Translate

piątek, 25 marca 2022

#269 - Polski Fiat 125p Pick-up / Niewykorzystany hit eksportowy.

Polski Fiat 125p Pick-up

 

Jak chyba wszyscy miłośnicy starej motoryzacji wiedzą związki polskiej motoryzacji z Fiatem  i włoskim przemysłem samochodowym są tak stare jak historia odrodzonej polskiej państwowości.

 

W połowie roku 1965 zespół pod kierunkiem ówczesnego dyrektora naczelnego Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego, TADEUSZA WRZASZCZYKA About Tadeusz Wrzaszczyk: Inżynier, polityk polski (1932 - 2002) |  Biography, Facts, Career, Wiki, Life | Gallery 

przystąpił do konkretnych działań mających na celu rozbudowę Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu i uruchomienie w niej produkcji nowoczesnego samochodu. 

 

Produkowana od 1951 roku Warszawa 223/224 była mimo przeprowadzanych wielokrotnie modernizacji pojazdem bardzo przestarzałym. Pozwalam sobie pokazać wam kilka zdjęć poprzedniczki Polskiego Fiata 125p Pick-Up czyli Warszawy 224. Nota bene przez bardzo krótki (około miesiąca) czas oba samochody były produkowane równolegle.







 

Rozważane były dwie opcje, rozwój nowych produktów FSO, bądź wykupienie know-how  na nowoczesny samochód zagraniczny. 

 

Mimo stworzenia prototypów FSO Warszawa 210 oraz FSO Syrena 110, zdecydowano się na wybór zakup licencji. Wiązało się to z m.in. możliwością pozyskania nowych technologii produkcji. Negocjacje prowadzono z kilkoma firmami min. Renault, Fiat, VW, Opel. Pisał o tym tygodnik MOTOR w numerach z 1965 roku. Wybrano ofertę Fiata jako najkorzystniejszą.

 

W dniu 22 grudnia 1965 roku zawarta została między Fiatem a Motoimportem – centralą handlu zagranicznego reprezentującą wówczas polski przemysł motoryzacyjny – umowa na zakup licencji na uruchomienie w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu produkcji nowoczesnego samochodu osobowego. 

Umowa zawarta z Fiatem weszła w życie w lutym 1966 roku, a jej zatwierdzenie przez władze nastąpiło dwa miesiące później. 
 
 Łączny koszt zakupu licencji i maszyn wyniósł 2,764 mld złotych oraz 32,450 mln dolarów.
 


Pierwsze pick-upy na bazie 125p pokazały się na przełomie 1973/74 roku. Produkcja seryjna ruszyła z początkiem 1975 roku i rocznie fabrykę na Żeraniu opuszczało około 2000-3500 sztuk samochodu w tej wersji. Samochód w większości był eksportowany. Był swego rodzaju hitem eksportowym FSO.  Włosi nie produkowali u siebie takiej wersji nadwoziowej. Pojawienie się tego auta było znakomitym posunięciem i aż dziw bierze że nie produkowano go w większej ilości. W latach 80 w Argentynie Fiat uruchomił produkcję podobnego samochodu. Nazywał się Fiat 125 Multicarga. Ciekawostką jest to że o ile Fiat 125 produkowany w Argentynie napędzany był rewelacyjnym silnikiem DOHC 1600 identycznym jak w wersji europejskiej to już wersja Multicarga napędzana była polskim silnikiem o poj. 1500 typowym dla Polskich Fiatów 125p. Oznaczenie tego silnika to 115C. Silnikami tymi polska spłacała licencję Włochom stąd polskie silniki w argentyńskich samochodach. Poniżej kilka zdjęć Fiata Multicarga. 

 
 









Wersja pick- up była produkowana w dwóch długościach. Planowano sprzedaż tej wersji w USA. Zewnętrznie można tą wersję odróżnić po bocznych światłach obrysowych obowiązkowych w USA. Niestety poza serią próbną liczącą 12 sztuk produkcji nie kontynuowano. Nam pozostaje zachowany egzemplarz amerykańskiej wersji w kolorze zielonego groszku. 

 

A to taka sobie fantazja na temat 120p Pick-up.












125p Pick-up w wersji z prawostronną kierownicą. Sprzedawano je do UK, na Cypr, Maltę, do Irlandii, Malezji, Nowej Zelandii i Japonii.

 




 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz