Translate

niedziela, 6 lutego 2022

#264 - Szanghaj SH760 / MERCEDES Z KRAJU ŚRODKA

  


Ten samochód mogliście zobaczyć pośród wielu zdjęć jakie zamieściłem pisząc o motoryzacji w najbardziej kiedyś egzotycznym kraju Europy. Mowa oczywiście o Albanii bo to był chyba jedyny europejski kraj gdzie te auta trafiały.

 Szanghaj SH760 - chiński samochód dla elit

W krajach komunistycznych z gospodarką centralnie planowaną dostęp do luksusowych samochodów był bardzo ograniczony i zwykle tylko najważniejsze osoby w kraju mogły takie auta zdobyć. W Chińskiej Republice Ludowej jednym z takich samochodów był Szanghaj SH760, będący kopią Mercedesa 220S, produkowany od 1958 roku aż do 1991 roku.

Shanghai SH760 to samochód produkowany w Chinach od 1965 do 1991, głównie dla urzędników państwowych, którzy nie są na tyle ważni, aby uzasadnić posiadanie FAW Hongqi. Hongqi CA72 1959.jpg

Projekt został oparty na samochodzie Mercedes-Benz 220S (W180) z połowy lat 50-tych XX wieku, ze zmodyfikowaną stylistyką przodu i tyłu. 

 File:1959 Mercedes-Benz 220S pic3 (cropped).JPG - Wikimedia Commons

Miał trochę przypominać amerykańskiego Packarda z tej samej epoki, takiego jak model Patrician z 1955 roku.


 

Pierwotnie zbudowany przez Shanghai City Agricultural Machinery Manufacturing Company, nosił nazwę STAC (Shanghai Tractor and Automobile Corporation) w kwietniu 1969 roku. Firma zmieniła nazwę na SATIC (Shanghai Automobile and Tractor Industry Corporation) w połowie lat 80. i przekształciła się w SAIC w 1990 roku.  

W przeciwieństwie do kontrolowanych przez Pekin FAW i SAW, STAC był bezpośrednio własnością miasta Szanghaj.  

W 1974 wypuszczono SH760A. Była to kompletna przebudowa SH760 z bardziej nowoczesną konstrukcją przodu i tyłu, która zastąpiła stylistykę SH760 z lat 50., chociaż środkowa część to wciąż Mercedes-Benz z lat 50. XX wieku. 

Układ napędowy pozostał niezmieniony z SH760. Klimatyzacja została opracowana i montowana w 1983 roku, ale w modelu SH760B była dostępna dopiero w 1988 roku. Produkcja trwała do około 1989 roku i wyniosła około 49 000 egzemplarzy. 

Prace nad następcą SH760A, SH760B, zakończono w 1980 r., ale samochód i jego nowy silnik nie były dostępne do 1988 r. Dopiero po przejściu testów ewaluacyjnych w 1987 r.  uruchomiono produkcję i sprzedaż. SH760B był napędzany przez silnik Jinfeng 682Q, nową, powiększoną, 2,3-litrową wersję 680Q o mocy 100 koni mechanicznych. Dostępne były dwie wersje; jeden był w zasadzie SH760A, ale z czarną plastikową osłoną, podczas gdy drugi zawierał elementy wykończenia, zderzaki, tylne światła (nieco zmodyfikowane), kierownicę, lusterka, koła i kilka elementów wykończenia pochodziło z wnętrza Volkswagena Santany, chociaż było to niezgodne z umową miasta Szanghaj z Volkswagenem.

SH760B był produkowany do 1989 roku wraz z SH760A. SH7221/SH7231 W 1989 r. zmienił się chiński system oznaczania samochodów, a SH760A i SH760B zostały przemianowane odpowiednio na SH7221 i SH7231, ale poza tym pozostały identyczne z poprzednimi modelami. Produkcja zakończyła się 25 listopada 1991 roku, po całkowitej produkcji 79 526 samochodów. The Shanghai Station Wagons | ChinaCarHistory 

The Shanghai Station Wagons | ChinaCarHistory

Produkcja osiągnęła szczyt w 1984 r., wynosząc około 6000 sztuk. SH760 był też bazą do produkcji czterodrzwiowego kabrioletu, trzydrzwiowego pickupa w latach 1991-1994 i pięciodrzwiowego kombi. The Shanghai Station Wagons | ChinaCarHistory

 China Car History: Shanghai SH1020 SP pickup truck 

Shanghai SH 1020 SP 

 The Shanghai Station Wagons | ChinaCarHistory

Niewiele z tych, w większości ręcznie robionych, pochodnych zostało wyprodukowanych. Proponowane zamienniki Zamiennik SH760 został zaproponowany już w 1966 roku przez SH763, a następnie SH762 w 1967. Oba modele wykorzystywały ten sam silnik co SH760.

 W 1974 SH771 został opracowany jako kolejny możliwy następca SH760. China Car History: the Shanghai SH771

 

 SH771 został oparty na Mercedes-Benz Klasy S (W116) z lat 70. z inną stylizacją przodu i tyłu, chociaż tył przypominał W116. W przeciwieństwie do SH760, SH771 używał 5,6-litrowego silnika V8 z Hongqi Red Flag CA770.  Zbudowano tylko 30 SH771 i były używane do testów do 1978 roku. Trzeci potencjalny następca SH760, SH761S, został opracowany w latach 80. jako kabriolet paradny.This is the fantastic Shanghai SH761 parade car from the Shanghai Car  Museum in Shanghai. It was made in 1970 and was used to show h… | Chinese  car, Car, Europe car

Szanghaj SH760 - chiński samochód dla elit 

Мodel 1964—1974r

 

 

Po swoim pierwowzorze SH760 (seria prototypowa oznaczona była jako Fenghuang) odziedziczył ogólną bryłę nadwozia, ale przede wszystkim różnił się wyglądem wlotu powietrza. Pierwszy egzemplarz ukończono 28 września 1958 roku, jednak produkcja seryjna ruszyła dopiero w grudniu 1964 roku po wprowadzeniu poprawek w projekcie. Rocznie powstawało po kilka tysięcy aut, a w szczytowym okresie produkcji w 1984 roku wyprodukowano 6000 egzemplarzy.

  

 

Samochód miał 4,78 m długości, 1,77 m szerokości i 1,58 m wysokości, oraz masę 1440 kg. Pod maską umieszczono sześciocylindrowy silnik Jinfeng 685 I6 o mocy 90 KM i pojemności 2,2 litra. Wnętrze nie było zbyt bogato urządzone, a jakość samochodu pozostawiała wiele do życzenia. 

W toku produkcji, wygląd ogólnej bryły nadwozia nie ulegał większym zmianom, za wyjątkiem przedniego grilla, który zyskał nieco bardziej nowoczesny kształt. W ostatnich modelach zaczęto również stosować elementy konstrukcyjne zapożyczone z Volkswagena Santana. 


 

Szanghaj SH760 – 1974 (fot. Mario/Wikimedia Commons) Model 1974—1991r.

Produkcję modelu SH760 kontynuowano do lat 90. Ostatni model wprowadzono w 1990 roku – SH7221. W 1991 roku podjęto decyzję o zamknięciu produkcji, co nastąpiło 25 listopada 1991 roku. 

Łącznie powstało 79 526 samochodów tego typu. Nie był to imponujący wynik, ale grono odbiorców SH760 nie było zbyt duże, ponieważ byli to głównie politycy i przedstawiciele władz lokalnych. Powstało kilka projektów następców modelu SH760, ale nie rozpoczęto ich produkcji seryjnej.  

  

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.


1990 Shanghai SH7221

 Szanghaj SH760 - chiński samochód dla elit - SmartAge.pl 


 


BIBLIOGRAFIA

https://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_SH760

https://chinacarhistory.com/2019/01/03/the-shanghai-station-wagons/ 

 

Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz