Translate

poniedziałek, 31 stycznia 2022

#261 - CSEPEL B300 '1952–54

Dotychczas o firmie Csepel napisałem tylko dwa felietony. O modelu Csepel CS 130 https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html orac D300 https://meskibigos.blogspot.com/2021/11/auto-story-csepel-d-300-d-350-d-420.html . Jak na tak zasłużoną motoryzację jak motoryzacja węgierska to trochę mało. Szczególnie jeśli porównamy ilość felietonów poświconych samochodom czechosłowackim, niemieckim czy polskim. Postaram się nadrobić te zaległości, tym bardziej że wiem iż mam wielu wiernych czytelników wśród węgierskich miłośników starej motoryzacji.

 
Dziś będzie o samochodzie CSEPEL B300.
 Csepel B300 6x6 1952 года выпуска. Фото 1. VERcity
"Prototyp pojazdu zaprojektowanego przez Instytut Rozwoju Samochodów został wykonany w 1951 roku. Produkcja serii rozpoczęła się w 1952 roku, a do 1954 wyprodukowano niewiele tych pojazdów bo jedynie750 sztuk.
 
Pojazd miał tradycyjną konstrukcję. Silnik z przodu, kabina za nim, tylna zabudowa w zależności od wersji. Mogła być skrzynia ładunkowa, płaska platforma lub zabudowa furgonowa. Montowano również dźwigi, koparki i cysterny. Zawieszenie to
 sztywne mosty, które są połączone z podwoziem amortyzowane resorami.
Napęd przekazywany na wszystkie koła można było przełączać w zależności od potrzeb. Tylne mosty posiadały zwykły dyferencjał samozamykający ZF. 
Sterowanie napędem zapewnia mechanizm elektromagnetyczny (?) lub w wersji o konstrukcji zamkniętej i dźwigu,  całkowicie mechaniczny. "




Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.



No 3 CSEPEL 130 300 800 | Bus engine, Toy car, Automobile 


Samochód był produkowany od 1952 do 1954 roku. Głównym odbiorcą była armia węgierska i gospodarka narodowa - głównie przedsiębiorstwa budowlane i energetyczne. Mimo poszukiwań nie znalazłem nigdzie informacji o eksporcie tego modelu za granicę. Zachował się podobno jeden jeżdżący egzemplarz Csepel B300.

 

 BIBLIOGRAFIA

https://magyarjarmu.hu/autok/csepel-autok/ 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz