Wehrmacht cierpiał na stałe braki taboru samochodowego. Uzupełniano to nawet taborami konnymi. Przestawiony na tory wojenne przemysł w pierwszej kolejności produkował czołgi, transportery opancerzone, działa itp. Samochody stanowiły margines produkcji. Dopiero zagarnięcie potencjału przemysłowego Czech, Austrii, Nadrenii i Lotaryngii poprawiło sytuację.
Potężny przemysł Czechosłowacji w znaczący sposów wzmocnił stan posiadania niemieckich kolumn transportowych. Skoda (przemianowana na Herman Goering Werke), Tatra, Praga oraz inne mniejsze firmy zostały zmuszone do produkcji samochodów na potrzeby Wehrmachtu.
Jednym z nich była Skoda 6ST6-T 6x4.
Była to podstawowa wojskowa ciężarówka firmy Škoda. Od lata 1935 roku produkowana była przez spółkę akcyjną, dawniej zakład Škody w Pilźnie. Dwudrzwiowa i trzymiejscowa kabina z otwartą skrzynią. Obie tylne osie napędzane były sztywne , resorowane wzdłużnymi półeliptycznymi resorami piórowymi.
Silnik wraz z czterobiegową przekładnią wsteczną i dwubiegową skrzynią pomocniczą umieszczono z przodu w jednym bloku. Napęd zapewniał wałek łączący aż do przekładni nad tylnymi osiami, wszystkie koła zabezpieczone były hamulcami pneumatycznymi. Do jesieni 1938 roku Armia Czechosłowacka odebrała ponad 400 samochodów skrzyniowych i z nadbudówką. Wszystkie te samochody padły łupem niemieckiego agresora.
Samochód był powszechnie używany przez niemiecki Wehrmacht, a także przez armię niepodległego państwa słowackiego. Używał pojazdów w walkach z Polską we wrześniu 1939 r., a później w walkach na froncie wschodnim od czerwca 1941 r.
Pojazd miał ładowność 4 ton a wzmocniony do 6 ton. Skoda 6 ST 6 - L została również wyposażona w wyciągarkę o uciągu 5,5 tony. Płaska platforma tego pojazdu, podobnie jak w przypadku większości innych pojazdów, była chroniona przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi przez składany dach z płótna.
Do naszych czasów dotrwało niewiele z tych samochodów. Kilkanaście sztuk, odrestaurowanych lub w trakcie odbudowy jest na Słowacji i w Czechach. Podobno dwie sztuki są w Polsce.
Ten samochód to kawał wojennej historii. Warto troszczyć się o takie zabytki bez względu na to komu służyły.
BIBLIOGRAFIA
https://www.pinterest.de/pin/90212798771838082/
http://www.multimediaexpo.cz/mmecz/index.php/%C5%A0koda_6_ST_6-L
https://tidingsauto.com/17387-unknown-military-machines-from-czechoslovakia/
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz