Translate

czwartek, 24 marca 2022

#267 - Škoda 903 (1936-1942)

 Škoda 903 (1936-1942) 

Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina.  Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym.  Zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie  cesarstwa. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano Suiza  Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100. 

 

Tak więc firma Skoda liczy sobie już 163 lata.
















 

Dziś firma Škoda znana na świecie między innymi z dużej palety samochodów klasy SUW. Kodiaq, Kamiq, Karog, Yeti, Kashoq czy elektryczny Enyaq i Enyaq Coupe to widok codzienny w salonach  marki Škoda na wszystkich kontynentach. No może oprócz Antarktydy bo tam niema salonów samochodowych.

 

Samochody o podwyższonych własnościach terenowych zawsze leżały w zainteresowaniu firmy Škoda.  Już w latach 20-30-tych XXw. podejmowano się budowy takich pojazdów. Jednym z nich był samochód Škoda 903. Potężna trzy osiowa maszyna zdolna pokonywać spore przeszkody terenowe a jednocześnie w miarę komfortowo przewieźć kilka osób. W 1936 roku zbudowano pierwsze trzy egzemplarze. Były to prototypy służące do przeprowadzania testów. Niestety niebawem na mocy zdradzieckiej decyzji Anglii, Francji i Niemiec Czechosłowacja utraciła niepodległość a zakłady Škoda dostały się pod zarząd niemiecki i funkcjonowały odtąd jako Hermann Göring Werke. 

 

Już pod zarządem niemieckim zbudowano kolejne 45 sztuk tego samochodu z przeznaczeniem dla dowódców wojskowych średniego szczebla. Ciekawostką jest to że samochody te wyprodukowano na zamówienie armii jugosłowiańskiej. Jedna wybuch wojny pomiędzy Niemcami i Jugosławią sprawił że samochody przejął Wehrmacht.

Pojazd oparty był na centralnej rurowej ramie i posiadał trzy osie, z których dwie tylne były napędowe. Moc przenoszona była z czterosuwowego sześciocylindrowego dolnozaworowego  umieszczonego podłużnie nad przednią osią o pojemności 2703 cm³ i mocy maksymalnej 44 kW (60 KM). Silnik ten pochodził z modelu Superb.  Również oś przednia z wahaczami poprzecznymi i poprzecznym resorem była zaadaptowana z modelu Superb. Osie tylne miały blokadę mechanizmu różnicowego i reduktor, półosie były wahliwe, resorowane jednym resorem półeliptycznym po każdej stronie. Pojazd osiągał maksymalną prędkość około 90 km/h. 

 

W 1936 roku wyprodukowano dwa podwozia, używane podczas prób z prowizorycznymi karoseriami z przednią częścią Škody Superb). W 1938 roku jeden z  prototypów otrzymał otwartą karoserię z rozkładanym dachem brezentowym. Prace te wykonano w firmie Dezort z Pilzna. Samochód miał nadwozie z dwoma siedzeniami z przodu i dwoma wzdłużnymi trzyosobowymi ławkami z tyłu. Samochód miał długość 4600 mm i troje drzwi (jedne w tylnej ściance). Otrzymał też nowy silnik 2914 cm³ o mocy 63 KM. 

 

Koła, dwa, zapasowe przewożono za przednimi błotnikami. Drugi samochód wykończono w 1938 w firmie Dezort z zamkniętym dwudrzwiowym sześciomiejscowym nadwoziem. Koło zapasowe przewożono na tylnej ściance. W 1940 roku oba samochody przejęli Niemcy. Jeszcze jeden pojazd został wykończony z nowym nadwoziem w firmie Sodomka w 1943 roku Ten egzemplarz został sprzedany armii Chorwacji.

Wymiary prototypów:


długość: 4600/5150 mm
wysokość: 1900 mm
szerokość: 1800 mm
prześwit: 225
rozstaw osi (przód/tył): 2470/920 mm
rozstaw kół: 1400 mm
rozmiar opon: 5,50-18
masa: 2200 kg

 

Ile ocalało tych samochodów? Tego nikt nie wie. W Czechach podobno są trzy. Jeden z nich miał nawet swoją przygodę filmową w telewizyjnym serialu "Trzydzieści przypadków majora Zemana".


 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 
 

Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/nysa-opowiesc-o-socjalistycznej.html

BIBLIOGRAFIA

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_903

https://www.skoda-storyboard.com/en/skoda-world/eight-decades-of-4x4-at-skoda/attachment/903-1939_chassis_zezadu_1/ 

https://www.trekearth.com/gallery/Europe/Czech_Republic/Bohemia/Stredocesky/Lesany/photo1555701.htm

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:%C5%A0koda_903 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz