego naprzeciw miasta Togliatti, gdzie produkowano samochód.
Wśród ludzi do VAZ-2101 w różnym czasie "utknęły" dwa pseudonimy: pierwszy - "ODINOCZKA", a pod koniec lat 80., kiedy model przestał być uważany za prestiżowy - "KOPIEJKA".
VAZ 21011
Najdroższa, najlepiej wyposażona była wersja VAZ 2103
VAZ 2103
W 1976 roku wprowadzono do produkcji najbogatszą wersję. Model 2106 otrzymał nową stylizację nadwozia i całkowicie nowe wnętrze. Otrzymał też nowy silnik o pojemności 1600 ccm.
VAZ 2106-37 wersja kanadyjska
Oprócz wyżej wymienionych wersji samochód był produkowany w wielu innych wersjach zgodnie z życzeniami odbiorcy (importera).
Oto niektóre z nich:
VAZ-21013 „Zhiguli-1200s / Lada-1200s” malowany w barwach flagi litewskiej- różni się od VAZ-21011 silnikiem VAZ-2101 o mniejszej mocy (64 KM, objętość robocza 1,2 litra) (1977-1988).
VAZ-21015 „Karat” - modyfikacja dla służb specjalnych, wyposażona w silnik Łada 2106, dodatkowy zbiornik gazu, sprężyny tylnego zawieszenia z Łada 2102, punkty do montażu wyposażenia specjalnego.
VAZ-21018 - silnik Wankla VAZ-311 (jedno wirnikowy) 70 KM
VAZ-21019 - silnik Wankla VAZ-411 (dwu wirnikowy), 120KM
Pickup VAZ-2101 - wariant z korpusem pickupa o ładowności 250-300 kg
VAZ-2101-94 - ta modyfikacja była VAZ-2101, wyposażona w silnik o pojemności 1,5 litra z VAZ-2103. Samochód przeznaczony był przede wszystkim dla policji i służb specjalnych.
VAZ-21016 - nadwozie VAZ-2101 z 1,3-litrowym silnikiem VAZ-21011VAZ-21016 - nadwozie VAZ-2101 z 1,3-litrowym silnikiem VAZ-21011
Na eksport do krajów o ruchu lewostronnym firma GAZ w Gorki (Niżnyj Nowgorod) opanowała produkcję dwóch wersji "Zhiguli" - VAZ-21012 i VAZ-21014 (na podstawie VAZ-2101 i VAZ-21011). Wyróżniały się wzmocnionym zawieszeniem sprężynowym prawego przedniego koła, gdyż przy przenoszeniu sterów na prawą stronę rozkład masy auta był nierównomierny.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz