Translate

piątek, 25 marca 2022

#268 - Škoda 1101 VO/P (Type 938) '1948–51

 Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina.  Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym.  Zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie  cesarstwa. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano Suiza  Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100. 


 Retro městečko H01. VB-Škoda 1101 P.jpg

Jak już wcześniej pisałem w swoich felietonów z cyklu 163 lata  Škody oraz Auto Story i Brand Story jednymi z ważniejszych pojazdów oferowanych przez tą czeską a wcześniej czechosłowacką firmę są pojazdy terenowe lub o podwyższonych walorach trakcyjnych. Dzisiaj to znane na świecie modele Kamiq, Karoq, Kashoq, Kodiaq, Enyaq, Yeti. Kiedyś były inne, np. model Škoda 1101 VO/P (Type 938) '1948–51.

 


Po II Wojnie Światowej Czechosłowacja znalazła się na krótki czas w tej dobrej sytuacji że Sowieci nie mieli tam zbyt wiele do powiedzenia. Kraj nie doznał specjalnych zniszczeń wojennych (no może z wyjątkiem zbombardowanych przez Anglików zakładów Škoda). Część Czechosłowacji została wyzwolona przez Amerykanów a do kraju powróciła Armia Czechosłowacka utworzona na zachodzie. Powróciła z pełnym uzbrojeniem i wyposażeniem. Komuniści musieli kilka lat poczekać na swoje rządy i swoje "porządki". Jeśli weźmiemy pod uwagę stan czechosłowackiego przemysłu w który Niemcy całą wojnę inwestowali i wyposażali w najnowocześniejsze technologie, możemy przyjąć że kraj miał całkiem niezłą pozycję startową. To właśnie w okresie 1945 - 1948 widać jak gospodarka kraju przestawiała się na pokojowe tory rozwoju. Opracowywane w konspiracji nowoczesne konstrukcje (np. Jawa Perak) wprowadzano do produkcji. Kontynuowano produkcję wyrobów przedwojennych o ile ich konstrukcja nie była zbyt przestarzała. Jeśli trzeba modernizowano je. Produkowano samochody które swój rodowód rozpoczęły podczas wojny a potem dzięki produkcji pokojowej zasłynęły w całym świecie np. Tatra 111. https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/tatra-111-dama-wagi-ciezkiej.html


Rozwijając produkcję pokojową nie zapominano o armii i jej potrzebach. Potrzebny był nowy czechosłowacki jeep. Willysy powoli się wykruszały. Podobnie Dodge WC. https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-dodge-wc.html

 

I tak już na przełomie 1946 i 47 roku rozpoczęły się prace nad takim samochodem w firmie  Škoda. Pierwszym owocem tych prac był samochód Škoda 938 zwany też Škoda 1101 VO/P.Bazował on na wprowadzonym do produkcji w 1946 roku modelu Škoda 1101/1102.

 



 Na jego podwoziu opracowano wariant wojskowy VO (vojenský otevřený - wojskowy otwarty), różniący się całkowicie odmiennym otwartym czterodrzwiowym nadwoziem, przystosowanym dla potrzeb wojska. Podobnie, jak w pojeździe bazowym, napędzana była jedynie tylna oś pojazdu, co w połączeniu z niewielkim prześwitem zapewniało jedynie minimalne możliwości jazdy w lżejszym terenie. Pokonywanie dróg gruntowych czy podróż po terenach górskich nie sprawiało mu jednak trudności.



Prototyp został skonstruowany w 1947 roku. W latach 1948-1949 wyprodukowano 1457 sztuk modelu 1101 VO, po czym samochód przemianowano na 1101 P.  

 

W latach 1949-1951 wyprodukowano dalsze 2440 sztuk ( według innych źródeł 1417 VO i 2820 P). Karoserie produkowano w zakładach Havlík w Mielniku i Chocniu. Samochody Škoda 1101 VO/P używane były przede wszystkim przez armię czechosłowacką i korpus bezpieczeństwa narodowego SNB. Były także eksportowane, przede wszystkim do Jugosławii (ok. 700 sztuk) i Bułgarii (część karosowana była na miejscu w Bułgarii). Niewielka ilość tych pojazdów trafiła też do Polski i Węgier. 

 

Ten model samochodu znalazł również swoje miejsce w sporcie jako wóz serwisowy czechosłowackiej ekipy na Wyścig Pokoju. Był też aktorem w czechosłowackim serialu "30 przypadków majora Zemana".

 Retro městečko H01. VB-Škoda 1101 P.jpg

Następcą tego modelu była  Škoda 973 Babeta. Była ona o wiele dojrzalszą konstrukcją. Niestety przez tzw. socjalistyczny podział pracy w ramach RWPG zakazano Czechosłowacji produkcji tej klasy pojazdów na korzyść rosyjskiego GAZ 69. O modelu Babeta przeczytacie tu https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-skoda-973-babeta-1952-1956.html

 Škoda 1101VO P "Tudor" Interior (40139752585).jpg

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 
 Techno Classica 2018, Essen (IMG 9673).jpg

Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/nysa-opowiesc-o-socjalistycznej.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz