Polski Fiat 125p Pick-up
Jak chyba wszyscy miłośnicy starej motoryzacji wiedzą związki polskiej motoryzacji z Fiatem i włoskim przemysłem samochodowym są tak stare jak historia odrodzonej polskiej państwowości.
W połowie roku 1965 zespół pod kierunkiem ówczesnego dyrektora naczelnego Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego, TADEUSZA WRZASZCZYKA
przystąpił do konkretnych działań mających na celu rozbudowę Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu i uruchomienie w niej produkcji nowoczesnego samochodu.
Produkowana od 1951 roku Warszawa 223/224 była mimo przeprowadzanych wielokrotnie modernizacji pojazdem bardzo przestarzałym. Pozwalam sobie pokazać wam kilka zdjęć poprzedniczki Polskiego Fiata 125p Pick-Up czyli Warszawy 224. Nota bene przez bardzo krótki (około miesiąca) czas oba samochody były produkowane równolegle.
Rozważane były dwie opcje, rozwój nowych produktów FSO, bądź wykupienie know-how na nowoczesny samochód zagraniczny.
Mimo stworzenia prototypów FSO Warszawa 210 oraz FSO Syrena 110, zdecydowano się na wybór zakup licencji. Wiązało się to z m.in. możliwością pozyskania nowych technologii produkcji. Negocjacje prowadzono z kilkoma firmami min. Renault, Fiat, VW, Opel. Pisał o tym tygodnik MOTOR w numerach z 1965 roku. Wybrano ofertę Fiata jako najkorzystniejszą.
W dniu 22 grudnia 1965 roku zawarta została między Fiatem a Motoimportem – centralą handlu zagranicznego reprezentującą wówczas polski przemysł motoryzacyjny – umowa na zakup licencji na uruchomienie w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu produkcji nowoczesnego samochodu osobowego.
Umowa zawarta z Fiatem weszła w życie w lutym 1966 roku, a jej zatwierdzenie przez władze nastąpiło dwa miesiące później.Wersja pick- up była produkowana w dwóch długościach. Planowano sprzedaż tej wersji w USA. Zewnętrznie można tą wersję odróżnić po bocznych światłach obrysowych obowiązkowych w USA. Niestety poza serią próbną liczącą 12 sztuk produkcji nie kontynuowano. Nam pozostaje zachowany egzemplarz amerykańskiej wersji w kolorze zielonego groszku.
A to taka sobie fantazja na temat 120p Pick-up.
125p Pick-up w wersji z prawostronną kierownicą. Sprzedawano je do UK, na Cypr, Maltę, do Irlandii, Malezji, Nowej Zelandii i Japonii.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz