Translate

niedziela, 5 grudnia 2021

#235 - Škoda 6ST6-T 6x4

  

 

Przez całą Drugą Wojnę Światową armia niemiecka miała ewidentne problemy z logistyką. Po części wynikało to z polityki samego Hitlera preferującego szybkie, spektakularne wręcz działania wojenne. Miało to oczywiście swój wydźwięk propagandowy, jednakże ukrywało problemy z zaopatrzeniem armii.

Wehrmacht cierpiał na stałe braki taboru samochodowego. Uzupełniano to nawet taborami konnymi. Przestawiony na tory wojenne przemysł w pierwszej kolejności produkował czołgi, transportery opancerzone, działa itp. Samochody stanowiły margines produkcji. Dopiero zagarnięcie potencjału przemysłowego Czech, Austrii, Nadrenii i Lotaryngii poprawiło sytuację. 


Unknown Military Machines from Czechoslovakia 17387_7

 Škoda 6ST6-T mobile workshop | Skitmeister | Flickr

Unknown Military Machines from Czechoslovakia 17387_8


Unknown Military Machines from Czechoslovakia 17387_9

Potężny przemysł Czechosłowacji w znaczący sposów wzmocnił stan posiadania niemieckich kolumn transportowych. Skoda (przemianowana na Herman Goering Werke), Tatra, Praga oraz inne mniejsze firmy zostały zmuszone do produkcji samochodów na potrzeby Wehrmachtu.

Unknown Military Machines from Czechoslovakia 17387_10 

Jednym z nich była Skoda 6ST6-T 6x4. Ondrejkovics - 8 th Dragon Regiment -> 11 th Dragon Regiment -> Lieutenant  Colonel Aladár Ondrejkovič (Ondrejkovics-Sandor de) -> 1st Automobile  Battalion -> Corps truck park -> Fast Division -> 20th Infantry

Unknown Military Machines from Czechoslovakia 17387_11 

Była to podstawowa wojskowa ciężarówka firmy Škoda. Od lata 1935 roku produkowana była przez spółkę akcyjną, dawniej zakład Škody w Pilźnie. Dwudrzwiowa i trzymiejscowa kabina z otwartą skrzynią. Obie tylne osie napędzane były sztywne , resorowane wzdłużnymi półeliptycznymi resorami piórowymi. Index of /AZBUCAR/Skodahttp://voenteh.com/assets/images/0210.jpg

Silnik wraz z czterobiegową przekładnią wsteczną i dwubiegową skrzynią pomocniczą umieszczono z przodu w jednym bloku. Napęd zapewniał wałek łączący aż do przekładni nad tylnymi osiami, wszystkie koła zabezpieczone były hamulcami pneumatycznymi. Do jesieni 1938 roku Armia Czechosłowacka odebrała ponad 400 samochodów skrzyniowych i z nadbudówką. Wszystkie te samochody padły łupem niemieckiego agresora.
Грузовики Škoda. Часть 1: 1905-1950 года : Статьи и обзоры : Skoda-Ural.ru  : Блог о Skoda, Audi, Volkswagen, Seat, Porsche. Клубные новости,  мероприятия.

Samochód był powszechnie używany przez niemiecki Wehrmacht, a także przez armię niepodległego państwa słowackiego. Używał pojazdów w walkach z Polską we wrześniu 1939 r., a później w walkach na froncie wschodnim od czerwca 1941 r. 

Pojazd miał ładowność 4 ton a wzmocniony do 6 ton. Skoda 6 ST 6 - L została również wyposażona w wyciągarkę o uciągu 5,5 tony. Płaska platforma tego pojazdu, podobnie jak w przypadku większości innych pojazdów, była chroniona przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi przez składany dach z płótna. 

Do naszych czasów dotrwało niewiele z tych samochodów. Kilkanaście sztuk, odrestaurowanych lub w trakcie odbudowy jest na Słowacji i w Czechach. Podobno dwie sztuki są w Polsce.http://www.offroadvehicle.ru/AZBUCAR/Skoda/Skoda-6L.jpg

Ten samochód to kawał wojennej historii. Warto troszczyć się o takie zabytki bez względu na to komu służyły. 

 Unknown Military Machines from Czechoslovakia 17387_12 

BIBLIOGRAFIA

https://www-valka-cz.translate.goog/CZK-Skoda-6ST6-L-t105532?_x_tr_sl=cs&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=nui,sc

https://www.pinterest.de/pin/90212798771838082/ 

http://www.multimediaexpo.cz/mmecz/index.php/%C5%A0koda_6_ST_6-L

https://tidingsauto.com/17387-unknown-military-machines-from-czechoslovakia/ 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz