Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina. Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym. Zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie cesarstwa. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano Suiza Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100.
Jak już wcześniej pisałem w swoich felietonów z cyklu 163 lata Škody oraz Auto Story i Brand Story jednymi z ważniejszych pojazdów oferowanych przez tą czeską a wcześniej czechosłowacką firmę są pojazdy terenowe lub o podwyższonych walorach trakcyjnych. Dzisiaj to znane na świecie modele Kamiq, Karoq, Kashoq, Kodiaq, Enyaq, Yeti. Kiedyś były inne, np. model Škoda 1101 VO/P (Type 938) '1948–51.
Po II Wojnie Światowej Czechosłowacja znalazła się na krótki czas w tej dobrej sytuacji że Sowieci nie mieli tam zbyt wiele do powiedzenia. Kraj nie doznał specjalnych zniszczeń wojennych (no może z wyjątkiem zbombardowanych przez Anglików zakładów Škoda). Część Czechosłowacji została wyzwolona przez Amerykanów a do kraju powróciła Armia Czechosłowacka utworzona na zachodzie. Powróciła z pełnym uzbrojeniem i wyposażeniem. Komuniści musieli kilka lat poczekać na swoje rządy i swoje "porządki". Jeśli weźmiemy pod uwagę stan czechosłowackiego przemysłu w który Niemcy całą wojnę inwestowali i wyposażali w najnowocześniejsze technologie, możemy przyjąć że kraj miał całkiem niezłą pozycję startową. To właśnie w okresie 1945 - 1948 widać jak gospodarka kraju przestawiała się na pokojowe tory rozwoju. Opracowywane w konspiracji nowoczesne konstrukcje (np. Jawa Perak) wprowadzano do produkcji. Kontynuowano produkcję wyrobów przedwojennych o ile ich konstrukcja nie była zbyt przestarzała. Jeśli trzeba modernizowano je. Produkowano samochody które swój rodowód rozpoczęły podczas wojny a potem dzięki produkcji pokojowej zasłynęły w całym świecie np. Tatra 111. https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/tatra-111-dama-wagi-ciezkiej.html
Rozwijając produkcję pokojową nie zapominano o armii i jej potrzebach. Potrzebny był nowy czechosłowacki jeep. Willysy powoli się wykruszały. Podobnie Dodge WC. https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-dodge-wc.html
I tak już na przełomie 1946 i 47 roku rozpoczęły się prace nad takim samochodem w firmie Škoda. Pierwszym owocem tych prac był samochód Škoda 938 zwany też Škoda 1101 VO/P.Bazował on na wprowadzonym do produkcji w 1946 roku modelu Škoda 1101/1102.
Na jego podwoziu opracowano wariant wojskowy VO (vojenský otevřený
- wojskowy otwarty), różniący się całkowicie odmiennym otwartym
czterodrzwiowym nadwoziem, przystosowanym dla potrzeb wojska. Podobnie, jak w pojeździe bazowym, napędzana była jedynie
tylna oś pojazdu, co w połączeniu z niewielkim prześwitem zapewniało
jedynie minimalne możliwości jazdy w lżejszym terenie. Pokonywanie dróg gruntowych czy podróż po terenach górskich nie sprawiało mu jednak trudności.
Prototyp został skonstruowany w 1947 roku. W latach 1948-1949 wyprodukowano 1457 sztuk modelu 1101 VO, po czym samochód przemianowano na 1101 P.
W latach 1949-1951 wyprodukowano dalsze 2440 sztuk ( według innych źródeł 1417 VO i 2820 P). Karoserie produkowano w zakładach Havlík w Mielniku i Chocniu. Samochody Škoda 1101 VO/P używane były przede wszystkim przez armię czechosłowacką i korpus bezpieczeństwa narodowego SNB. Były także eksportowane, przede wszystkim do Jugosławii (ok. 700 sztuk) i Bułgarii (część karosowana była na miejscu w Bułgarii). Niewielka ilość tych pojazdów trafiła też do Polski i Węgier.
Ten model samochodu znalazł również swoje miejsce w sporcie jako wóz serwisowy czechosłowackiej ekipy na Wyścig Pokoju. Był też aktorem w czechosłowackim serialu "30 przypadków majora Zemana".
Następcą tego modelu była Škoda 973 Babeta. Była ona o wiele dojrzalszą konstrukcją. Niestety przez tzw. socjalistyczny podział pracy w ramach RWPG zakazano Czechosłowacji produkcji tej klasy pojazdów na korzyść rosyjskiego GAZ 69. O modelu Babeta przeczytacie tu https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-skoda-973-babeta-1952-1956.html
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz