Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźniepowstają zakłady metalowe, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina. Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym. Zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie cesarstwa. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano Suiza Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100.
Tak więc firma Skoda liczy sobie już 163 lata.Jest rok 1945-46. Czechosłowacka gospodarka powoli przestawia się na produkcję pokojową. Podczas wojny czechosłowacki przemysł całkowicie podporządkowany III Rzeszy musiał zaspokajać potrzeby hitlerowskich Niemiec. Teraz stał przed niezwykłą szansą. Jego produkty były niezbędne przy odbudowie innych krajów. Czechosłowacja ucierpiała stosunkowo niedużo podczas dziań wojennych. Większe szkody odniosła fabryka Skoda zbombardowana przez aliantów. Powojenna obecność na terenie Czechosłowacji armii amerykańskiej oraz szybki powrót prezydenta republiki i rządu jak i sprawne przywrócenie administracji państwowej uchroniło Czechosłowację przed planowym jak i dzikim rabunkom dokonywanym przez bolszewickie zgraje sowieckich żołdaków. To co było plagą w innych krajach Europy zajętych przez sowietów, szczególnie Niemiec i Polski (czyli permanentny rabunek wszystkiego co dało się ukraść), szczęśliwie ominęło Czechosłowację.
Czechosłowackie fabryki wprowadzają szereg modeli samochodów, motocykli, ciągników, samolotów które w formie militarnej były produkowane w czasie wojny. Teraz ich wersje cywilne kierowane są do odbiorców cywilnych. Przykładem niech będzie Tatra 111https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/tatra-111-dama-wagi-ciezkiej.html
Wiele pojazdów opracowanych było w konspiracji np. Jawa Perak
W firmie Avia produkuje się niemieckie samoloty odrzutowe Messerschmidt Me 262 Schwalbe pod marką Avia S-92 oraz Messerschmidt Bf 109 jako Avia S-199
Fabryki Tatry wznawiają produkcję osobowych modeli T 87 i T 97. https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-tatra-97-wzorzec-vw-typ-1.html
Zakłady Škoda wznowiły produkcję modeli z końca lat 30-tych i jednocześnie poczęły wdrażać nowe modele. Już w 1946 roku na rynku pojawia się model Škoda1101/1102. Niedługo będzie o tym aucie felieton na Męskim Bigosie.
Pojawia się też mały samochód twerenowy Škoda 1101 VO/P https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-skoda-973-babeta-1952-1956.html
Swoje konstrukcje prezentują Aero, Praga, Vikov, Sodomka. Niestety w 1948 w wyniku zamachu stanu władzę przejmują komuniści. Dotąd niezależne firmy tracą swoją niezależność. Tracą też kreatywnych pracowników którzy często oskarżani o współpracę z Niemcami są zamykani w więzieniach lub zmuszani do emigracji. W zarządach firm w miejsce profesjonalistów zasiedli ignoranci a o tym co, gdzie i jak produkować decydują towarzysze partyjni często jedynie z umiejętnością czytania i pisania. O rozumieniu tekstu nie wspomnę.
I tak oto w 1947 roku (jeszcze przed bolszewikami) w firmie Praga pod kierownictwen dr. Alexa Tauba powstaje prototyp bardzo nowoczesnego samochodu osobowego. Praga była w owym czasie skupiona na produkcji samochodów ciężarowych i ciężarowo-terenowych dla gospodarki narodowej i armii czechosłowackiej. Dlatego samochód ten był testowany w firmie Skoda i docelowo miał tam być produkowany.
Prace nad autem przebiegały dwutorowo. Równolegle pracowano nad samochodem z klasycznym układem napędowym, wykorzystującym sprawdzony, legendarny dziś silnik OHV, powstały w latach 30. dla rodziny modeli Popular. Jednocześnie pracowano nad pojazdem z napędem na koła przednie, wykorzystującym silnik typu bokser.
Czterocylindrowa jednostka typu bokser o krótkim skoku tłoka i głowicach typu F posiadała "górny" układ zaworów dolotowych oraz boczny - wylotowych. Przy objętości 1206 ccm generowała moc 38 KM. W budowie silnika uczestniczyły zakłady Praga, w których jednocześnie, w roku 1947 zakończono montaż w pełni funkcjonującego prototypu.
W kolejnym sezonie prototyp był poddawany badaniom przez inżynierów zakładów Skoda - technicznego patrona całego przedsięwzięcia i planowanego przyszłego producenta pojazdu, oznaczonego roboczo jako Typ 950.
Prace nad wersją z klasycznym układem napędowym, zwaną potocznie 1101 Taub, nie wyszły poza stadium projektu. Ostatecznie projekt w całości trafił na półkę. Fabryka doraźnie zmodernizowała seryjny model 1101 i sprzedając przez kilka sezonów pod oznaczeniem 1102, pracowała intensywnie nad całkowicie własną konstrukcją znaną jako model 1200 (Typ 955).
Pytanie zasadnicze to dlaczego tak ładny i udany samochód zamiast do produkcji trafił do lamusa? Wydaje mi się że był zbyt ładny, zbyt zachodni a nawet zbyt amerykański w swojej formie. Tego zaś komuchy bardzo nie lubiły. Daleko nie trzeba szukać. Wystarczy poczytać o motoryzacji w Polsce.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/nysa-opowiesc-o-socjalistycznej.html
BIBLIOGRAFIA
https://moto.pl/MotoPL/56,88389,10455791,najciekawsze-prototypy-skody.html
https://auta5p.eu/lang/en/katalog/auto.php?idf=Skoda-950-14429
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz